כ-119,000 עובדים עדיין יושבים בבית

החזרה לעבודה בתוך שגרת הקורונה בעיצומה אבל העובדים חווים ירידה משמעותית בשכר החודשי • גל ההדבקה השני המתגבר בימים אלו מעצים את החרדה בקרב בעלי העסקים לגבי המשך הפעילות השוטפת של המשק הישראלי • כל הנתונים של סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע להתאוששות המשק ממשבר הקורונה

כשליש מהמועסקים בתחום ההייטק חוו ירידה בשכר בחודש האחרון כך עולה מסקר הלמ"ס בנוגע להתאוששות המשק ממשבר הקורונה. על פי הסקר כ-31% מהמועסקים בענפי הייטק חוו ירידה בשכר, מדובר על עלייה מתחילת החודש אז דווחו רק כ-26% מהעובדים על ירידה.

ענף ההיי טק מככב בסקר גם בנוגע לעבודה מהבית. מנתוני הסקר עולה כי אם בתחילת החודש דווחו שכ-34% מהעובדים מבצעים את עבודתם מהבית, הרי שלאחר כשבועיים, באמצע החודש הנתון עלה ל-37.3%. אחוז העובדים מהבית בכלל המשק נשאר יציב ועומד על כ-9.9%.

מנגד נמשכת מגמת ההתאוששות והחזרת העובדים מחל"ת. בתחילת החודש פורסם מטעם הלמ"ס כי כ-13.3% מהעובדים עדיין נמצאים בחל"ת. בסקר הנוכחי הנתון עומד על 8.4%. כלומר, כ-4.9% מהמועסקים הוחזרו לעבודה מחל"ת בשבועיים שחלפו מתחילת חודש יוני. כאשר מתרגמים את האחוזים למספרים, מתגלים המקרים העצובים. כ-119,000 עובדים עדיין יושבים בבית בחוסר מעש ועם דמי אבטלה נמוכים. כ-119,000 ישראלים עדיין לא מצליחים לפרנס את משפחתם כראוי כפי שהורגלו לפני התפרצות הנגיף בישראל.

שירותי המזון בהתאוששות

בנוסף לאותם עשרות אלפי עובדים בחל"ת, מצביע הסקר על מגמת גוברת בפיטורי עובדים. אחוז המפוטרים עמד לפני כשבועיים על 3.6% בלבד, בסקר הנוכחי הנתון קופץ ל-4.5%. מדובר על עוד כמה עשרות אלפי עובדים שחזרו הביתה ונמצאים כעת בחוסר וודאות מוחלט לגבי המשך תשלומי המשכנתא/השכירות החזרי הלוואות ופרנסת היומיום.

סקר הלמ"ס מקיף עסקים עם חמש משרות שכיר ומעלה, בחלק מהפעילות במשק: בענפי ההייטק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעוני, והשירותים הפיננסיים ושירותי ביטוח, שירותים מקצועיים וטכניים, שרותי תחבורה אחסנה, דואר, בלדרות ועוד ושירותי מזון ומשקאות (הכוללים מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים).

מהנתונים עולה כי ענף שירותי מזון ומשקאות מתאושש באופן חד ביותר. אחוז העובדים הנמצאים בחל"ת ירד באופן דרסטי מ-44% בתחילת החודש ל-26% באמצעו. הירידה בכמות העובדים הנמצאים בחל"ת בשאר הענפים הנסקרים, עמדה על 2-6%.

פגיעה בפדיון

גל ההדבקה השני, גורם לחששות כבדים יותר בקרב בעלי העסקים. הסקר מעלה כי אחוז העסקים הצופים פגיעה חמורה בפדיון (יותר מ-50%) באמצע חודש יוני עלה ל-22.6% לעומת 14.9% שדיווחו כך בתחילת החודש. הגידול החד ביותר נמדד בענף שירותי מזון ומשקאות בהשוואה לאומדן הקודם – יותר מ-50% מהעסקים צופים פגיעה חמורה בפדיון באמצע חודש יוני לעומת רק 26% מהעסקים שצפו כך בתחילת החודש. בלמ"ס מציינים כי החשש מפני ההחמרה בפגיעה בפדיון נצפית בעיקר בקבוצת העסקים הקטנים שבהם 10-5 מועסקים. כ-30% מהם צופים פגיעה של יותר מ-50% בפדיון.

כתיבת תגובה