כלכלה טובה: הצמיחה במשק גבוהה מהצפוי

הכלכלנית הראשית צפתה צמיחה בשיעור של 2.5-3 אחוזים ברבעון השלישי, נתוני הלמ"ס מפתיעים עם 4.1 אחוזי צמיחה • ההערכה כי עם נתוני הצמיחה הצפויים ברבעון הנוכחי הנתונים השנתיים יעמדו בתחזיות

כלכלת בריטניה | אילוסטרציה: m3ron, שאטרסטוק

הערכה המתבססת על הנתונים הקיימים צופה כי שיעור הצמיחה ברבעון השלישי יעמוד בטווח של 3%-2.5% בקצב שנתי, כך פירסם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר בסקירתו השבועית מהשבוע שעבר. בהודעה מודגש כי האומדן בנוי על נתונים חלקיים, אשר מתעדכנים בדיעבד. כבר עתה, מפתיעים את התחזיות נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מהם עולה ששיעור הצמיחה הרבה יותר גבוה, ועומד כנראה על 4.1%.

כזכור, ברבעון השני של שנת 2019, נרשמה צמיחה נמוכה בשיעור של 0.6% בקצב שנתי, לאחר שברבעון הראשון נרשמה צמיחה גבוהה בשיעור 4.4%. עיקר הפער נבע מהקדמת היבוא של כלי רכב בשל שינוי מבנה המס הירוק באפריל 2019. במשרד האוצר צופים התאוששות ברבעון הנוכחי מהרבעון הקודם וחזרה לקצב צמיחה סביר. יחד עם זאת, רכישות כלי רכב נמצאות במגמת ירידה מאז תחילת השנה. בנטרול השפעת יבוא כלי רכב, הצמיחה ברבעון השלישי נמוכה יותר.

הצמיחה בשלושת הרבעונים, עומדת על כ-3.0-3.1 אחוזים. על כן, נתוני הצמיחה עד כה עקביים, עם סביבת תחזית הצמיחה השנתית שפורסמה במסמך הנומרטור (3.1%).

במבט לעולם, נראה כי בסביבה העולמית נמשכת מגמת ההתמתנות. כך למשל עדכן ה-OECD כלפי מטה, את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2019, משיעור של 3.1% ל- 2.9%. בארה"ב נרשמה ברבעון השלישי צמיחה בשיעור 1.9% ובסין 6.1%.  בתוך כך בולטים שני גורמים לירידה בקצב הצמיחה: הסלמה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והמשך חוסר הוודאות סביב יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. גורמים אלה בהחלט משפיעים גם על הפעילות הכלכלית בישראל.

במרכיבי הצמיחה נרשמות עליות בצריכה הפרטית – 3.5% בקצב שנתי, ביצוא – 2.6% ועליה קלה בצריכה הציבורית  – 0.8%. מנגד בסעיף השקעות נרשמת ירידה חדה של 9.9% ואחד הגורמים לכך הנו הירידה החדה ביבוא מכונות וציוד. הגורם הנוסף הוא הירידה הנוספת בהתחלות הבנייה, אולם, עקב הזמן הארוך שנדרש לתכנון ובנייה, לא ניתן להצביע על שינוי מגמה בענף הבנייה על סמך נתון רבעוני בודד.

גם היקף היבוא ברבעון השלישי צפוי לרדת. הירידה באה לידי ביטוי ביבוא סחורות ויבוא בטחוני. מנגד, חלה עליה ביבוא הדלק, במקביל לירידה במחירי הנפט העולמיים. להערכת משרד האוצר, הירידה ביבוא ברבעון זה מסתכמת ב- 4.4% בקצב שנתי, והיא תורמת (באופן חשבונאי ולא כלכלי) לצמיחה בשיעור של 1.3% לצמיחה ברבעון השלישי.

את העידוד מקבלים במשרד האוצר משוק העבודה הממשיך להימצא בתעסוקה מלאה, אך שם מציינים כי ישנם מדדים מעורבים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, רשם ירידה קלה והוא עומד על 63.3%. מנגד שיעור האבטלה יורד ל-3.7. עם זאת, בקצב יצירת משרות נרשמת ירידה, כתוצאה מהירידה במגזר העסקי, לעומת המגזר הציבורי בו נרשמת עליה קלה.

כתיבת תגובה