לאחר הדיונים הרבים: הממשלה משכה את חוק האיכונים

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רא"ל (במי'ל) אשכנזי: מאמש הופסקו איכוני המשטרה של מבודדי הבית • הוועדה דנה בהצעה בארבעה הימים האחרונים וקיבלה נתונים שהעלו ספק בצורך לאשר את הצעת החוק הממשלתית כלשונה בעת הזו • בעקבות זאת היו"ר אשכנזי נענה לבקשת הממשלה לעצור את הדיון בהצעה והבהיר: ככל שישתנה המצב הדיונים יימשכו מהמקום בהם הופסקו

ועדת הקורונה מתכנסת. נראים: גדעון סער, יואב בן צור | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתום ארבעה ימי דיונים ממושכים ויסודיים החליטה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, שלא להמשיך את הדיונים בהצעת החוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת) המונחת על שולחן הוועדה. הצעת החוק עוסקת בעיקרה בהוראת שעה שנועדה להסמיך את המשטרה לקבל, באופן מדגמי, נתוני מיקום של חייבים בבידוד ללא צו בית משפט, לצד הגבלות על השימוש בנתונים כך שישמשו לפיקוח על קיום חובת הבידוד או בהקשר אליה בלבד. ההחלטה שלא להצביע על ההצעה התקבלה בעקבות בקשת הממשלה, לאחר שהוועדה, בהובלת היו"ר אשכנזי, הביעה הסתייגויות רבות מהצורך להפעיל אמצעי הפוגע בפרטיות בצורה כה קשה בתקופה זו.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב ביקש לאשר את הצעת החוק בהתאם לנוסח שהגישה הממשלה בתחילה, ואמר: "אנחנו ממש צריכים את השימוש בכלי, הזה במקביל לפיתוח אמצעים אחרים כמו שאלונים, אפליקציית המגן ובעתיד עוד כלים דיגיטליים יותר וולונטריים. חובת הבידוד היא חובה חוקית וזה נכון לאכוף אותה באמצעים של המשטרה".

היו"ר אשכנזי שאל את מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אם במצב הזה של המלחמה, כשכמות המונשמים יורדת ויש שליטה במצב, יש צורך באיכונים וחדירה לפרטיות. ח"כ אלי אבידר הוסיף: "אתה לא מבין את פריצת השער הזו שאתה עושה בעצם ההיסטריה הזו. זה נראה לי חד משמעית כסיפור כיסוי". ח"כ משה יעלון אמר: "אתם כמשרד צריכים לחזור למעלה ולהגיד 'זה גדול עלינו', האחריות לניהול העניין חייבת להיות אצל מישהו אחר". ח"כ אוסאמה סעדי שאל כמה חולים שבבידוד בית הפרו את הוראות הבידוד.

ח"כ יואב סגלוביץ אמר כי "דנים בהצעת חוק עם נתונים חלקיים וזה לא יכול להתנהל ככה. אם יהיו נתונים קיצוניים תבואו לכנסת ונטפל. יש פה מול זה פגיעה קיצונית באמון הציבור. אם יקראו לו מחר, ראש הממשלה או מנכל משרד הבריאות, להיכנס לבתים כי השתנה המצב – חלק לא יאמינו". ח"כ אלעזר שטרן אמר כי אמנם הצביע בעד ההצעה בקריאה ראשונה אבל כבר ארבעה ימים רוב המומחים אומרים שלא צריך את החוק. ח"כ אורנה ברביבאי הוסיפה: "נכון לעבור פאזה ולהסביר איך הולכים לחיות עם הקורונה בשנה הקרובה. הציבור צריך לקחת אחריות ברמה הפרטית והחברתית ולכן אין מקום להצעת החוק הזו". ח"כ איילת שקד אמרה כי היא לא מבינה מדוע מתעללים במאות אלפי עצמאים ובעלי עסקים, ושאלה מתי נעלה ל-20-30 אלף בדיקות ביום.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בתגובה כי אף אחד לא באמת יודע איך תתפתח המגיפה ובהחלט יש סיכון להתפרצות נוספות. ככל שיש חולים פוטנציאלים בחוץ הסיכון עולה. באשר להפרות הבידוד אמר בר סימן טוב כי כ-15% מפרים את הבידוד וזה מספר לא מבוטל. ח"כ סגלוביץ התעקש והקשה: "לא קיבלתי תשובה אם הנתונים עכשיו מצדיקים שימושים כל כך קיצוניים בפגיעה בזכויות הפרט", ובר סימן טוב השיב: "לדעתי כן, אחרת לא היינו מבקשים. לאור השחרור של המשק הנחיצות רק עלתה ולא פחתה".

ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב אמנון אלקלעי, אמר כי המשטרה מבצעת פעילות יזומה והפיקוח כולל מספר יכולות בהם ביקור בבתים של המבודדים. הוא ציין כי בביקורים בבתיהם של החולים בבידוד בית אותרו 3 מקרים של חולים מאומתים שהפרו את חובת הבידוד. דבריו של ניצב אלקלעי מתייחסים לנתונים שמסרה לוועדה השבוע סנ"צ איה גורצקי, לפיהם בסוף השבוע שעבר נבדקה קבוצה ראשונה של 3,000 חולים, שהמשטרה הצליחה לאמת את הכתובת שלהם. לדבריה, נדגמו 100 חולים בכל יום, בשישי ובשבת. כאמור, כאשר בוצעה אכיפה באמצעים הרגילים אותרו 3 מקרים של חולים שהפרו את חובת הבידוד.

עוד הוא הזכיר כי הפעילות לאיכון חולים מבודדים החלה רק לאחרונה. באשר למבודדי הבית, אמר ניצב אלקלעי, נעשו אלפים רבים של ביקורות ונמצאו מאות חריגות וניתנו 271 קנסות. ראש אשכול סמכויות שלטוניות במשרד המשפטים, עו"ד גבי פיסמן, הוסיפה כי עמדת המשטרה, ומשרד המשפטים, כי האיכון המדגמי פוגע פגיעה מינימלית בפרטיות, פגיעה שהיא מצומצמת יותר מהפגיעה של שוטר שמגיע לביתו של האזרח. "אנחנו מוסרים נתוני מיקום באופן וולנטרי יומיומי הרבה יותר מזה", אמרה.

בעקבות הדברים כינס היו"ר אשכנזי שוב את הוועדה אחר הצהריים ועדכן את החברים כי שר המשפטים, ח"כ אמיר אוחנה, פנה אליו, לנוכח הבעיות שעלו בארבעה דיוני הוועדה, וביקש שהוועדה תעצור את הדיונים בה כדי שהממשלה תבחן מחדש את הנושא. היו"ר אשכנזי הבהיר כי המשמעות היא שמהלילה יפסקו האיכונים שמבצעת המשטרה לאיתור מיקום הטלפונים הסלולריים של החייבים בבידוד ביתי, והאכיפה תימשך באמצעים המבצעיים הרגילים. הוא הוסיף וציין כי ההצעה תישאר על שולחן הוועדה וככל שהממשלה תרצה שהוועדה תחזור לדון בה הדיון יימשך מהמקום בו הופסק.

כתיבת תגובה