לא מושכים זמן: הכל על משיכת קרן ההשתלמות לפני המועד

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון אטרקטיבי במיוחד שמציע פטור ממס רווח הון, עד התקרה הקבועה בחוק, לחוסכים בה שש שנים ויותר. במקרים מסוימים, אפשר למשוך את הכסף גם מוקדם יותר – אך יש לכך מחיר. מה חשוב לדעת מראש? בדקנו

קרן השתלמות | תמונה: Shutterstock

קרן ההשתלמות של היום היא לא מה שהייתה פעם. בעוד שפעם קרנות אלו אכן נועדו לצרכי לימודים והשתלמויות מקצועיות, בימינו מדובר במכשיר חיסכון לכל דבר. עם זאת, לקרנות השתלמות מאפיין ייחודי מעניין – זהו מכשיר החיסכון היחיד שאינו מיועד לטווח הארוך המעניק בתנאים מסוימים פטור מתשלום מס בעת המשיכה.

לא קיימת חובה לחסוך בקרן השתלמות, אך במקומות עבודה רבים מדובר בהטבה שהמעסיק מעניק לעובדים, המאפשרת להם לחסוך כסף במכשיר נוסף לטווח קצר יותר. באופן כללי, את הכסף ניתן למשוך מהקרן ללא תשלום מס הכנסה על הרווחים לאחר שש שנים מההפקדה הראשונה ועד לתקרת ההפקדה. רוצים לדעת כמה זמן אתם כבר חוסכים בקרן? בדקו את הדו"ח השנתי של קרן ההשתלמות המגיע אליכם אחת לשנה באמצעות המייל, או באזור האישי שלכם באתר של החברה המנהלת. רוצים למשוך את הכסף לפני תום התקופה? ישנם מקרים יוצאים מהכלל, עליהם נפרט בכתבה הבאה.

מתי אפשר למשוך את הכספים מהקרן מוקדם יותר?

  1. לטובת לימודים והשתלמות: במקרה של משיכת הכסף לטובת המטרות המקוריות של קרן ההשתלמות – מימון השתלמות או לימודים מקצועיים עבור העובד – אפשר למשוך את הקרן שלוש שנים לאחר פתיחתה. עם זאת חשוב לשים לב שניתן לעשות זאת רק כאשר מדובר בהשתלמות מוכרת, בישראל או בחו"ל. כמו כן, משיכת הכסף כרוכה בקבלת אישור מוועדה של קרן ההשתלמות.
  2. אם הגעתם לגיל פרישה: אם חגגתם 67 (גיל הפרישה לגברים) או 62 (גיל הפרישה הנוכחי לנשים – שצפוי לעלות בשנים הקרובות), תוכלו למשוך את הכסף מקרן ההשתלמות בלי לשלם מס – בתנאי שחלפו שלוש שנים מההפקדה הראשונה.
  3. במשיכה יחד עם קרן השתלמות ותיקה: אם ברשותכם קרן השתלמות שנפתחה לפני יותר משש שנים, וגם קרן חדשה יותר, תוכלו להחיל את הוותק של קרן ההשתלמות הראשונה על שתיהן, ולמשוך אותן יחד. אך יש לעמוד בכמה תנאים: מקרן ההשתלמות הוותיקה יותר לא נמשכו כספים, לא בוצעו הפקדות חופפות בשתי הקרנות, לפחות אחת מהן הייתה בסטטוס "שכיר" – והמשיכה מהקרן הצעירה ביותר תהיה של מלוא הסכום שהצטבר בה.

ואולי בכל זאת עדיף לא למשוך?

בעוד שבמכשירי חיסכון אחרים, כמו קרן פנסיה, אנו נדרשים לחסוך עד שנגיע לגיל הפרישה – קרן השתלמות מאפשרת חיסכון לפרק זמן קצר יותר וגם ליהנות מהטבות מס. לכן אין פלא שקרנות השתלמות הן אחד ממכשירי החיסכון האטרקטיביים ביותר בישראל.

הטבת מס נוספת באה לידי ביטוי בעת הפקדת הכסף. עובדים מפקידים בקרן השתלמות עד 2.5% משכרם, והמעסיקים מעבירים לקרן עוד 7.5% משכר העובד על חשבונם. ההפקדות של העובדים הן משכר הנטו – כלומר, לאחר ששילמו מס הכנסה; ועל הפקדות המעסיק, העובדים אינם משלמים כלל מס עד לתקרה.

כמו בכל חיסכון, ככל שנחזיק בקרן ההשתלמות יותר זמן סכום החיסכון מצטבר וצובר תשואה לאורך זמן – וכאמור, במשיכה בתנאים המתאימים – ניהנה גם מפטור ממס רווחי הון. אולם אם נמשוך את הקרן מוקדם מדי, המשמעות היא אובדן של אפיק חיסכון אטרקטיבי בתנאים משופרים, ו"פספוס" פוטנציאל רווח של סכומים לא קטנים.

כדאי לדעת כי גם במקרה שאתם שוקלים למשוך את הקרן מאחר שאתם זקוקים לכסף – קיימת אפשרות נוספת: החוסכים בקרנות השתלמות יכולים לקבל מהן הלוואות בתנאים טובים יותר מאשר בבנקים, בזמן שהחיסכון בקרן ממשיך להצטבר.

בשורה התחתונה

קרנות השתלמות הן ממוצרי החיסכון האטרקטיביים ביותר העומדים לרשות החוסכים בישראל, הודות לפטור ממס בשלב המשיכה, וכן הפטור ממס על הפקדות המעסיק. מסיבה זו, כדאי לשקול היטב לפני שמחליטים למשוך אותן בטרם עברו שש שנים מההפקדה הראשונה – ולבדוק אופציות נוספות העומדות על הפרק, כגון הלוואה מהקרן.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

כתיבת תגובה