כך יוארך תוקפה של תכנית ההתחדשות והחיזוק תמ"א 38

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה להאריך את תוקף תמ"א 38 עד לאוקטובר 2022 • הולנת"ע המליצה: למצוא תוכנית חילופית עם מדיניות ברורה שבמסגרתה יחוייבו הרשויות לתוכניות המבהירות כללי התחדשות עירונית ברמת שכונה או מתחם • הקבלנים: "אסור להשאיר את השליטה המלאה בידי השלטון המקומי"

תמ"א 38 | צילום אילוסטרציה: דוד כהן, פלאש 90

הולנת"ע – ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה – המליצה למועצה הארצית על הארכת תוקף תמ"א 38 עד לאוקטובר 2022, כאשר במועד זה תבוטל התוכנית באופן סופי. נזכיר כי מלכתחילה תמ"א 38 אמורה הייתה להסתיים במאי 2020. הארכת התוקף לאוקטובר 2022 מאפשרת לשוק הנדל"ן להתארגן ולבצע התאמות לקראת הביטול.

על פי התכנון, הדיון הקובע במועצה הארצית יתקיים ב-5 בנובמבר. על פי המלצת הולנת"ע – כך נכתב ב'כלכליסט', ייקבעו הוראות המעבר שיאפשרו להוציא היתר בנייה לכל בקשה שתוגש עד אוקטובר 2022. במקביל יורחבו הסמכויות של הוועדות המקומיות ובניגוד למצב היום הן יוכלו לדרוש בפרויקטים של תמ"א 38 הקצאה של שטחים לצורכי ציבור וכן לדרוש בתוכנית שימושים סחירים שאינם דווקא למגורים.

הולנת"ע אף המליצה למועצה הארצית לפעול לפיתוח מדיניות שתחליף בהמשך את תמ"א 38 ותאפשר חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה והתחדשות עירונית. במסגרת המדיניות החדשה, יחויבו העיריות להכין תוכניות מקומיות המבהירות את הכללים להתחדשות עירונית ברמה של שכונה או מתחם וזאת תוך חמש שנים. במהלך אותן השנים ועד השלמת התוכניות יוכלו הערים להמשיך ולפעול על פי הוראות תמ"א 38 הקודמות. נוסיך עוד כי מינהל התכנון כבר החל לפרסם מכרזים שעיקרם בחירת צוותי תכנון להכנת תוכניות התחדשות עירונית בערים שונות בארץ.

מי שהתנגד להאריך את תמ"א 38 מעבר לשנה אחת הוא השלטון המקומי אותו ייצג עמיר ריטוב, ראש המועצה האזורית לב השרון. במהלך הדיון הוא ביקש להכניס להמלצה הסתייגות הקוראת לבטל את תמ"א 38 כבר בעוד שנה. גם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, התערב בנושא ובמכתב ששלח היום לחברי הולנת"ע מכתב הציע כי המדינה תקצה תקציב שיאפשר לייצר רווחיות לפרויקטים של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

"השלטון המקומי מתנגד נחרצות לכוונת המדינה להאריך את תמ"א 38 ללא הסדרה של תקצוב מתאים לביצוע ברשויות המקומיות שבפריפריה. ללא תקצוב מתאים מהמדינה לביצוע בפריפריה, לא נסכים להארכת התמ"א, בכל מחיר", כתב ביבס.

המתווה החדש אף יעניק בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר עירוב שימושים סחירים וציבוריים, בתוכניות התחדשות עירונית בהיקף שיקבע בחוק. בנוסף תינתן האפשרות לאחד מגרשים, להרחיב דרכים ושטחי ציבור. גם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים יהיה במתווה המדובר. על פי התכנון  תהיה חפיפה בין אישור התוכנית לבין מתן היתר בנייה, כך שלא יהיה עוד צורך להגיש בקשה נוספת להיתר בנייה. 

 

המתווה החדש נותן הרבה יותר כוח בידי הרשויות המקומיות ובדיוק בשל כך, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו  לא אהב את הרעיון כלל וכלל: "הדרישה הזו דומה למצב שבו, למשל, ראשי ערים יעלו את הארנונה כל אימת שיחפצו, ללא פיקוח הממשלה. המדינה צריכה לתמוך ברשויות המקומיות כדי לעודד אותן לקדם את ההתחדשות העירונית. אולם השליטה על התוכנית חייבת להישאר בידי שלטון המרכזי. זה תפקידו. התאחדות הקבלנים בוני הארץ תעמוד לרשות מנהל התכנון והממשלה לצורך מציאת הכלים ותכנון חלופות חדשות של התחדשות עירוני".

לגבי המתווה החדש והאמירות שנשמעות על נתינת משקל ייתר ליישום התוכניות בפריפריה לעומת המרכז הגיב סרוגו כי "כפי שאנו טוענים כבר שנים, רעידות אדמה והתקפות טילים עלולות להתרחש בכל מקום בארץ. לכן, האמירות שלפיהן יש לעצור את תמ"א 38 במרכז הארץ ולקדם אותה רק בפריפריה – הן חסרות בסיס. את תמ"א 38 יש להמשיך בכל מקום. על המדינה לעודד יזמים כדי לקדם ביצועה גם בפריפריה, לצד המשך הפעילות במרכז. אסור להשאיר את השליטה המלאה בתכנון ההתחדשות העירונית בידי השלטון המקומי".

כתיבת תגובה