לא יאומן: הגשר נבנה מחבילת פסטה

"נדרשנו לתכנן גשר שיהיה עשוי מחבילת פסטה אחת ודבק שקיבלנו מטעם המכללה", מספרת סטודנטית מתוך קבוצת סטודנטים להנדסה • מסתבר שלא הערכתם נכון עד היום את הפסטה הפשוטה שנחה לכם בארון…

מבחן ההעמסה על הגשר | צילום: באדיבות SCE - המכללה האקדמית סמי שמעון והסטודנטים

הדרך לתואר בהנדסה עוברת בגשר ספגטי. סטודנטים להנדסה במכללה האקדמית סמי שמעון בבאר שבע בנו גשרים מספגטי (לא מבושל…) כחלק מתוכנית הלימודים להנדסה, כך מדווח אתר CivilEng. 

מדובר בהאקתון המתקיים זה השנה השנייה ב-SCE, המכללה האקדמית להנדסה ע״ש סמי שמעון בבאר שבע, בה נדרשים הסטודנטים לבנות גשרים מפסטה בתצורת ספגטי ארוך כחלק מקורס סטטיקה שמעבירה ד"ר מרינה פירר. לאחר הבנייה שהייתה צריכה לעמוד בשורת כללים מחייבים נערכו בדיקות עומסים לגשרים כדי לבחון האם נבנו נכון ומה המשקל שהם יכולים לשאת.

מסתבר שלא הערכתם נכון עד היום את הפסטה הפשוטה שנחה לכם בארון. במקום בישול 8 דקות – בנו הסטודנטים בקבוצות מספר גשרים עם יכולת העמסה של 15-17 קילוגרם. "נדרשנו לקחת השראה מגשרים בעולם ובהתאם להתנסות שלנו עם החומר הנלמד, לתכנן גשר שיהיה עשוי מחבילת פסטה אחת ודבק שקיבלנו מטעם המכללה", מספרת נוי בן יאיר לאתר CivilEng, שיחד עם חבריה – אביב שלום, יעל מלוקה, מיכאלה פרד דנוך , שניר אלפסי וירדן סעידי – עמלו על גשר מסבך מרשים. "את הגשר תכננו בתוכנת לינפרו, בהתאם לעובי החתך ולמודול האלסטיות של החומר – פסטה. את התכנית הכנו באוטוקאד והיא הודפסה בקנה המידה המתאים. מבחינת דרישות, הגשר נדרש להיבנות באורך של מטר וגובהו עד 50 ס"מ".

פסטה לשבירת שגרת לימודים

בונים את הגשר | צילום: באדיבות SCE – המכללה האקדמית סמי שמעון והסטודנטים

במסגרת האקתון למדו הסטודנטים פרק בבנייה. הם נדרשו להתמודד עם כמות חומר מוגבלת, פחת ובלצ"מים – בלתי צפויים מראש וכך להוציא את המבנה מן התוכניות אל המציאות בשטח. הגשר שבנתה הקבוצה של נוי הצליח לעמוד בעומס של 12 ק"ג. "במהלך ההעמסה הצלחנו להבחין מהם הכשלים בכל אחד מהגשרים ומהי הצורה הנכונה ביותר לעבוד עם החומר שעמו נדרשנו לעבוד", אמרה נוי לאתר CivilEng. "נהנינו מאוד זה כיף מידי פעם שיש פעילויות כאלה ששוברות את שגרת הלימודים האינטנסיבית".

ולמרות שהגשר הצליח לעמוד בעומס של 12 ק"ג, הקבוצה זכתה רק במקום השני. במסגרת הבנייה נדרשו הסטודנטים להתמודד עם מספר כללים קשיחים: הגשר צריך להיות עשוי מחבילת פסטה אחת, מסוג מסוים, 500 גרם פסטה לכל היותר; הגשר יועמס במרכזו באמצעות כח נקודתי שניתן לפיזור, לפי שיקול דעת הקבוצה; יש להתחשב בנתונים הגאומטריים ובחוזק של הנקודה (באמצעות נתונים מסוימים שהוגדרו מראש); ניתן לבצע הקשחה למוטות באמצעות דבק מגע וניתן ליצור את הפרקים באמצעות דבק חם.

גשר הפסטה הראשון

הקבוצה שזכתה במקום הראשון הם: אריאל לכטמן, שלומי קוברמן, יגל חורי, אורן לוי, אביאל חלילי ושמואל חדד לאחר שבנו גשר בצורת קשת. "עשינו זאת מתוך מחשבה שלצורת הקשת יכולת העברת מאמצי הלחיצה/מתיחה ביעילות טובה מאוד", הסביר לכטמן. "לאחר תכנון המודל הראשוני ובעזרת חישובים בתוכנות מחשב, התחשבנו גם בנתונים של החומר שעבדנו איתו, הספגטי, והגדלנו גם לצורך כך את שטח החתך של הקשת עצמה על מנת להימנע מקריסה. לבסוף הגשר עמד בעומס של 15 ק"ג וגם זה רק לאחר שהנקודה בה פעל העומס, המחבר, נשבר, כשלמבנה הגשר הכללי לא נוצר שום נזק או מעוות הנראה לעין".

הגשר | צילום: באדיבות SCE – המכללה האקדמית סמי שמעון והסטודנטים

קבוצה נוספת הצליחה לבנות גשר במשקל 715 גרם שהצליח להחזיק 17 ק"ג, אולם הקבוצה שכללה את הסטודנטים מג׳ד זידאן, סעיד עבד אלהאדי, עבד אלרחים ג׳נאים, שאדי מחאמיד, חוסאם חיגאזי ועפיף תקרורי, לא הצליחה לעמוד בלוח הזמנים ולא הצליחה לסיים נכון את קורת המסבך שהתנהגה כקורה רגילה, כך שנוצרו כוחות כפיפה כתוצאה משני העומסים המרוכזים שהובילו לנקודת שבר בהעמסת 17 הק"ג.

2 תגובות ל: "לא יאומן: הגשר נבנה מחבילת פסטה"

  1. מה זה השטויות כאלה?
    אנחנו בנינו גשר כזה בלימודי הנדסה בבן גוריון בשנת 87.
    והיו שעשו זאת עוד לפנינו.
    קבלו משימה נוספת
    בניית גשר מ 250 קשיות פלסטיק שיחחזיק עומס 2 קג.
    ההבדל שאז לא היה אינטרנט ….

  2. לא יודע על פסטה אבל אנחנו עשינו מקשיות שתיה. ולדעתי לא הבנתם בכלל את המשמעות של גשר מפסטה. זה לא בשביל להראות כמה הפסטה חזקה. זה בשביל לייצר מבנים הנדסיים חזקים יותר

כתיבת תגובה