כך חסכה 'מעגלי תעסוקה' למדינה 220 מיליון שקל

לצד שיעור האבטלה הנמוך – בשורה לדורשי העבודה במשק: שירות התעסוקה מרחיב את תכנית 'מעגלי תעסוקה' ל-30 לשכות נוספות ברחבי הארץ

חותמים אבטלה בלשכת התעסוקה | צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90

לאור ההצלחה הגדולה והמלצת מבקר המדינה: שירות התעסוקה מרחיב את תכנית 'מעגלי תעסוקה' ל-30 לשכות נוספות ברחבי הארץ. התוכנית חוסכת 220 מיליון שקל בשנה למשק הישראלי ובעקבות ההתרחבות: שירות התעסוקה מעריך, כי יחול גידול של למעלה מ- 7500 דורשי עבודה שייקחו חלק בתכנית 'מעגלי תעסוקה' בכל שנה – זינוק של 50% מהכמות השנתית עד כה. התכנית התקיימה עד היום ב-36 לשכות והחל מהרחבתה תתקיים בפריסה ארצית מלאה: 66 לשכות.

'מעגלי תעסוקה' הינה תכנית המאפשרת לתובעי הבטחת הכנסה להשתלב במהירות בעולם העבודה ומסייעת להם בשימור וקידום הקריירה. התכנית כוללת מגוון מסלולים ותכניות השמה ייחודיות בהתאמה למגוון דורשי העבודה. תכניות ההשמה מורכבות משילוב של אימון, סדנאות, השתלמויות וליווי לשכתי ממוקד, לצורך טיפול רציף ועקבי בתובעי הבטחת הכנסה תוך שילובם בעבודה מתאימה לרצונם ויכולתם, ומניעת גלישתם לעומק אבטלה ותלות רבת שנים בקצבאות.

תכנית הדגל של שירות התעסוקה, שנחלה הצלחה גדולה, התקיימה ב-5 השנים האחרונות (החלה כפיילוט במרץ 2014) ב-36 לשכות ברחבי הארץ, עם למעלה מ-60 אלף משתתפים דורשי עבודה, כ-120 אלף אימונים אישיים כ-2100 סדנאות, וכ-52 אלף דורשי עבודה שהשתלבו בשוק התעסוקה. לדעת שירות התעסוקה, זוהי התכנית הגדולה ביותר ובוודאי האפקטיבית ביותר בטיפול בעוני בכך שמעבירה את עשרות אלפי משתתפיה מחיים תלויי קצבאות (נמוכות מאוד, בסביבות 2,000 ₪ בחודש) – לחיים עצמאיים ומפרנסים.

אחוז האבטלה העומד כיום על פחות מ – 4% לא הגיע בחלל הריק. תכנית 'מעגלי תעסוקה' השפיעה בשנים האחרונות, בצורה דרמטית, על אחוז האבטלה. בזכות התכנית, השתלבו בשוק התעסוקה בחמש השנים האחרונות כ-52 אלף דורשי עבודה – שווה ערך ל-2% בשיעור האבטלה הכללי של המשק.

שירות התעסוקה הוא הגוף הממשלתי הראשון בישראל שאימץ את שיטת המחקר RCT שעל הסטת שיטת המחקר הזו מעולם הרפואה והמדע לעולם המדיניות החברתית זכתה אסתר דופלו בפרס נובל לכלכלה. שיטה זו בוחנת את אפקטיביות ההתערבות באופן חד משמעי ונטול הסחות בעזרת קבוצת טיפול וקבוצת ביקורת. המחקר המקיף שנערך לאחרונה בשיטה זו על התכנית מצא, כי היא אפקטיבית ביותר.

גם בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם במאי 2018, ציין המבקר בחיוב את פעילותו של שירות התעסוקה בשנים האחרונות; "לאור האפקטיביות המוכחת של תכנית 'מעגלי תעסוקה' שהבשילה לשלב של יישום קבוע", והמליץ "לתקצב ולהרחיב את תכנית מעגלי תעסוקה".

בעקבות כך, שירות התעסוקה מיישם את המלצות המבקר ומרחיב את תכנית מעגלי תעסוקה ל-30 לשכות נוספות ברחבי הארץ. בשל ההתרחבות הגדולה שירות התעסוקה מעריך כי יחול גידול של למעלה מ- 7,500 דורשי עבודה בשנה שייקחו חלק בתכנית, זינוק של 50% מהכמות השנתית עד כה, כשרובם יכנסו לתכנית כבר במהלך השנה הבאה.

נציין כי מזה כ-50 שנה המשק הישראלי לא היה בשיעור אבטלה כה נמוך, ולדעת שירות התעסוקה אלמלא תכנית מעגלי תעסוקה לא הייתה קיימת – אחוז האבטלה הרשמי היה גבוה בהרבה.

עוד ניתן לציין כי התוכנית והנגזרות ממנה חסכו הון לקופת המדינה. מצד אחד בהפסקת תשלומי הקצבאות, ומצד שני בתרומתו של האדם העובד להכנסות המדינה, למשק, לפריון (וכמובן לאדם עצמו). המחקר שבוצע מוכיח שבעקבות התכנית עלתה הכנסתו של אדם עובד בכ-2000 ₪ בחודש. בחישוב פשוט, אם הקצבה הממוצעת נעה בסביבות ה-2,000 ₪ בחודש ומתחילת התכנית ועד היום ירד מספר תובעי הקצבה המתייצבים בשירות התעסוקה בלמעלה מ-50,000 איש – הרי שמדובר בהיקף ענק של חיסכון לקופה ותמורה למשלם המסים.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "תכנית מעגלי תעסוקה הוכיחה בשנים האחרונות את יעילותה והשפעתה הרבה על המשק הישראלי בכלל ועל מצב דורשי העבודה בהבטחת הכנסה בפרט. לאור כך, החלטנו להרחיב את התכנית ל-30 לשכות נוספות בכדי לתת מענה מקיף ואפקטיבי בכל חלקי הארץ. יחד עם זאת, אנו לא עוצרים בסיוע המשמעותי לתובעי הבטחת הכנסה. בכוונתנו להיערך עם תכנית מקיפה לכלל דורשי העבודה התובעים דמי אבטלה, תוך התאמת התכנית לצרכי השוק ולמאפייני דורשי העבודה ובשיתוף פעולה רחב וחוצה מגזרים. לאחר שסייענו ועודנו מסייעים לתובעי הבטחת הכנסה בעזרת "מעגלי תעסוקה" – משימתנו המרכזית כעת היא להטמיע את תכנית האבטלה אותה נשיק בקרוב לשאר דורשי העבודה".

עכשיו נותר לשאול, מה יקרה כאשר שיעור האבטלה במדינת ישראל, יעמוד על אפס.

כתיבת תגובה