כמה נסעתם בשנה, ואיזה צבע הישראלים יעדיפו?

הרווח של מדינת ישראל ממסי יבוא על רכבים וחלקי חילוף הסתכם בשנת 2018 ב-11.1 מיליארד שקל • וזה עוד לפני חישוב המע"מ ברכישת הרכבים וחלקי החילוף • מדובר בשנה חזקה מבחינת ההיקפים אולם שנת 2016 הייתה חזקה יותר • וגם: חציל, קרם, זית, קפה או יין – איזה צבע בחרתם?

יותר רכבים, פחות גיוון | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

צפוף בכבישי הארץ. בשנת 2018 נכנסו לארץ רכבים באורך כולל של 1,174 ק"מ, כפליים מאורכה של מדינת ישראל. 267,000 רכבים עלו לישראל בשנת 2018 והתמקמו בכבישי הארץ לא כולל כ-18 כלי רכב דו גלגליים (ללא אופניים חשמליות), 3,800 מוניות, 3,100 כלי רכב מסחריים, 16,000 משאיות, 3,400 אוטובוסים ועוד כ-3,000 רכבי עבודה וטרקטורים. כך עולה מדוח רשות המסים לענף כלי הרכב בארץ לשנה דאשתקד. מדובר על יבוא של 22.3% יותר לעומת 2017.

הרווח של מדינת ישראל במיסי יבוא על הרכבים וחלקי החילוף הסתכם בשנת 2018 ב-11.1 מיליארד שקל (ללא חישוב המע"מ ברכישת הרכבים וחלקי החילוף). ברשות המסים מסבירים שמדובר בשנה חזקה מבחינת ההיקפים אולם שנת 2016 הייתה חזקה יותר. 

עוד עולה מהדוח כי בשנת 2018 עולם הרכב ממשיך להיות בטיחותי יותר. כך למשל מערכות ניטור מרחק והתרעה מפני סטייה מנתיב הפכו לדרישת חובה בעת רישום הרכב לתנועה החל משנת 2018. גם במערכות שאינן חובה אך מותקנות, בדרך כלל, ביחד עם מערכות החובה (כגון זיהוי הולכי רגל) הושגו שיעור חדירה גבוהים – כ- 85%. 

גידול מרשים נרשם בשיעורי חדירה של מערכות נוספות, לרבות מערכות אקטיביות שמסוגלות להתערב בנהיגה ולמנוע תאונה. הודות למגמה הגוברת של התקנת מערכות בטיחות בפס היצור, הוחלט לתת משקל רב יותר למערכות אקטיביות מקוריות מהיצרן. שימו לב החל משנת 2020 יינתן ניקוד בטיחותי רק למערכות מקוריות בהתקנת יצרן.

גם ביבוא הרכבים החשמליים והחצי-חשמליים – ההיברידיים חלה עליה חדה. למעלה מ-20% מסך כלי הרכב המיובאים, כ-54 אלף, היו רכבים ממשפחת החשמל וברשות המסים אומרים כי בתחום של כלי רכב המונעים בטכנולוגיית הפלאג-אין (הנטענים מרשת החשמל) קיים יבוא משמעותי של רכבי פאר, והחל מ- 10 ביוני 2018 הוטל עליהם מס קניה נוסף המכונה "מס יוקרה", בדומה למס שמוטל על כלי רכב בעלי טכנולוגיה מסורתית.

בטווח הארוך טוענים ברשות המסים יקבע בחקיקה מתווה של מעבר הדרגתי למיסוי אחיד של כלי הרכב שיתבסס אך ורק על הביצועים הסביבתיים של הרכב ולא על הטכנולוגיה. כלומר רכבי טסלה למשל שעושים מאמץ לעלות ארצה לא ימוסו בסכומי עתק, אם הביצועים הסביבתיים שלהם ירצו את הרשויות.

ממעקב אחרי מחירם של כלי הרכב לאורך זמן נראה כי מחירי הרכב בהשוואה למדד המחירים לצרכן, רושמים ירידה ריאלית, הן של הרכב החדש והן של המשומש. גם בשנת 2018, כהמשך של מגמה רב-שנתית, רמת המחירים של רכב חדש שמרה מקום של כבוד, ואילו הרכבים המשומשים הולכים ונעשים זולים יותר ביחס לרכב חדש.

וכמה נסענו באותה השנה עליה מספר הדו"ח? רכב ממוצע רשם בשנה זו נסועה של 14,283 ק"מ. מבדיקה מעמיקה עולה כי יש רגישות רבה למחירי הדלק בישראל, רכבי פלג-אין – חשמליים נטו, נסעו בכ-40% (!) יותר מהנסועה השנתית. ואילו רכבים היברדיים נסעו 'רק' כ-20% יותר. ברשות המסים מדגישים כי יתכן ומי שאורח חייו מחייב נסיעות רבות, בוחר לעצמו רכב חסכוני בדלק – היברידי או חשמלי. התוצאה: הממשלה, המפסידה הכנסות רבות כתוצאה מירידה במס הבלו על הדלק, תחפש היכן להכות את רוכשי הרכבים החשמליים.

מעניין שרכב מסחרי בבעלות פרטית נסע רק כ-20 אלף ק"מ לעומת רכב מסחרי בבעלות תאגיד שנסע כ-31 ק"מ. ואילו המוניות נסעו ב-2018 למעלה מ-72 אלף ק"מ.

"עם ישראל מגלה עקביות בהרגלי צריכת כלי הרכב על-פי צבעים, וגם בשנת 2018 לא ראינו שינוי דרמטי בהרכב הצבעים של כלי הרכב הנרשמים לתנועה". כותבים אנשי רשות המסים בשולי הדו"ח. "צבעי לבן-אפור-שחור היוו יחד כ-90% מכלל רכבי הנוסעים שנרשמו לתנועה. אולי זה עניין של התחממות גלובלית – הביקוש לרכב לבן הולך ועולה, והם היוו כ-47% מסך כלי הרכב. כ-30% מהרכבים היו אפורים/כסופים, ו-13% היו בצבע שחור. רק כ-9.5% מכלל המכוניות שנרשמו היו "צבעוניות", ושיעור זה הולך ויורד בשנים האחרונות".

בסעיף האחרון הנוגע לצבעי הרכב מתפייטים ברשות המסים. "יצרני רכב מגלים יצירתיות רבה בהיבט השיווקי של צבעי הרכב, ובחלק מהמקרים קודי הצבע זוכים לכינויים אקזוטיים למדי. השנה בחרנו להתמקד בצבעים עם כינויים "אכילים", ובדקנו כמה כלי רכב רשומים לתנועה קיימים בצבעים אלה. מסתבר שישראלים אוהבים קפה 15,900 מכוניות בצבע "קפה" נעות בכבישי ישראל. כ-3,900  מכוניות בצבע "חציל" וכמות דומה בצבע "זית" נוסעות לצדנו בפקקים. צבע "קרם" מכסה כ-9,400 מכוניות, ואילו צבע "יין" משכר חושים נמרח על גבי 7,300 מכוניות".

כתיבת תגובה