כ-80% מהעסקים הפועלים מול סין צופים עליות מחירים

CofaceBdi: כ-80% מהעסקים בישראל הפועלים מול סין צופים עליות מחירים לצרכן בגלל הקורונה • כ-50% מחברות שמייבאות מסין: כבר קיים מחסור במוצר הסופי הנמכר לצרכן הישראלי • חברות תיירות: צניחה של מעל 30% בביקוש של הישראלים לחופשות בחו"ל, 67% השיבו כי ניכרת כבר השפעה על הזמנת החופשות לקיץ • וגם: כל הנתונים על הפעילות הישראלית מול סין

מחירי המוצרים המיובאים יעלו? שוק הפשפשים | צילום אילוסטרציה: סלימן קאדר, פלאש 90

נגיף הקורונה שמקורו בסין מטלטל את העולם כולו – וגם את השוק הישראלי: 80% מהעסקים בישראל הפועלים מול סין צופים עליות מחירים לצרכנים בארץ בגלל נגיף הקורונה – כך עולה מסקר מיוחד שבוצע בחברת המידע העסקי CofaceBdi.

הסקר בוצע בקרב 450 מנהלים מחברות ישראליות בתחומי היבוא-יצוא שפועלים מול סין, ובקרב חברות התיירות. המשיבים חולקו לקטגוריות לפי גודל החברה שלהם (לפי מחזורי פעילות: מעל 100 מיליון שקל מחזור, 20-100 מלש"ח, עד 20 מלש"ח).

מהתפלגות לפי גודל חברה, עולה כי 82% מהחברות הגדולות צופים התייקרויות (18% השיבו שלא צפויות עליות מחירים), 78% מהחברות הבינוניות, ו-83% מהחברות הקטנות – כך שההתייקרויות צפויות לחלוש על כל השוק הישראלי הרלוונטי.

מתוך העסקים שהשתתפו בסקר ושפועלים בתחום התיירות, כשליש מדווחים כי חלה ירידה של מעל 50% בביקוש הכולל של הישראלים לתיירות יוצאת (ליעדים אחרים ולאו דווקא לסין), 17% השיבו כי לא חלה ירידה. כמו כן, כ-67% מחברות התיירות השיבו כי ניכרת כבר השפעה על הזמנת החופשות לקיץ.

עוד עולה מהסקר, כי כ-83% מהעסקים בישראל הפועלים בתחומים שיש להם קשרי מסחר עם סין טוענים שהם חווים ירידה בפעילות העסקית בגלל נגיף הקורונה שהתפרץ שם ופוגע ביבוא והיצוא מסין.

מתוך העסקים שחוו ירידה, 52% ציינו שמדובר בצניחה של מעל 50% בפעילות.

העסקים שחוו ירידה בפעילות מדווחים כי נקטו במגוון פעולות כדי להתמודד עם הירידה הצפויה במכירות לסין וביניהן מציאת מקורות חליפיים, תיעדוף מוצרים, חיפוש אלטרנטיבות לשוק הסיני, יבוא מהודו ואירופה, ועוד. כ-71% מהנשאלים השיבו כי הם מחפשים מקורות יבוא אלטרנטיביים, בעיקר בקרב החברות הגדולות (77%).

בענפים כגון כלי בית ומוצרי צריכה, וציוד לתעשייה, 75-80% השיבו כי הם מחפשים מקורות אלטרנטיביים לסין, בענף חומרי הבניין הרוב המכריע של המשיבים ציין כי הם מחפשים תחלופה ליבוא מסין, ובענפים כגון טכנולוגיה ותקשורת החיפוש אחר שווקים אלטרנטיביים ליבוא מסין עומד סביב 50% ומעלה.

כמעט מחצית מהנשאלים השיבו כי כבר כעת קיים אצלם מחסור במוצר הסופי הנמכר לצרכן הישראלי בגלל נגיף הקורונה שפגע בפעילות. בקרב החברות הקטנות כ-56% השיבו שקיים מחסור במוצר הסופי, לעומת 41% ו-42% מהמשיבים בחברות הגדולות והבינוניות בהתאמה.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "במסגרת הסקר ביקשנו מהמנהלים שהשתתפו עצות למקבלי ההחלטות בישראל כיצד לסייע לחברות הישראליות להתמודד עם משבר הקורונה, והתשובות שקיבלנו דיברו על הקטנת הרגולציה והקלה בתקנים ובמכסים על יבוא מסין, סיוע בחיפוש אחר שווקים חלופיים במקום סין, עידוד הייצור המקומי וכמובן הקפדה על מניעת כניסת נגיף הקורונה לישראל".

לשם המחשת ההשפעה המכרעת שיש לנגיף הקורונה על הכלכלה העולמית, וגם הישראלית, התוצר המקומי הגולמי של סין מהווה 16% מהתמ"ג העולמי (לעומת ארה"ב – 24%), היבוא של סחורות ממנה מהווה 11% מסך יבוא הסחורות העולמי והיצוא של סחורות מסין מהווה 13% מסך יצוא הסחורות העולמי.

בישראל כ-8.8% מסך היבוא ארצה מקורו בסין (9.3% ללא יהלומים), כ-8% מהיצוא הישראלי הולך לסין (9.7% ללא יהלומים) וכ-160 אלף תיירים מסין מגיעים לישראל בכל שנה.

חלק הארי של היצוא הישראלי לסין (54%) ב-2019 הוא בענף המכונות והציוד החשמלי, 18% במוצרי כימיה, 17% במכשירים אופטיים ורפואיים או מכשירי מדידה. עיקר היבוא הישראלי מסין גם הוא בענף המכונות והציוד החשמלי (27%), אח"כ טקסטיל ומוצרי טקסטיל (15%), מוצרי כימיה (10%), מתכות 10%, פלסטיק וגומי 7%.

בנוסף, סין מהווה ספק מרכזי של עובדים לתחום הבנייה בארץ, לסין מעורבות בפרויקטים לתשתיות מהותיים כמו הרכבת הקלה בגוש דן למשל, ובשנים האחרונות חברות סיניות גדולות משקיעות בארץ בהיקפים גדולים מאוד (תנובה, אדמה)

כתיבת תגובה