לא רק פקקים: יותר מדי כלי רכב, פחות מדי מקומות חניה

סקר גיאוקרטוגרפיה: 50% חשים מצוקת חניה חמורה באזור מגוריהם | פרומוט: נתניה היא העיר המובילה עם עלייה של כ-300% בביקוש למתקני חניה, תל אביב מציגה לראשונה ירידה של כ-28% | גידול שנתי של יותר מ- 100% בביקושים למתקני החניה | שוק מתקני החניה בישראל מגלגל כחצי מיליארד שקל

מתקן חנייה מתקדם של WOHR | צילום: יצרן

קצב עליית המכוניות על כבישי ישראל בשנים האחרונות מייצר מספר בעיות משמעותיות. מלבד הפקקים ועומסי התנועה הבלתי נגמרים שחווים הנהגים בכל נסיעה, בין אם מדובר בכבישים עירוניים ובין אם מדובר בכבישים בינעירוניים, גם מצוקת החניות במרכזי הערים ובשכונות המגורים במגמת עליה. על פי נתוני משרד התחבורה בשלושת הרבעונים הראשונים מתחילת השנה, עלו לכבישי ישראל כ-235 אלף מכוניות חדשות ובסך הכללי יש קרוב לכ-4 מיליון רכבים מונעים בישראל.

למרות העלייה המטאורית בכמות הרכבים, הרשויות המקומיות ובמיוחד אלו הנמצאות בגוש דן, החלו לצמצם בצורה משמעותית את תקני החניה הקיימים וזאת לאור העבודה שבעתיד הקרוב – רחוק, צפויות לפעול מערכות הסעה המונית שייתרו את הרכבים ובד בבד גם את מקומות החניה.

הפחתת תקני החניה הובילה באופן ישיר למצוקת חניה ניכרת בכלל ערי ישראל. לפי סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך במהלך השנה, נמצא כי ל-74% ממשקי הבית בישראל יש חניה אחת לפחות, אולם 50% חשים מצוקת חניה חמורה באזור מגוריהם. ההסבר האפשרי לכך על פי הסקר נובע מהעובדה שלמרבית משקי הבית יש יותר מרכב אחד. יתר על כן, כ-70% מהאנשים נאלצים להחנות במרחק של עד 5 דקות הליכה מהבית, דבר שמוביל לתסכול רב.  כ-40% משתתפי הסקר העידו שהיו מוכנים לשלם עשרות אלפי שקלים בתמורה לחניה נוספת מתחת לבית.

"על מנת להתמודד עם מצוקת החניה", מסבירה ד"ר רינה דגני מבעלי קבוצת גיאוקרטוגרפיה, "יש לקדם מספר פתרונות, כאשר המרכזי ביותר הוא הגברת השימוש במתקני חניה שיכולים להכפיל ולשלש את כמות מקומות החניה באותו תא שטח".

לפי מיפוי שערכה מחלקת המחקר של פרומוט מתקני חניה לשוק מתקני החניה בישראל נמצא כי שוק מתקני החניה לסוגיהם גדל בשנת 2022 בממוצע במלמעלה מ-100% ביחס לשנה החולפת. על פי ההערכות, השוק עצמו מגלגל כ-500 מיליון שקל בשנה. בפילוח עירוני נמצא כי העיר שהציגה את הגידול המשמעותי ביותר היא נתניה עם עלייה של כ-300%. הוד השרון, עפולה ונהריה הציגו עלייה של 200%.

מנגד, דווקא הערים בגוש דן וערים מרכזיות נוספות ברחבי המדינה הציגו ירידה של עשרות אחוזים בביקוש למתקני החניה. כך למשל ירושלים וכפר סבא מציגות ירידה של כ-45% בביקושים למתקני חניה. תל אביב, שנחשבת לעיר המובילה בישראל בכמות מתקני החניה, מציגה ירידה של 30% בביקושים.

בפרומוט מסבירים כי הסיבה לירידה בביקושים באזורים הללו עשויה לנבוע מכך שיש עשרות פרויקטים שנמצאים בשלבי תכנון סטטוטורי ראשוניים שלא מצריך מהם בירור על מתקני חניה. הצפי הוא שבשנים הקרובות הפרויקטים הללו יבשילו ויובילו לעליות בביקושים באותן הערים.

אפי מגן, סמנכ"ל בחברת פרומוט מתקני חניה מציין כי: "מצוקת החניה מורגשת וניכרת היטב בכל ערי ישראל. בשנה האחרונה כמות הפניות שאנו מקבלים מיזמים, חברות ניהול ודיירים עלתה במאות אחוזים ואני צופה כי התחום ימשיך לעלות בקצב דו ספרתי בשנים הקרובות. לאור זאת, אני קורא לממשלה הנכנסת לעגן סוף כל סוף את התקן הישראלי למתקני חניה שקיים כבר 16 שנה ולאכוף אותו. רק כאשר ידעו תשובי ישראל שמתקני החניה שהותקנו בבניין שלהם בטוחים לשימוש ואמינים לאורך שנים, כולל מענה מקצועי ומהיר לתקלות, הם יוכלו לישון בשקט".

כתיבת תגובה