"כלל המכרזים עוברים צפונה ודרומה, והפתרונות לחרדים בהתאם"

ערב התחלת עבודות התשתית בשטחי העיר העתידית כסיף, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן בראיון מיוחד ל'ביזנעס' | "עמל על כך שב-2023 המכרז הראשון לחמשת אלפים היחידות הראשונות ייצא לדרך" | על המחירים הצפויים בכסיף: "אין עדיין צפי מחיר לדירות, רק כשנגיע למכרזים ייקבע מחיר הדירה" | על השיווק לציבור: "עוד לא הוקמה מינהלת לעיר, ולא עוסקים כרגע לא בשיווק ולא בהרשמה" | ומה הפתרונות הנוספים למגזר? "אנחנו עובדים על מציאת פתרונות לציבור החרדי בעכו, בנוף הגליל ובשפיר ועוד"

אביעד פרידמן | צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ

במשך תקופה ארוכה נשמעו הדיבורים על כסיף כמו מנטרה שאינה נגמרת לעולם: במשרד הבינוי והשיכון טענו שוב ושוב שזו עיר שהושקעו בה עשרות מיליונים כדי לתכנן אותה לחרדים (והצוות בראשות שולמית גרטל המסורה, ראוי אכן לכל שבח), ואילו הח"כים החרדיים, שרצו פתרונות קרובים יותר מאזור ערד – מחו בתוקף מנגד.

אבל מתברר שבמשרד הבינוי והשיכון חזרו גורמי המקצוע והתכנון שוב ושוב – צריך לקדם את כסיף, כי בכל מקרה הכיוון שלנו הוא ליישב את הנגב ואת הצפון. אין לנו הרבה ברירות. נכון, טענו במשרד באשר למצוקת הדיור החרדית, יהיו שיווקיים גם בערים החרדיות הקיימות ובסביבתן, בערים מעורבות שיורחבו – אבל בל נשכח שיש צורך בעיר חרדית גם בדרום.

עתה נראה, כי גם אם השר זאב אלקין לא ישוב למשרד השיכון – מה שככל הנראה יקרה לא רק בגלל הבחירות, אלא בגלל המסורת ולפיה בכל שנתיים מגיע למשרד שר חדש ולא מאפשר קביעות לתכניות שהגה קודמו – הרי שכסיף המתקדמת בצעדים בוטחים למדי, עשויה להיות שירת הברבור של אלקין בקדנציה הנוכחית שלו במשרד השיכון.

בחודש האחרון קיבלה חברת 'ערים' – חברה ממשלתית המשמשת זרוע ביצוע אדירה למשרד השיכון, בהיקף של עשרות מיליארדים מדי שנה – את ביצוע הקמת התשתיות לקרקעות היישוב העתידי כסיף.

רק לשם שיבור האוזן: בימים אלה מקימה 'ערים' תשתית לאלפי יח"ד באלעד, לכחמשת אלפים יח"ד ברכסים (שם, באופן חריג שטרם היה כמותו מבני הציבור יוקמו מראש ע"י המדינה. כמובן שעלויות הפיתוח יכללו בסופו של דבר את ההוצאה) וכאלף וחמש מאות יח"ד בעמנואל – כל מקום וייחודיותו הוא, ועוד לא נגענו בקצה המזלג על פעילותה שיתר חלקי הארץ.

תשתיות בנייה. אילוסטרציה | צילום: דוברות מועצת רכסים

'ערים', בניהולו של עזרא ימין, מקצוען ולא פחות מכך לבבי ומאיר פנים, קיבלה את המשימה של כסיף בשתי ידיים, והיא מיהרה לצרף לשורותיה כיועץ חיצוני לצוות ההקמה, גם את משה ליבוביץ', ממייסדי ביתר עילית וראה"ע הראשון שלה, איש שנושם את כסיף והוגה בחזונה שנים ארוכות.

ח"כ לשעבר מנחם אליעזר מוזס ומשה ליבוביץ בסיור באדמות כסיף | צילום ארכיון: רשתות חברתיות

כיסופים בלשכה

מי שרואה בכסיף את אחד הפתרונות למצוקת הדיור החרדית, הוא מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן. הוא קורא את ההערכות של גורמי המקצוע השונים שמדברות על חוסר שנע בין 200 ל-300 אלף יחידות דיור עד לשנת 2040, ואין כמו 25 אלף יחידות בכסיף כדי לפתור כעשרה אחוז מהחוסר.

נכון, יש בדואים באזור; נכון גם, שב'שומר החומות' כביש 31 נסגר לתנועה בגלל התפרעויות של החברה הבדואית. אי אפשר לאטום עיניים מול המציאות. אבל מרבית השנה, הדרכים פתוחות ותושבי האזור יעידו על יחסים עדינים שנשמרים באופן יחסי. ההתיישבות היהודית בערד תוכיח.

מאז שעברה החלטת הממשלה במרץ השנה, שאישרה את ייעוד כסיף לציבור החרדי באופן סופי, מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן לא שקט על שמריו. יחד עם אלקין שספג אש וגפרית על החלטתה של שקד לגנוז את הבנייה לחרדים בקרית גת מערב (בשטח השיפוט של קריית גת. להבדיל משטחי השיפוט של מועצה אזורית שפיר. ראו להלן) – הפכו הלשכות הבכירות במשרד השיכון, של השר והמנכ"ל, למעוז שהמילה כסיף נשמעה בו אינספור פעמים מדי יום. אל הלשכות כונסו כלל גורמי התכנון והביצוע יחד עם המקבילים ממשרד הפנים, וכעת, אחרי פחות מארבעה חודשים, כבר הולכות ומסתיימות התכניות של כחמשת אלפים הדירות הראשונות ביישוב העתידי. עתה, בשילוב זרועות, יוכל צוות ההקמה של חברת 'ערים' להתקדם ולעלות על הקרקע.

עוד ארוכה הדרך

על כמה יחידות אנחנו מדברים בשלב הראשון?, אנחנו שואלים את אביעד פרידמן, מנכ"ל המשרד.

"בשלב הראשון אנו מתכוונים לשווק 5,000 יח"ד, שהתכנון שלהן נמצא עכשיו בשלבי סיום. כרגע העבודה על הקרקע היא להכנת תשתיות, לפי התכניות של העיר שעבדו עליהן בשנים האחרונות".

בתוך כמה זמן יעלו היזמים על הקרקע, ומה הצפי לאכלוס הדירה הראשונה?

"אנחנו לא מדברים על אכלוס הדירה הראשונה לפני שנצא למכרזים. אני עמל על כך שב-2023 המכרז הראשון לחמשת אלפים היחידות הראשונות ייצא לדרך", אומר מנכ"ל משרד השיכון בראיון ל'ביזנעס'.

מה הצפי לטווח המחירים?

"מוקדם מכדי להביע הערכות. מי שמספר לציבור על דירות בחמש מאות, בשש מאות או בשבע מאות אלף, יכול להיות צודק וטועה באותה מידה. אנחנו עוד לא שם, החישובים על עלויות הקרקע והפיתוח לא בוצעו, ולכן, כשנגיע למכרזים, נוכל לקבוע מה יהיה מחיר הדירה. דבר אחד ברור כבר עכשיו: רכיב הקרקע לא יהיה יקר. אבל מכאן ועד לקביעת מחיר דירה, הדרך עוד ארוכה".

זה המקום להוסיף, כי גם באשר לעלויות הפיתוח אין הדבר תלוי אלא בח"כים החרדיים (וביכולת המיקוח שלהם) ובשר שיכהן בקדנציה הבאה במשרד: ברצותו, תוכרז העיר כאזור עדיפות לאומית א' (אין סיבה שלא. יש להתיישבות החרדית בכסיף ממד ציוני-לאומי לכל דבר) ויעניק לה סבסוד מובנה בעלויות הפיתוח שיצמצמו עוד את המחיר שיושת בסופו של דבר על הרוכשים.

מה יהיו אפשרויות התעסוקה באזור?

"500 אלף מ"ר הוקדשו במסגרת התכנון לתעסוקה, ואנו בטוחים שהתושבים ינצלו אותם כדי להתפרנס".

במילים ברורות יותר, התשתית מוכנה. אבל לא על משרד השיכון המלאכה לגמור. פרנסי העיר הטרייה ייאלצו למצוא את החברות הגדולות שיקבעו במקום את משכנן, ויימשכו אחריהן עוד ועוד, ולא פחות מכך, לשזור את הקשרים הנכונים במשרדי הממשלה – בעיקר במשרדי האוצר והכלכלה – כדי לגרום לחברות לרצות להגיע.

וכמובן, אי אפשר בלי לשאול אודות כבישי גישה נוחים ותכנון תחבורה ציבורית.

"ראה, כביש 31 הוא רחב ומדובר בכביש קיים, כך שאין צורך להמתין לביצועו. לגבי תחבורה ציבורית, אני מניח שזה הדבר הראשון שיידרש, ואני מאמין שזו דרישה שתיענה מיידית עם אכלוס העיר. מה גם, שעומדת לקום תחנת רכבת באזור צומת שוקת".

אחרי כסיף: שפיר

מה מקסימום הצמיחה שיש לעיר? והאם זה הפתרון היחיד שמצפה לציבור החרדי?

25,000 יחידות דיור הוא מקסימום הפוטנציאל של העיר. התכניות הן ליישב בה בין מאה למאה ועשרים אלף תושבים. בחומש הקרוב הציבור החרדי זקוק לחמישים אלף יחידות דיור. ולכן, יש לנו תכניות גם לקרית גת מערב-מערב – דהיינו בשטח שבתחומי המועצה האזורית שפיר, אני מקווה שרבים ייענו לבנייה המאסיבית בנוף הגליל, וכמובן לבנייה הצפויה של אלפי יח"ד בעכו".

אין פתרונות דיור במרכז?

אנחנו יודעים שכל הבינוי במדינה מתקדם לפריפריה – או צפונה או דרומה. שיווקנו כ-3,000 יח"ד בדימונה בשנה שעברה ונשווק עוד 3,000 בדימונה עד סוף השנה. לכל מקום שתגיע הרכבת, יגיעו השיווקים שלנו. כל הבנייה הממשלתית עוברת מהמרכז – וגם הפתרונות לחרדים, בהתאם".

דרעי ליד מפת שפיר | צילום: יעקב נחומי

"בלי להקדים את המאוחר"

נחזור לכסיף. תהיה בה אוכלוסייה מגוונת או שהיא אכן מיועדת רק חרדים?

"זה בהחלט הכיוון, שיווק למגזר החרדי, לפי התכנון המקורי ולפי החלטת הממשלה האחרונה בנושא".

יש כבר דרישה או ביקוש מצד קהילות כלשהן, שמבקשות מבני ציבור או מבקשות להתחשב בהן בתכנונם, כי הן מתכוונות להגיע לכסיף במרוכז?

יש צוות הקמה של חב' ערים, ואנחנו ממש עוד לא נמצאים בשלב של מבני הציבור – שאגב, תוכננו בשפע רב, אבל עוד לא הגיע זמן חלוקת עור הצבי, משום שהוא טרם ניצוד. חשוב להדגיש: לא הוקמה עדיין מינהלת לעיר, ואנחנו – ולא אף גורם אחר – לא עוסקים כרגע באכלוס, ובוודאי שלא בשיווק או בהרשמה לשיווק".

ופרידמן מדגיש ל'ביזנעס': "בל נקדים את המאוחר. כל אלה יתבצעו במכרזים מסודרים לקבלנים, ומאוחר יותר יחלו השיווקים לציבור, לפי מתכונת שיוחלט עליה בהמשך. חשוב להדגיש, בחברת 'ערים' עוסקים בתשתיות בלבד. כשאלה יוכנו ויהיה צורך במינהלת – זו תמונה ישירות מטעם משרד השיכון".

השטח המיועד לכסיף | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

כתיבת תגובה