כמעט משתלם לשכור דירה בלי לשלם

סיפורו העצוב של אברך צעיר שהוריו רכשו לו דירת "לשכור ולהשכיר" • החוק היבש אינו עומד לצד המשכירים, במיוחד אם הם אברכים צעירים שהתפתו לחלק את הדירה בניגוד לחוק • ראו הוזהרתם!

אילוסטרציה: fizkes | שאטרסטוק

כ"ב אדר השתא, אולם בית משפט השלום בחיפה. אני מייצג אברך שהוריו רכשו לו דירת "לשכור ולהשכיר". שנתיים שילם השוכר והאברך שכר עם הכסף הזה יחידת דיור פצפונת. אלא שבחודשים האחרונים במקום דמי שכירות התחילו להגיע תירוצים: "עוד חודש", "בדיוק פיטרו אותנו" עד לתירוץ הכי מרגיז: "אנחנו מסכנים. אתם חרדים, תרחמו עלינו". הצ'קים חוזרים והטלפונים לא זמינים. לצערי, סיפור מוכר היטב.

עוברים ארבעה חודשים של תחינות ואיומים, עד שהאברך מקבל אומץ (וגמ"ח) להגשת תביעה לפינוי מושכר. חולפים עוד מספר שבועות עד שבית המשפט קובע דיון. חולף עוד חודש כי השוכרים נזכרו יום לפני הדיון שהם לא מרגישים טוב. וסופסוף מגיע מועד הדיון.

את טענת המשכיר אין צורך להציג. השוכרים טוענים באמצעות עורך דין ותיק (לזה יש כסף…) כי הם אוטוטו עוזבים. רק שיתנו להם שלושה חודשים להתארגן לדירה חדשה. מרשי מתעקש על פינוי מיידי. והשופט פוסק: פשרה! תוך 45 יום יפנו את הדירה.

אם ניקח בחשבון את המשך התהליך בהוצאה לפועל (מינימום 21 יום, פלוס קבוצות של 14 יום בכל פעם בגין תירוצים חדשים) פלוס חודשים עד שהמשטרה מוצאת זמן לזה, אנחנו מגיעים למשהו שבין חצי שנה לשנה.

במשך כל הזמן הזה השוכר עליז ושמח, הולל ומעשן מכספי הסיוע לשכר דירה. הבעיה היחידה שלו בחיים, זה למצוא – אחת לשנה-שנתיים –  פראייר מתחלף, שישמח על השוכר המצוין שמבטיח להפקיד לו כל חודש כמו שעון שוויצרי ללא סוללה.

היו כאלו שניסו להשתמש בכוח סביר לפינוי, כמו למשל: ניתוק החשמל/מים/גז מתוך כוונה להציל ולו את תשלומי החשבונות, אם לא את כספי השכירות, ומצאו את עצמם נתבעים על פלישה… החוק היבש קובע כי ברגע שהשכרת את הנכס, הוא לא שלך!

בתקופת התמחותי, טיפל המשרד בתיק של אברך שנעצר על-ידי שוטרים שהזעיק השוכר. אברך החמד ישב יממה (1,440 דקות) במעצר עם פושעי ישמעאל. והתיק נסגר ב"פשרה": הסרת התלונה תמורת וויתור על עשרות אלפי שקלים מהשכירות.

רבותי, הסיפורים הללו לא מצחיקים בכלל. הם מציאותיים וקורים יום-יום. נכון שרוב השוכרים בורחים עם המכתב הראשון מבית המשפט. אבל המקצועיים שביניהם יודעים בדיוק איך למתוח את החבל בלי לשלם את המחיר.

וכל זה עוד לפני חישוב ההוצאות, האגרות, עלות ההמצאה (לידי הנתבע), וכן: גם עורכי הדין לא תמיד עובדים חינם. זה עשרות אלפים שקשה לראותם בחזרה אי פעם.

בדירות מחולקות הפופולאריות מידי במגזר שלנו – בהיעדר מדיה להעברת לשון הרע להמונים – המצב קשה בהרבה: לך תתבע את השוכר לפינוי חצי דירה, כשהוא יודע שהוא יכול לאמלל אותך בשיחת טלפון אחת לעירייה. איך בדיוק אתה מתכוון להסביר לשופט שאתה מבקש את עזרת המדינה להמשיך בעבירה פלילית?

מסקנה קשה מספר אחת: עדיף לקבל פחות כסף שכירות, או אפילו שהדירה תהיה ריקה כמה חודשים, עד שתמצאו שוכר יציב עם בטחונות. מאשר לשלם אחר כך על ההוצאה.

מסקנה קשה מספר שניים: במדינת ישראל של היום כמעט משתלם לשכור דירה בלי לשלם – אולי כך מתכוונת המדינה לפתור את מצוקת הדיור?

4 תגובות ל: "כמעט משתלם לשכור דירה בלי לשלם"

  1. כל הכתבה היא בכיינות חרדית טיפוסית–למה הוא משמיץ אחרים כאשר הוא מייצג עבריין? הוא מציג עצמו כחרדי–אינו יודע ש"אין מרחמים בדין"? זה חל גם על התובע.
    מסקנה–אני לא הייתי בוחר בו כמייצג אותי.

  2. כאחד שנעזר בו רבות בייעוץ (מחיר למשתכן ועוד) אני דווקא הייתי לוקח אותו לייעוץ עוד לפני שהיה לו תואר של עוה"ד, ואם תואר על אחת כמה וכמה, מדובר באדם מוכשר מאוד ובעיקר מנוסה מאוד, שלפעמים נתינה רשות לעט שלו לכתוב ואז הוא מציף נושאים שלא כולם אוהבים לדבר אליהם (ראה קבוצות הרכישה בק"ס, יועצי המשכנתאות, ועוד).
    אני דווקא לא פוסל דעה של אדם רק בגלל שהוא לא סופר אף אחד ולא חת מלעדכן את הציבור במורכבותה של תעשיית הנדל"ן למרות שזה דורך על האינטרס הפרטי שלו כמנכ"ל "גור בארץ".

  3. קראתי פעם על הליך מהיר ב60 יום?

  4. זה נושא מטריד במיוחד
    שאלתי האם יה קביל חוקי להוסיף בחוזה שכירות סעיף שאומר שבמידה ולא ישולם דמי השכירות תוך זמן מסויים בעל הדירה יהיה רשאי לנתק את החשמל וכן על זה הדרך

כתיבת תגובה