כמה הפקדתם ב'חיסכון לכל ילד' וכמה הוסיפה המדינה?

הביטוח הלאומי חושף את נתוני ההפקדה לתכנית 'חיסכון לכל ילד': עד כה הפקידה המדינה 13 מיליארד שקל שעליהם הוסיפו ההורים 5 מיליארד | רוב ההורים בחרו במסלול קופות הגמל (שבשנה האחרונה רשמו הפסדים), וכשליש נתנו לביטוח הלאומי לבחור את המסלול עבורם | בראש רשימת קופות הגמל: אלטשולר שחם עם 28% מהתיקים המתנהלים עבור הילדים | חלק מהחוסכים בחרו בבנקים, ו'הפועלים' הוא המוביל ביניהם | החיסכון בבנקים במגמת ירידה נוספת ב-2022

חיסכון לכל ילד | צילום: arapix, שאטרסטוק

מנהל המחקר של הביטוח הלאומי חושף את נתוני ההפקדות לתכנית חיסכון לכל ילד, מהם עולה כי בסוף שנת 2022 היו כ-3.5 מיליון תכניות חיסכון פעילות. 117,166 תכניות חיסכון נפדו השנה במלואן, וסך הפדיון שלהן עמד על כ-559 מיליון שקל. עד כה, מאז 2017, הגיעו ההפקדות עד לכ-17.8 מיליארד שקלים, ונפדו כ-600 מיליון שקלים, כאשר 78% מהתוכניות התנהלו ב-2022 בקופות גמל ורק 22% בבנקים. המסלולים הסולידיים הם המובילים.

אלטשולר שחם היא הקופה המובילה (35%) בבחירת ההורים, ובמקום השני נמצאת הראל עם סך נאה של חוסכים (23.3%). בנק הפועלים מוביל (40%) בין הבנקים בבחירת ההורים ואחריו לאומי (20%) ומרכנתיל (10.9%).

כשני שליש מההורים (56%) בחרו ב 2022 מסלול השקעה והיתר הניחו לביטוח הלאומי לבחור עבורם רנדומלית את המסלול הבסיסי המוצע על ידי המדינה. זאת למרות הקמפיינים המסיביים (והבלתי-אפקטיביים) של המוסד לביטוח לאומי כדי להביא לבחירה אישית של קופת החיסכון ומסלולה.

למעלה מ-50% מההורים בחרו במהלך 2022 להפקיד 52 שקלים נוספים על הסכום שמפקידה המדינה, שעומד כיום על 55 שקלים לכל ילד.

ביזנעס מציין, כי למרות שההשקעות בקופות הגמל הן המובילות, ומרבית ההורים משקיעים עבור ילדיהם את הכספים בהן, בשנת 2022 אלה הפסידו סכומים ניכרים. עם זאת, לאורך זמן צברו החסכונות מספיק כסף כדי לחפות על הירידות הללו. לפי הנתונים שפורסמו, הרווח הכולל של הבנקים וקופות הגמל מאז 2017 מסתכם ב 1.138 מיליארד שקלים.

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, אמרה, כי "הביטוח הלאומי מאמין בלב שלם שמעבר למתן קצבאות, יש לו אחריות ציבורית למוביליות חברתית וסיוע בצמצום פערים. תוכנית "חיסכון לכל ילד" היא תוכנית חשובה לטובת צמצום האי שוויון והבטחה שילדים בגיל 21 יוכלו לקבל סכום מכובד שיאפשר להם להתחיל ללמוד, לפתוח עסק ולהתחיל בנקודת פתיחה טובה יותר את חייהם הבוגרים".

עוד אמרה כי "הביטוח הלאומי ממשיך כל העת לפנות אל ההורים וליידע אותם על הזכויות שלהם, גם בהקשר זה וזאת לטובת בחירת מסלול חיסכון טוב לילדים, הפקדה נוספת שיכולה לעשות שינוי מהותי ואקטיביות הורית עבור עתיד טוב יותר לילדיהם. כל הפרטים והמידע נמצא באתר של הביטוח הלאומי בצורה קלה ונגישה כדי להבטיח את מקסום הזכויות הן של ההורים והן של הילדים".

כתיבת תגובה