לאחר 12 שנים: מנכ"ל בנק ישראל הודיע על סיום תפקידו

מנכ"ל בנק ישראל שהיה אמון על הקמת המאגר הלאומי לנתוני אשראי, הנפקת סדרת השטרות הלאומית החדשה ופרוייקטים נוספים עוזב את הבנק

חזי כאלו ואמיר ירון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90.

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל, הודיע היום כי יסיים את תפקידו ב-15 בספטמבר 2020 בתום 12 שנים בבנק ישראל. במהלך שנותיו בבנק כיהן כאלו כמנכ"ל הבנק לצד שלושה נגידים – פרופ' סטנלי פישר, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' אמיר ירון. במהלך כהונתו פעל כאלו יחד עם הנגיד פישר לאישור חוק בנק ישראל החדש בכנסת (התש"ע-2010) המסדיר את תפקידיו של הבנק המרכזי בישראל, ובמסגרתו הוקמו גופי המועצה המינהלית והוועדה המוניטרית. מאז הקמת המועצה המנהלית פעל כאלו  במסגרתה לקידום עשיית הבנק לצד שלושה יו"רים של המועצה המינהלית: דן פרופר, אורי גלילי ופרופ' שוקי שמר. עם ההודעה על סיום תפקידו כמנכ"ל הבנק, הקים הנגיד ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש לבנק ישראל.

במסגרת תפקידו כיהן כאלו כממונה ישיר על מספר חטיבות ומחלקות בבנק: מחלקת המטבע, מחלקת חות"ם, חטיבת משאבי אנוש ומינהל, חטיבת טכנולוגיית המידע, המערכת לשיתוף נתוני אשראי, היחידות להמשכיות עסקית, ניהול סיכונים תפעוליים וקצין ציות ומעבר לכך עסק בנושאי הניהול השוטף של הבנק ובסוגיות יחסי העבודה.

בתקופת כהונתו כמנכ"ל הוביל בנק ישראל פרויקטים רבים, ביניהם:

  1. הקמת המאגר הלאומי לנתוני אשראי – עפ"י המלצת המועצה הלאומית לכלכלה ובאישור הממשלה, אישרה הנגידה פלוג והמועצה המינהלית את הקמת המאגר שמחולל שינוי דרמטי בשוק האשראי הקמעונאי בישראל. המאגר, הראשון מסוגו בישראל, נבנה בסטנדרט מוקפד של הגנת הפרטיות והגנת הסייבר והחל לפעול באפריל 2019. המאגר הביא להגברת התחרות בשוק האשראי וכן לכניסה של שחקנים חדשים חוץ בנקאיים לשוק זה.
  2. הנפקת סדרת השטרות הלאומית החדשה – סדרה שזכתה להכרה בינלאומית ומהווה את אחת מהסדרות המתקדמות בעולם בכל הקשור לאמצעי ביטחון ומניעת זיופים. השקת השטרות החדשים של הסדרה הושלמה בשנת 2017.

במהלך משולב להנפקת השטרות הוסדר גם מערך ניהול המזומנים במשק ופורסמו כללים בנקאיים להפעלה סדירה של מערכת המטבע בישראל.

  1. שדרוג והתאמת תשתיות הבנק לעמידה בתקנות בטיחות והתנהלות בחירום – שימור מבנה הבנק בירושלים שהוקם בשנות ה-60 והתאמתו לסטנדרטים גבוהים של בטיחות ובנייה ירוקה מתקדמת. במסגרת פרויקט זה הוקם גם, לראשונה במגזר הציבורי, בניין לטכנולוגיה וחירום המבטיח רציפות תפקודית מלאה של הבנק בעיתות משבר וחירום. הבניין נבנה בתקן שאושר ע"י הקבינט הביטחוני ועל בסיס המלצות ועדת האלוף (במיל.) נחושתן להיערכות הלאומית לחירום. כמו כן, בתל אביב הוקם מרכז מבקרים מתקדם לצורך קידום החינוך הפיננסי של הציבור.
  2. קידום התוכנית האסטרטגית שגובשה ע"י הנגיד פרופ' ירון – תכלול ההערכות הארגונית בבנק לצורך הדיונים האסטרטגיים וצוותי החשיבה השונים, והמעבר ליישום האופרטיבי של המלצות התכנית האסטרטגית שמוביל הנגיד ירון, שנועדה לקדם ולהתאים את בנק ישראל לעבר העתיד כבנק מרכזי מוביל וחדשני.
  3. הובלת ההיערכות הפנימית של בנק ישראל למשבר הקורונה, ובכלל זה ניהול חדר המצב התפעולי, ניהול המשאב האנושי, היערכות טכנולוגית לעבודה מרחוק, וידוא הרציפות התפקודית של מערכות תשלומים והסליקה וההערכות בתחום המטבע.

לצד אלה, הוביל כאלו להקמת מספר יחידות חדשות ותשתיות קריטיות לחיזוק פעילות הבנק, כגון: הקמת היחידה להמשכיות עסקית וגיבוש תו"ל להערכות הבנק לעיתות חירום, ניהול סיכונים וציות, הקמת מחלקת חשבות ומערכות תשלומים, קידום מערך התשלומים האלקטרוניים, שדרוג המערכים הטכנולוגיים של הבנק והטמעת טכנולוגיית ביג-דאטה, פיתוח וקידום המשאב האנושי תואם אתגרי העתיד, קידום תרבות ארגונית של שיתוף ושקיפות לצד קידום הגיוון התעסוקתי בבנק.

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל היוצא, מסר: "נפלה בחלקי הזכות לנהל את אחד המוסדות החשובים במשק הישראלי, לצד שלושה נגידים שמהם החכמתי וזכיתי לשיתוף פעולה מלא. זו הייתה תקופה מרובת אתגרים כלכליים, תשתיתיים וטכנולוגיים. בנק ישראל, בהובלת כל חברי ההנהלה ומנהלי הבנק, ובזכות מאות עובדים מקצועיים ומסורים, עמד בה בכבוד וסייע לנווט את המשק הישראלי בחוכמה. עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל פועל הבנק בנחישות בהובלתו של פרופ' ירון בחזית ההתמודדות של המשק עם המשבר ושמחתי לסייע לו בכך בתחומי אחריותי."

כתיבת תגובה