לא בונים על הקורונה: מתכוננים להאטה בשוק הנדל"ן

בעקבות נגיף הקורונה: שרת הבינוי והשיכון הורתה להקים צוות מיוחד שיקיים הערכות מצב שבועיות בנושא • הצוות יבחן תרחישים אפשריים העלולים להשפיע על ענף הבנייה, החל ממניעת כניסה של פועלים וכלה בייבוא חומרי בנייה לארץ • מסקנות הצוות ידווחו באופן שוטף למל"ל

פועלים סיניים בישראל | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון קיימה אתמול (ג) הערכת מצב בלשכת בהשתתפות הנהלת המשרד ונציגי הקבלנים, התעשיינים והמגזר העסקי.

כחלק מהיערכות משרד הבינוי והשיכון לתרחיש של התפשטות נגיף הקורונה למדינות נוספות והשפעותיו על ענף הבניה, ובתיאום עם יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, קיימה שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון דיון הערכת מצב בלשכתה.

כבר לפני כשבועיים אישרה הממשלה את הצעת השרה להאריך את תוקפן של אשרות השהייה של כ- 2000 עובדים סינים בישראל, לאור הקפאת כניסתם של עובדים חדשים.

במהלך הדיון בו השתתפו מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס, רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים וראול סרוגו נשיא התאחדות בוני הארץ נסקרו התרחישים התפשטות נגיף הקורונה, ועל ההשלכות האפשריות על ייבוא חומרי הבניה לישראל מסין וממדינות נוספות ועל עיכובים בלוחות הזמנים של הבניה.

בתום הדיון, הורתה השרה שאשא ביטון על הקמת צוות משותף של הנהלת משרד הבינוי והשיכון, נציגות המגזר העסקי, התעשיינים והקבלנים שיתכנס אחת לשבוע וידווח לשרה תמונת מצב עדכנית על השפעות הנגיף על ענף הבניה כדי לתת מענים ופתרונות לבעיות שיוצפו כתוצאה מהמצב. מסקנות הצוות המשותף יועברו באופן שותף למועצה לבטחון לאומי שמתכללת את הערכות משרד הממשלה השונים לטיפול במצב.

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "הוריתי על הקמת צוות משותף של הנהלת משרד הבינוי והשיכון עם הקבלנים והתעשיינים כדי עקוב אחר השפעת המצב על ענף הבניה בישראל ולבחון פתרונות אופרטיביים לכל אחד לתרחישים השונים. נמשיך בשיתוף הפעולה עם כלל הגורמים בענף הבניה וננקוט בפעולות הנדרשות על מנת לצמצם ככל הניתן את ההשפעות העקיפות של נגיף הקורונה על לוחות הזמנים והעלויות הבניה כדי להגן על רוכשי הדירות הבניה והקבלנים".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי בפועל, דובי אמיתי: "אין ספק שמגיפת הקורונה מובילה להשלכות חסרות תקדים על המעסיקים במשק ועל הכלכלה הישראלית. נשיאות המגזר העסקי מלווה את כל הארגונים ועוזרת להם להתנהל תוך כדי המשבר. כעת  עלינו לקבל החלטות אשר יקלו את ההשלכות הכלכליות המושתות על המעסיקים ולמצוא פתרונות ראויים במסגרת המדינה".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מודה לשרה על קיום הדיון החשוב ועל שיתוף הפעולה האדוק בין משרד הבינוי והשיכון להתאחדות הקבלנים. בשלב זה, להוציא מעליות וחלקי מעליות המיוצרים בסין, שהיבוא שלהם נפסק, עדיין לא נרשם מחסור קריטי במוצרים ובעובדים מסין, והענף 'חי' על המלאים הקיימים, אולם על המשק להיערך למצב שבו יחוסל המלאי הקיים של מוצרים אלה. מצב זה יביא לכך שנגיע להתארכות של זמן הבניה, ולמחסור עולמי במוצרים שיגרום לעליה משמעותית בעלויות שלהם בעולם כולו. אם נגיע למצב זה, אנו צופים פגיעה רחבה בענף הבניה ובמשק הישראלי כולו. אנו מצפים שהממשלה תדע להביא למיצוי את הפתרונות הראויים, כדי למנוע לפגיעה קשה בענף הבניה ולקריסה של קבלנים".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "משבר הקורונה ממחיש בצורה הפשוטה ביותר עד כמה חשובה העצמאות היצרנית של ישראל. אני מברך את שרת השיכון על ההחלטה לשבת יחד ולדון בהשפעות המשבר שכבר מורגשות בישראל. מדובר במשבר מורכב המצריך שיתוף פעולה של כלל הגופים במשק ובממשלה, כמו גם רשת ביטחון ליצרנים וקבלנים שימשיכו לפעול לטובת המשק גם במצב חירום".

כתיבת תגובה