לא רק בבני ברק. 95% מהישראלים קנו באינטרנט בשנה האחרונה

למרות שבני ברק מובילה בקניות בחנויות וירטואליות, סקר שערכה פלטפורמת המכירות 'איביי' בישראל מגלה כי 95 אחוז מהישראלים קנו ברשת לפחות מוצר אחד בשנה האחרונה • ישראל דיגיטלית

קונים ברשת. אילוסטרציה: tuthelens | שאטרסטוק

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ג) דיון בנושא קידום עסקים קטנים ובינוניים באמצעות כלים ופלטפורמות דיגיטליים. יושב ראש הוועדה, חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר: "המסחר ברשת הולך וגדל. היום נתמקד בקנייה ובמסחר בדרך המקוונת, בדרכים להגדלת הנתח של העסקים הקטנים, בהיקפים ובמשמעויות".

חה"כ רועי פולקמן (כולנו) אמר בדיון כי "הרצון הוא שעסק מקומי יהפוך לארצי וארצי לבין לאומי. אם אני ארצי, אני תחרותי ויעיל, אני גם משלם משכורות יותר גבוהות. הדבר היחידי שיכול לגרום לזה לקרות זו הטכנולוגיה. זה גלגל הצמיחה. אני מרגיש שהחסם הגדול הוא החסם הלוגיסטי. לא מרשים אותי כמה עסקים יש להם אתרי אינטרנט אלא כמה עסקים יודעים לפרוץ שווקים ולפעול ברמה הארצית והבין לאומית".

במהלך הדיון הציגו בעלי עסקים את פעולתם ברשת. כמו למשל בעל 'סטודאיקה' שסיפר כי הוא מתגורר בערד ומייצר מוצרי יודאיקה. "בעזרת גוגל, עתידים וויקס אנחנו פועלים ברשת, יש לנו חנות וירטואלית, דף פייסבוק, דף נחיתה וגם פעילות בווייז. בעזרת הפרויקט הסירו אצלנו את החשש מהרשת, היום אני יושב בעסק ומגיע אלי כל העולם. למדנו שצריך פשוט מאוד שאדם ימשש וירטואלית את המוצר, עשיתי קורס צילום ופוטושופ, כך אני נותן לצרכן את התחושה של מישוש וירטואלי. היום אנחנו מוכרים בניו גרזי, ברוקלין, גואטמלה. המכירות עלו ב-25 עד 30 אחוזים. הייתי שמח אם היה לי ליווי המשכי – איך להתרחב".

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי ישראל אמר: מסקר שערכנו עולה כי 95 אחוז מהישראלים קנו ברשת לפחות מוצר אחד בשנה האחרונה. במדינות שהמסחר התחיל בהן עוד קודם לישראל כמו גרמניה, מדברים על כ-80 אחוז בלבד. הסיבה העיקרית היא פערי המחירים. מוכר מישראל מוכר בממוצע ל-30 מדינות בחודש, ישראלים מכרו בשנה הקודמת 15 מיליון מוצרים באיביי. 8,000 ישראלים מתפרנסים מהפלטפורמה שלנו באופן קבוע. ב-2013, חצי שנה אחרי תחילת הפעילות שלנו בישראל, כל 50 שניות ישראלי מכר מוצר אצלנו, השנה זה כל שתי שניות. 90 אחוז מהמזמינים משתמשים בדואר ישראל בשל העלויות".

למרות זאת, חיים חלפון, סמנכ"ל 'גרופון' העריך בדיון כי רק אחוז וחצי מהתמ"ג בישראל מתרחש און-ליין. "אנחנו מעריכים שאחוז וחצי מהתמ"ג בישראל קורה און ליין, כ-12 מיליארד שקל בשנה. בדרום קוריאה 18 אחוז, בארצות הברית שמונה אחוזים".

מקלב סיים את הדיון באומרו כי הוועדה קוראת למשרד הכלכלה להרחיב את פרויקט ישראל דיגיטלית ולשתף פעולה עם גופים גדולים להרחבת התוכנית. בנוסף ציין מקלב כי על כלל הגורמים לזכור שלצד העסקים יש את האזרחים שהפלטפורמות ברשת עוזרות להם להתמודד עם יוקר המחייה. "יש גם פערים טכנולוגים גם בקרב הציבור ויש לשים לב שלא ניצור חברה שלצד אוכלוסיות מתקדמות מאוד ברמה המקוונת יוותרו מאחור אוכלוסיות אחרות", אמר מקלב.

צרכנות

קונים ברשת. אילוסטרציה. צילום:

כתיבת תגובה