כמה זה עולה לנו? || המכס מייקר את המוצר עד 70%

דגים קפואים, גבינה צהובה, גבינה בולגרית, חלב, אפונה קפואה, רסק עגבניות ועוד | בדיקת איגוד לשכות המסחר מגלה: המכס על מוצרי מזון בסיסיים מייקר אותם בשיעור של 70%-12% | נשיא האיגוד קורא לשר האוצר לבטל מכסי מגן אלה: "ההוזלה של מוצרי מזון בסיסיים היא האינטרס של כולנו וחלק בלתי נפרד ממדיניות האוצר"

גבינות | צילום: פלאש 90

בעוד שלכולנו יש אינטרס להוריד את מחירי המזון בישראל, ובטח בהשוואה למחירי המזון במדינות אחרות, מסתבר שהמדינה מונעת תחרות בתחום ומטילה מכסים גבוהים על מוצרי מזון מיובאים. על פי בדיקת איגוד לשכות המסחר, המכסים מייקרים את מוצרי המזון המיובאים בעשרות אחוזים. בין השאר מדובר על מכסי מגן על מוצרי מזון בסיסיים כמו דגים קפואים, גבינה צהובה, גבינה בולגרית, חלב, אפונה קפואה, רסק עגבניות ועוד.

בפניה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ',  קובע אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי הוזלת מחירי המזון בישראל היא אינטרס כלל לאומי וחלק בלתי נפרד ממדיניות האוצר. "לכן על האוצר לבטל כליל, או לכל הפחות להפחית משמעותית את גובה המכס ולאפשר הוזלה משמעותית של מוצרים בסיסיים". 

אשר לאובדן הכנסות המדינה כתוצאה מהפחתת המכסים, באיגוד לשכות המסחר טוענים כי מדובר בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה. כמקור הכנסה חלופי למדינה, לין מציע לבטל את הפטור המעוות ממע"מ על יבוא אישי בגובה של עד 75 דולר, מס המפלה לרעה עסקים מקומיים ונותן הטבות לעסקים בחו"ל. בהתאם לתחשיב שנעשה באיגוד לשכות המסחר, ביטול הפטור יניב למדינה כ-3 מיליארד ש"ח מדי שנה, ועל פי הערכת האיגוד עוד כ-2 מיליארד ש"ח כתוצאה מכך שרווחי עסקים בישראל יועלו לעניין תשלום מס חברות ומס הכנסה.

דוגמאות של מוצרי מזון עם מכס גבוה – נובמבר 2023 

סוג המוצרבכמה המכס מייקר את המוצר?
דג אמנון קפוא15%
גבינה צהובה50%
בולגרית עזים

בולגרית פרה

70%

50% 

חלב 40%
אפונה ירוקה קפואה25%
שעועית ירוקה קפואה18%
שימורי זיתים20%
רסק עגבניות17%
תפוחי אדמה קפואים לצ'יפס40%
שימורי תירס35%
פלפל או חציל קלוי12%

כתיבת תגובה