כך ישפיע הסגר הנוסף על האינפלציה

בארץ, להערכתנו, ההשפעה של הסגר הנוסף על האינפלציה תהיה מתונה בהרבה בהשוואה לסגר הראשון • ריבית שלילית בבריטניה? לא כל כך מהר: האינפלציה בבריטניה יורדת והבנק המרכזי שוקל צעדים קיצוניים יותר

אינפלציה | צילום אילוסטרציה: Sementer, שאטרסטוק

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט נותר ללא שינוי, מעט נמוך מהערכות המוקדמות שלנו, בעקבות המדד, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה למינוס 0.8 אחוז, ואנו צופים שהיא תישאר מתחת לאפס לפחות עד מדד מאי בשנה הבאה.

במבט קדימה, התחזית הראשונית שלנו למדד ספטמבר היא מינוס 0.1 אחוז (מבצעים לקראת החג) והתחזית הראשונית למדד אוקטובר היא 0.1 (עליית מחירים לאחר החגים, שתקוזז עם ירידה צפויה במחיר הדלק). אנו מאמינים שהשפעה של הסגר הנוסף על האינפלציה יהיה מתון בהרבה בהשוואה לסגר הראשון, כאשר הסיבה העיקרית לירידה במחירים אז הייתה הירידה החריגה (עולמית) במחירי האנרגיה, לצד ירידה במחירי ההלבשה והנופש. כיום מחירי הנפט יחסית יציבים והיעדר אפשרות של מדידת סעיף הנופש, והנסיעות לחו"ל פועלת הפוך, כי לרוב המחירים של הסעיפים הללו דווקא יורדים ברבעון האחרון של השנה. לכן, התחזית שלנו ל-12 המדדים הקרובים נותרה על 0.5 אחוז (בשוק ההון מתומחרת לשנה אינפלציה שלילית של מינוס 0.1 אחוז)

 להערכתנו, בעקבות החזרה להגבלות אנו צופים שבנק ישראל ימשיך בפעולות הרחבה, יאותת שהוא מוכן להגדיל את תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות ואולי אף יבצע הפחתה סמלית של הריבית.

האינפלציה בבריטניה עמדה באוגוסט על 0.2 אחוז באוגוסט, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2016 (לפי משאל-העם על ה-(ברקסיה.

הירידה באינפלציה (שבחלקה נובעת גם מסבסוד ארוחות במסעדות ע"י הממשלה) וההתאוששות המתונה מהצפוי גרמה לבנק המרכזי לאותת שהוא שוקל צעדים קיצוניים יותר. כך על פי סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית האחרונה בא צויין שהבנק יתחיל להכין בהדרגתיות את הרגולטורים והמערכת הפיננסית למקרה ותירשם הידרדרות נוספת בתחזיות הצמיחה והאינפלציה שיחייבו מעבר לריבית שלילית.

 להערכתנו, ההשלכות השליליות של המהלך (במיוחד על המערכת הפיננסית – המהווה ענף מרכזי בכלכלה הבריטית) מהוות רף גבוה לפני מעבר ליישום מעשי. לכן, אנו מאמינים שרק במקרה קיצוני כגון כישלון מוחלט בשיחות הסחר בין בריטניה לאיחוד האירופאי יגררו את הבנק למהלך זה, והסיכויים לכך נמוכים. בכל מקרה, הדברים ממשיכים לחזק את עמדתינו השלילית על הפאונד.

  • ארגון מדינות ה-OECD עדכן כלפי מעלה את תחזית הצמיחה הגלובלית נוכח הצפי לרבעון שלישי חזק במיוחד בארה"ב ובסין. אך השונות בין המדינות היא קיצונית עם חיסרון מובהק למדינות המתפתחות.
  • הבנק המרכזי בארה"ב הותיר כצפוי את מדיניות ללא שינוי ואותת שהוא לא מתכוון להעלות את הריבית לפני סוף 2023, גם לנוכח העלייה האחרונה באינפלציה וההתקרבות לחיסון. הבנק המרכזי המשיך לקרוא לקונגרס להרחיב את מדיניותו אך בינתיים ללא הועיל.
  • האינפלציה בבריטניה מתקרבת לאפס. הירידה באינפלציה, ההתאוששות המתונה והמתיחות המחודשת מול האיחוד האירופאי הביאו את הבנק המרכזי להודות רשמית שהוא שוקל מהלך קיצוני של ריבית (פיקדונות) שלילית.

בארץ

  • אמנם חודש אוגוסט היה מעט מהממוצע, אך המחירים נותרו קפואים כאשר מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי והאינפלציה ירדה למינוס 0.8 אחוז. ההגבלות החדשות, האינפלציה הנמוכה והשינוי באסטרטגיה של הפד יובילו להערכתנו לפעולה נוספת של בנק ישראל לאחר החגים.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה