כ"ץ: קורא לעו"סים לחזור לשולחן המו"מ

המו"מ עם העובדים הסוציאליים תקוע, אך כ"ץ הודיע כי ללא קשר למו"מ יינתן מענה מיידי בנושא מוגנות בגובה 70 מליון שקל • עם האחיות הגיע כ"ץ להסדר אמש: תגבור של 2,000 אחים ואחיות, 400 רופאים, תגבור כח אדם ורכש נוסף למערכת הבריאות • תוספת הרופאים תבוצע בשתי פעימות כאשר הראשונה תבוצע באופן מיידי ותכלול 250 רופאים

ישראל כ"ץ | צילום: יצחק הררי, פלאש 90

כמו רוטינה קבועה או דיסק תקול, חוזרת על עצמה מדי שנה שביתת האחיות. החולים אולי משתנים משנה לשנה, הנסיבות לא משתנות: עומס עבודה, תקנים, או במילים גבוהות יותר, התמודדות עם מצוקת כוח האדם. כך זה מתנהל, האחיות מודיעות על קריסה ושביתה, ההסתדרות תומכת, האוצר מתנגד, משרד הבריאות מנסה להגיע להסכמות. רק לאחר דיונים לתוך הלילה מסכים האוצר להתפשר, מעניק תקנים נוספים וכעבור שנה הכל חוזר חלילה.

שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין התעלה בתגובתו לאחר הסיכום עם האחיות וביטול השביתה: "מערכת הבריאות הורעבה במשך שנות דור ", מאשים אדלשטיין את קודמו שלא בצדק, "מערכת שהוזנחה זוכה היום להשקעה שמגיעה לה בצדק". אדלשטיין מתעלם לחלוטין ושלא בצדק משביתות האחיות ותוספת התקנים בתאריכים 23.7.19 ו-7.8.18 ששבות וחוזרות על עצמן בכל שנתיים. "פתחנו דף חדש שיצעיד את מערכת הבריאות קדימה", אמר השר.

אפילו הכותרת בהודעה לעיתונות של משרד האוצר הפריזה לחלוטין. "בשורה אדירה למערכת הבריאות", נכתב בה. "שר האוצר ושר הבריאות סיכמו על תגבור של 2,000 אחים ואחיות, 400 רופאים, תגבור כח אדם ורכש נוסף למערכת הבריאות כדי לאפשר התמודדות מיטבית עם אתגרי הקורונה". תוספת האחים והאחיות מתחלקת בין 1,600 לבתי החולים ו- 400 לקופות. תוספת של 400 רופאים, אשר אינם עובדים כיום תבוצע בשתי פעימות כאשר הראשונה תבוצע באופן מיידי ותכלול 250 רופאים.

בנוסף, סיכמו השרים על תוספת של 700 עובדי מנהל ומשק ומקצועות הבריאות, אשר יוקצו למחלקות הקורונה. לטענת משרד האוצר, מדובר בתגבור כח אדם השקול לתוספת של 8 שנים; וזאת – על מנת לאפשר היערכות מיטבית של מערכת הבריאות עם אתגרי הקורונה והחורף הקרוב.

הפתרון: תוספת שנתית

קשה להבין מדוע משרד האוצר לא מתקצב באופן קבוע תוספת תקנים שנתית ללא צורך להגיע לשביתה. משבר הקורונה והפחד מפני ההתמודדות עם החורף הקרוב, גרמו ליושבים במרד האוצר להכניס את ידיהם לעמקי הכיס ולחלץ משם מלבד תוספת כוח האדם גם תוספת של מיליארדי שקלים לטיפול בקורונה. על פי הודעת משרד האוצר, התוספת תאפשר היערכות של משרד הבריאות לקצב בדיקות הקורונה כפי שדרש שר הבריאות אדלשטיין של עד 60,000 ביום לחורף. במסגרת סכום זה יוקצו משאבים לרכש חיסוני שפעת והשקעה בתשתיות טכנולוגיות, כולל דיגיטציה לשירותי רפואה עבור קופות החולים שישכללו את הרפואה מרחוק ויקטינו את הסיכון לחולים. 

יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן יצאה מהדיונים עם האוצר וידה על העליונה. בין השאר סוכם כי יוקם באופן מידי צוות משותף שיגיש את המלצותיו לעניין תוספת תקינה קבועה למערך האשפוז בתוך 30 יום, לקראת דיוני התקציב. שר האוצר הנחה כי יש לתעדף נושא זה בראש סדר העדיפויות בדיוני תקציב מערכת הבריאות ויפעל על מנת להוסיף תקני אחיות באופן קבוע. הגיע הזמן באמת.

בנוסף סוכם, כי במסגרת ההסכם יוסדרו סוגיות נוספות, ובכללן- תוספת שכ"ד לאחיות בפריפריה, מתן תמריץ כלכלי לחיזוק מערך בריאות הציבור בדרום, הארכת הסכמי המשמרות המיוחדות בתקופת הקורונה, והסדרת התשלום לאחיות בתקופת הבידוד.

ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות ברך על ההסכם, ואילו אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות הודתה לכולם: "אני מבקשת להודות באופן אישי לשרי האוצר, הבריאות ומנכ"לי משרדם, ולכלל ציבור האחים והאחיות במדינת ישראל שפעלו למען בריאותם של אזרחי ישראל".

שר האוצר, ישראל כ"ץ הדגיש בהודעתו את המהירות הרבה בה פעל: "אנחנו במצב חירום בריאותי ולכן פעלתי בצורה מהירה כדי להביא לפתרון מהיר על מנת לאפשר למשרד הבריאות להתמודד עם האתגרים הרבים איתם הוא מתמודד בתקופה זו". לדברי כ"ץ, "אין רופא/ה פנוי/ה ולא תהיה אחות זמינה שלא יוכלו לעבוד בתקופה זו בגלל תקציב שלא יעבוד פתרון זה יביא לעבודה יעילה יותר ויסייע לצוותים הרפואיים ולאזרחי המדינה". הוא סיים את הודעתו בדברי הערכה לצוותים הרפואיים הרופאות והרופאים האחות והאחים וכל אנשי מערכת הבריאות על המסירות הרבה ועל עבודת הקודש שהם עושים. 

שר הבריאות, יולי אדלשטיין אמר לאחר הסיכומים, כי "יחד עם חברי שר האוצר ישראל כץ פעלנו לתיקון מהיר של בעיות העומק שנוצרו במערכת ותגבור משמעותי של הטיפול בקורונה. אני שמח שהצלחנו להגיע במהירות לתוצאה הראויה והטובה ביותר האפשרית. מערכת ששיוועה לתקציבים ולתקנים, זוכה לחמצן שכה זקוקה לו". לדבריו הסיכום הוא לא הסוף, "אבל זו התחלה טובה לחיזוק מערכת הרפואה בישראל, המערכת עם האנשים הכי טובים בעולם, שמקבלת הכרה למקום המגיע לה בסדר העדיפויות הלאומי. זו בשורה לאזרחים, לרופאות ולרופאים ולאחים ולאחיות שתצעיד את מערכת הבריאות קדימה". לו יהי.

עו"סות לביתן

הבוקר פורסם כי שר האוצר ישראל כ"ץ, מלא הערכה גם "למסירותם של העובדים הסוציאליים ולתרומתם ועזרתם לציבורים נרחבים". בעקבות הערכתו אומר כ"ץ: "התחייבתי להקשיב ולהביא לפתרון הסוגיות שעל הפרק, כפי שעשיתי אמש עם יו"ר ארגון האחים והאחיות". ההערכה הביאה את כ"ץ לסיכום על מתן מענה מיידי בנושא מוגנות לעובדים סוציאליים בגובה 70 מליון שקל.

במסגרת המשא ומתן המתנהל בשבועות האחרונים בין נציגות העובדים הסוציאליים לנציגות משרד האוצר, גובשו פרטי הסכם רבים העונים על מרבית מדרישות הנציגות. במסגרת זו סוכם כי העובדים הסוציאליים יגדילו את שכרם באלפי שקלים בשנה הקרובה ובשנה הבאה. יחד עם זאת בחרה נציגות העובדים לדחות את פרטי ההסכם בשל רצונה לנהל משא ומתן על הסכם שכר קבוע, דבר שאינו אפשרי בתקופה בה טרם אושר תקציב מדינה בממשלה ובכנסת.

אף על פי כן ומתוך מחויבות לערוב לביטחונם האישי של העובדים הסוציאליים והערכה גדולה למסירותם ועזרתם לציבורים נרחבים החליט שר האוצר, ישראל כ"ץ, לתקצב באופן מיידי את נושא המוגנות לעובדים הסוציאליים. התקציב לתכנית המוגנות יהיה כפי שסוכם במסגרת המשא ומתן בין משרד האוצר לעובדים הסוציאליים . 

תכנית המוגנות תצא לדרך באופן מיידי וללא תלות בהמשך המשא ומתן מול העובדים הסוציאליים. במסגרת התכנית יינתן מענה עד לסוף שנת 2021, כאשר סך התקציב לנושא המוגנות לשנה זו יעמוד על 70 מיליון שקלים.

שר האוצר ישראל כ״ץ: "אני קורא לנציגת העובדות הסוציאליות לחזור לשולחן המשא ומתן כדי שנוכל להגיע להסכמות בהקדם ולהביא לסיומה של השביתה".

כתיבת תגובה