כמה מיליארדים תגהצו מחר באשראי ולמה?

הלילה ומחר חגיגת המכירות הגדולה של ה'בלאק פריידי' ודוד שלומוביץ בדק עבור ביזנעסופ"ש מאיפה השיגעון הזה התחיל, האם הוא באמת משתלם ואיפה המגזר החרדי נמצא בחגיגה הגדולה הזו • בלאק פריידי ביזנעסופ"ש

"א שווארצע פרייטאג" | אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

חידה: על איזה מוצר נוכל לקבל ביום שישי הנחה מיוחדת של 100,000 שקלים? מה הקשר לתרנגול הודו אמריקאי? ולמה כרטיס האשראי שלכם עבד השבוע קשה מאוד? התשובה מורכבת משתי מילים, עשר אותיות, ב בהתחלה י' בסוף. בלאק פריידי.

אמריקה הגדולה הנחילה לעולם מושג חדש בעולם קניות האונליין והאופליין. אי שם בשנות השישים המוקדמות של המאה הקודמת, היה מי שטבע את המושג שהפך לטירוף קניות. בלאק פריידי. זהו יום שישי השחור שפותח את עונת השופינג. הכינוי ניתן לאחד הימים הכי עמוסים בשנה מבחינת קניות והוא חל יום לאחר שתרנגול הודו הגדול נאכל ברוב טקס בחג ההודיה האמריקני.

על פי החלטת הקונגרס האמריקני משנת 1941, נקבע יום חמישי הרביעי של חודש נובמבר כיום חג שבו מודים המשפחות האמריקניות על היבול השנתי. למחרת ביום שישי האחרון של חודש נובמבר מתחיל טירוף הקניות הגדול, שמוביל את האמריקאים לקראת יום אידם שחל ב-25 בדצמבר.

מאיפה הכל התחיל?

מתחקיר שעשה 'ביזנעס' נראה כי מי שהביא את ה'בלאק פריידי' לעולם היא חברת אמזון, ענקית הקניות ברשת, שפרסמה בתחילת העשור הקודם מבצעים חמים ומיוחדים והפכה את בלאק פריידיי לשם נרדף לחגיגות מבצעים. במשך השנים הצטרפו לאמזון עוד ועוד אתרי מכירות ברשת והשנה נראה ש'הגולם קם על יוצרו'. כבר לפני שבוע פרסמה אמזון הודעה מיוחדת לקראת יום הקניות והכריזה שההנחות יתחילו כבר ביום שישי הקודם.

בשנים האחרונות ועם המעבר המאסיבי של הקניות מהרחובות והקניונים לאתרי המכירות ברשת, הטירוף של הקניות התעצם ורוכשים מכל העולם ממתינים ליום שישי האחרון של נובמבר, כדי לגהץ את כרטיס האשראי ולזכות בהנחות חסרות תקדים.

החגיגות גם בקניונים ובחנויות הפיזיות | צילום: משה שי. פלאש 90

מה שקרה בהמשך, הוא שלפתע הבינו החנויות הפיזיות שכלתה אליהם הרעה והלקוחות שלהם משוטטים ברשת, במקום לקום מהכורסא ולחפש חניה. גם רשתות האופנה, הפארמה, הקמעונאות וגם הקניונים הרגישו את ההשפעה של הקניות ברשת בכיסם והחלו להציע מבצעי בלאק פריידי משלהם.

בשנה שעברה נשבר שיא של קניות בישראל. בימים רביעי עד שישי (21-23 בנובמבר 2018), נרשמו במערכות שב"א 14.73 מיליון עסקאות בהיקף מדהים ומפתיע של 3.19 מיליארד שקלים. ביום שישי, ה-23 בנובמבר, בין השעות 10 בבוקר ל-14:00 נרשמו בישראל 2.1 מיליון עסקאות והישראלים הוציאו סכום של 430.78 מיליון שקל. בחלק מהדקות נרשמו למעלה מ-10,000 עסקאות בדקה.

העומס הבלתי רגיל הכריע לזמן מה את מערכת הסליקה המרכזית ובעיצומו של הבלאק פריידיי, קרסה המערכת ועסקים רבים דיווחו על בעיות באישור עסקאות. רק בשעות הצהריים צוותים טכניים הצליחו להתגבר על התקלה שגרמה לעיכובים.

יעמדו בעומס?

חשוב לציין שטרפת הקניות מקיפה את הגלובוס ואינה ייחודית רק לארצות הברית (או ישראל). מיליארדי גולשים בעולם ממתינים לחגיגות הקניות ברשת ונוהרים לאתרי הקניות ליום הזה. הפרסום אודות המבצעים המיוחדים, מתחילים כמה ימים קודם ופלטפורמות הפרסום הדיגיטליות מדווחות על זינוק שיא במספר הקמפיינים.

בשנה שעברה קרסה גם מערכת הפרסום של פייסבוק ולא התאפשר למנהלי קמפיינים להעלות קמפיינים חדשים ולעקוב אחר ביצועי הקמפיינים הקיימים. במשך שעות ארוכות דיווחו מנהלי קמפיינים מהארץ ומהעולם, כי אינם מצליחים להעלות מודעות ממומנות לפייסבוק ואינסטגרם בצורה תקינה ואינם מקבלים נתונים על המרות רכישה.

ג'ק מא מייסד קבוצת עליבאבא עם נתניהו בדאבוס | צילום: חיים צח, לע"מ

נזכיר כי חגיגת הקניות של הבלאק פריידי, מגיעה לאחר 'חגי' הקניות האחרונים: יום הרווקים הסיני (11.11), בו שברה ענקית האונליין הסינית עליבאבא שיאים, עם מכירות בהיקף של יותר מ-38 מיליארד דולר – 7 מיליארדי דולרים יותר מאשר בשנה שעברה. שופינג איי-אל (6-7.11) ומבצע משלוחים חינם באמזון. אם חשבנו שחגיגות הקניות הותירו את הרוכשים ברשת, עם כרטיס אשראי ממוצה עד תום, מסתבר שטעינו.

סוחרים רבים ברשת מעריכים, כי ההתנפלות תהיה המונית. רוב החנויות הפיזיות והווירטואליות הקדימו את חגיגת ההנחות, וברחובות וגם בקניונים הכריזו החנויות והרשתות, על מבצעי הנחות משתלמים במיוחד. סיבה נוספת ליציאה מוקדמת למבצעים, היא לסיים את ההנחות בחודש נובמבר ולא לגרור אותן לחודש דצמבר שגם בו אתרים, חנויות ורשתות רבות מציעות הנחות סוף שנה או ספירות מלאי.

אביחי שכטר, מבעלי רשת ksp, צוטט ב-ynet, כי ש"יש מלא שחקנים מקומיים, כולם נכנסים להכל ומוכרים הכל. אנחנו מרוויחים בשוליים, עיקר המלחמה על נתח שוק". הוא הוסיף כי לדעתו "הבלאק פריידיי יצא משליטה. אם מתחרה מוכר פריט באפס שקלים, אנחנו ניתן ללקוח כסף כדי שיקנה את זה".

אמין מודן מנכ"ל רשת באג שנשאל על הטירוף אמר כי "אין לזה סיבה מדעית, כולם מתיישרים אחד עם השני. אין אצלנו 70% הנחה כמו באופנה, המבצע עמוק. מדובר באלפי מוצרים, 97% מהקטלוג".

ממה להיזהר?

בשבוע האחרון פורסמו ברשת, עשרות רשימות עם טיפים לצרכנות נבונה ברשת, היכן מוצאים את הדילים והקופונים הטובים ביותר, וממה צריך להיזהר בקניה דרך הרשת. יתכן שזה מאוחר מדי לקוראינו עבור הטיפ הבא שפורסם בגלובס: באתרים רבים לא תוכלו לקנות לפני שיעברו 24 שעות מרגע הרישום, לכן הם הציעו לרוץ ולהירשם לאתרים שבהם יתכן ותרצו לרכוש מוצרים.

בנוסף מזהירים ברשת מפני הונאות, אתרים דמי – אתר, שדומה לאתר אחר שאותו אתם מכירים, מבצעים וקופונים שנשלחים למייל ומעבירים אתכם לאתרים בעייתיים והכי חשוב אולי לבדוק היטב את המחיר של המוצר, שלא תופתעו לגלות כי המחיר שמוצג לכם כביכול לאחר 50% הנחה, זה המחיר הרגיל שהייתם משלמים גם בלי מבצע בלאק פריידי.

יש הנחות אמתיות? חנות נעליים בתל אביב | צילום: יצחק הררי, פלאש 90

בתוכנית 'צבע הכסף' בכאן רשת ב', סיפר הכתב על תחקיר שנעשה בגארדיאן הבריטי בו נבדקו 83 מוצרים, שהוצעו בהנחות 'ענק' בתקופת מבצעי הבלאק פריידי. החוקרים בדקו את מחירם של המוצרים במשך מספר פעמים בשנה, התוצאה הדהימה אפילו את החוקרים המנוסים, רק מוצרים בודדים ממש הוצעו במחיר מוזל באמת בבלאק פריידי. המסקנה הייתה עגומה: אתרים רבים מנצלים את התקופה שלפני ה'חג', מעלים את המחירים, ואז במשך יומיים-שלושה מציעים "הנחת בלאק פריידי מטורפת", אך בפועל תג המחיר הסופי הוא המחיר ביום סתווי רגיל.

ולא שכחנו את כתב החידה הפותח את הכתבה הנוכחית. ב'דה מרקר' מצאנו כי בצעד שיווקי חדשני ומסקרן, אלקטרה מגורים תהיה לחברת הנדל"ן הראשונה בישראל שתציע בחג השופינג הבינלאומי דירות בהנחות חד-פעמיות ל-24 שעות בלבד.

ביום שישי (29.11) תציע החברה למכירה בכמה מהפרויקטים שלה, דירות 4 ו- 5 חד' בהנחה של החל מ-100,000 שקל. ואילו בפרויקט אחר, תוצע דירת פנטהאוז אחת בהנחה גדולה במיוחד, רק במסגרת החג.

איפה אנחנו בחגיגה?

ומה קורה במגזר החרדי? משיטוט אקראי בעיתונות החרדית מצאנו כמה וכמה מודעות עם מבצעי קניות ייחודיים. מבצעי יום שישי, מבצעי תחילת החורף, רקעים שחורים המרמזים על בלאק פריידי וכמה רשתות אף העיזו וכתבו בלאק פריידי בעברית, באנגלית וגם … באידיש "שוורארצע פרייטאג". בין המפרסמים מצאנו מוצרי חשמל, רכבים, אופנה, ואפילו מתנות לאירועים. נוסיף, כי במקרה אחד נמחקו המילים 'בלאק פריידי' באנגלית מתוך המודעה ואותה הפרסומת פורסמה בעיתון חרדי מסוים, עם הכותרת "שבוע מכירות מיוחד", לצד בלונים שחורים.

רוצים להשאיר את הכסף בעיר. ביתר | צילום: גרשון אליסון, פלאש 90

עיריית ביתר עילית התקדמה צעד נוסף ומתוך רצון להשאיר את הכסף החרדי בעיר, הציגה גרסה חרדית לימי הקניות "בלאק פריידי". במסגרת היוזמה תחת הכותרת "ביתר דייס". הציגה העירייה שבוע מבצעים והנחות בחנויות ברחבי העיר. המטרה היא שכנוע התושבים לבצע את רכישותיהם בעיקר בתוך העיר.

כחלק מעידוד היוזמה ולמען אווירת ההפנינג בעיר, הדפיסה העירייה עשרות אלפי בלונים, דגלונים, מדבקות ומודעות עם הלוגו המיוחד. גם חוברת מהודרת הופקה במיוחד לשבוע המכירות והופצה בעשרות אלפי עותקים.

עם סגירת הכתבה הערב התקבל ב'ביזנעס' דיווח ישיר מרחובות בני ברק על חגיגת קניות והנחות בחנויות ברחבי העיר, כאשר היו גם חנויות שלטענתם "לא שמעו על הדבר הזה והם נותנים מבצעים והנחות בסוף עונה".

תגובה אחת ל: "כמה מיליארדים תגהצו מחר באשראי ולמה?"

  1. גם אם המגזר החרדי נמנע מלקרוא לחג בשמו, הוא יודע כיצד לנצל את ההנחות ולקנות בזול יותר.
    כה לחי על כתבות מקיפות ומעניינות.

כתיבת תגובה