כ-0.2% מהפליטות העולמיות – מישראל; התחבורה תעבור לחשמל

במהלך דיון מיוחד שנערך בכנסת הצהירה השרה להגנת הסביבה ח"כ תמר זנדברג כי החל משנת 2026 אוטובוסים חדשים ינועו על חשמל בלבד, והחל משנת 2030 שאר הרכבים ינועו על חשמל | במוקד הביקורת: השקעותיה של קרן העושר | השרה בדיון: "מדינת ישראל צריכה לעשות הכל כדי לגבות את המיליונים שהובטחו באופן שהכסף יחזור להגנת הסביבה של מדינת ישראל, לטובת אזרחי ישראל והעולם כולו"

אוטובוס חשמלי | צילום: אגד

הוועדה המיוחדת לנכסי אזרחי ישראל (קרן העושר) בראשות ח"כ מוסי רז דנה היום (שלישי) בתכניות לשימוש בגז מחצבים בטווח הבינוני והארוך בהשתתפות השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג. בפתח דבריו אמר יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז: "אנחנו מציינים היום בכנסת את יום הגנת הסביבה. תפקידה של הוועדה הוא לעקוב אחר קרן העושר וההשקעות, אולם יש לנו גם אג'נדה ברורה מבחינת אקלים וסביבה".

הוא הוסיף ואמר: "היינו רוצים שישראל לא תשתמש בגז שאחראי לפליטת גזי חממה. מחובתנו לעבור כמה שיותר מהר לאנרגיות מתחדשות. אנחנו מעדיפים את הקטנת השימוש בגז, גם במחיר של ירידה בהכנסות לקרן העושר. ח"כ רז אמר שמחובת הוועדה לפקח שכספי הקרן יושקעו בהשקעות לא מזהמות".

השרה להגנת הסביבה ח"כ תמר זנדברג הוסיפה ואמרה: "היום יום חג וסביבה ואקלים בכנסת. זה יום מרגש עבורי, שלכבודו לבשתי את החליפה הירוקה שלי. בארבעה חודשים האחרונים המדינה עברה לדיון באפס פליטות. יש תחושת דחיפות להגיע לעולם מאופס פליטות, חובה עלינו לעשות יותר. המשק של מדינת ישראל, פולט 60% יותר מחלקו היחסי באוכלוסייה. אנחנו מדינה מפותחת, אולם בגלל המיקום שלנו במזרח התיכון, המדינה פגיעה מאוד. אנחנו בנובמבר החם ביותר. עלינו להוציא בהדרגה את הדלקים הפוסלים משימוש במדינה ומעבר לאנרגיות מתחדשות. אין לנו זמן לחכות לשנת 2050 נעבור בהדרגה אבל מהר יותר. הנפט הפחם והגז הם דלקים פוסלים פולטים שצריך להפסיק את השימוש בהם. זה ייקח זמן אבל צריך להתחיל את המעבר.

מדינת ישראל צריכה לעשות הכל כדי לגבות את המיליונים שהובטחו באופן שהכסף יחזור להגנת הסביבה של מדינת ישראל לטובת אזרחי ישראל והעולם כולו".

השרה אמרה עוד בדיון כי מדינת ישראל אחראית על כ-0.2% מהפליטות העולמיות. לדבריה, אנחנו רואים בגז ובדלקים הפוסילים כאנרגית מעבר, ולכן אנחנו מתנגדים לפיתוח שדות גז חדשים, כדי לא להעלות את הפליטות בעולם גם אם זה לא יעלה את הפליטות בארץ. זו השקעה כלכלית מסוכנת כיון שבכל העולם עוברים לאנרגיות חדשות ולא יהיה מי שיקנה את הגז. המדענים מזהירים מפני קריסה עולמית של חוקי הטבע, אם זה יקרה, זה יגדל באופן אקספוננציאלי .

ראש תחום אקלים במשרד להגנת הסביבה ד"ר גיל פרואקטור אמר בדיון, שמדינת ישראל תעבור לכלכלה מחושמלת בכלכלה בתעשייה בתחבורה ובבית. גיבשנו שורה של צעדים על מנת להגיע ליעד, ובהם חקיקת חוק אקלים לקביעת יעדים ותמחור הפחמן. לדבריו, משנת 2023 עד 2028 בתוך מס הבלו נתחיל להפנים חלק מהנזק שאנחנו משלמים על הזיהום. עד שנת 2028, הבלו לחשמל ולתעשייה צפוי להתייקר עד-5%. כל השקעה בדלקים פוסילים, תישאר איתנו עשרות שנים קדימה ותעכב את היעדים שקבענו.

חן הרצוג מחברת BDO סייג את הדברים בדיון: "מדינת ישראל לא תעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו בשימוש באנרגיות מתחדשות לשנת 2021. אנחנו טובים בקביעת יעדים, אולם פחות טובים בביצוע. גם בעולם יש פער אדיר בין ההצהרות למעשים השימוש בפחם ברחבי העולם גדל! סין מגדילה כל שנה את הייצור שלה מפחם. התרומה שלנו כמדינה קטנה, היא לייצא את הגז ולאפשר להם להפחית את השימוש בפחם. מה ההיגיון בלהשאיר גז באדמה, בזמן שהשכנים שלנו ימשיכו להשתמש בפחם. השימוש בגז לעומת פחם שווה ערך למחצית פליטות מאנרגיות מתחדשות".

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז סיכם את הדיון ואמר, תפקיד של הוועדה לא מסתכם רק בכספי הקרן. לדבריו, אין מכחישי אקלים בממשלה ובכנסת. יש הסכמה מלאה להפסיק את השימוש בפחם סביב שנת 2025, להפסיק את השימוש בבנזין לתחבורה, ומעבר לשימוש באנרגיית השמש. בעניין קרן העושר אמר יו"ר הוועדה, הקרן תשקיע עפ"י קריטריונים סביבתיים, זה יקרה בהידברות ולא יהיה צורך בחקיקה. גם ה-3.5% מכספי הקרן שיועברו לתקציב המדינה, יוקצו למטרות של קירוב היעד של אפס פליטות.

כתיבת תגובה