לא תתנו תמריצים? נחזור לתקופת ה'משולחים'

ממסקנות מחקר שבוצע באגף הכלכלן הראשי עולה שלשיטתם יש להפחית הטבות למגזר החרדי על מנת לגרום להם לצאת יותר לתעסוקה • שלומוביץ תוהה אם לא שמעו במשרד האוצר על המשולחים שכתתו רגליהם בעולם לאסוף תמיכות מנדיבי עם לעניי ארץ ישראל • ניתן להעריך שהתחליף לתמריץ יהיה התעצמות התופעה

כולל אברכים | צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90

נושא תעסוקת גברים חרדים, מעסיק את קובעי המדיניות הכלכלית בישראל בכמה עשורים האחרונים. הדבר החל לאחר שמיליון רוסים שהובאו לארץ, כדי להתמודד עם הדמוגרפיה החרדית, נמוגו ונטמעו אל תוך החברה הישראלית הכללית. וכך, למרות שהחרדים מהווים, בבחירות למשל, רק כ-12% מכלל האוכלוסייה, קצב גידול המשפחות במגזר החרדי מפחיד את אנשי הכלכלה.

אלו, המכירים את החיים מהצד הלינארי שלהם, עושים אחד ועוד אחד ומבינים שבשנת 2065, ייווצר בקלות רוב חרדי בארץ. אם החרדים לא ייצאו לעבוד בקצב משביע רצון, הכלכלה הישראלית תהיה במצב נורא. עצם המחשבה על כך מביאה אותם לחרדות קיומיות קשות, שאת תוצאותיהן אנו קוראים במחקר חדש, "חשיבות התמריצים הכספיים לשיעור תעסוקת הגברים החרדים".

אולי בטרם נעסוק במחקר נבהיר בזאת. התורה היא חיינו. אברך שרוצה לשבת וללמוד ובתמורה חי בצמצום, לא יעזרו לו שום תמריצים לצאת לעבודה. גם אם יחתכו לו בבשר החי של ההנחות במעונות, בארנונה, בקצבאות, הוא ייאחז בתורה והתורמים מעבר לים, יאלצו להתאמץ יותר עבור לומדי התורה העניים מארץ ישראל, כפי שקרה בכל מאות השנים האחרונות. ייתכן שבמשרד האוצר לא קראו את ההיסטוריה של היישוב הישן, אולם היא מלאה ב'משולחים' שכתתו רגליהם, לקבלת תמיכת נדיבי עם בעולם, שתמכו בעניי ארץ ישראל.

וכעת למחקר. אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מפרסם את מחקרם של כפיר בץ וזאב קריל, המנסים לבחון כמה כסף יפסיד 'לדעתם' אברך כולל שיוצא לעבוד. במהלך המחקר הם קובעים כי "שינויים בתמריצים הכספיים לעבודה, מתואמים עם שיעור התעסוקה של הגברים החרדים". בנקודה זו הם מסתמכים על התקופה העוקבת, לאחר הקיצוץ החד בקצבאות הילדים, על ידי בנימין נתניהו כשר האוצר.

בטווח הארוך, אכן רואים בבירור, כי לאחר שהמדינה הרעיבה את משפחות האברכים כתוצאה מחיתוך חד בקצבאות הילדים, שיעור התעסוקה עלה במגזר החרדי. יותר נשים יצאו לעבוד לעומת הגברים, אולם גם הגברים יצאו במספרים יפים. בשלוש-ארבע השנים האחרונות הגרף נעצר ופחות גברים חרדים יוצאים לעבודה.

את התשובה לעצירת הגרף, ניתן אולי לראות בדוח העוני של 'עמותת לתת', שאת עיקריו הבאנו כאן ב'ביזנעס' בשבוע שעבר. כבר בכותרת של הכתבה התגלה הסוד הגדול, "גם משפחות עם שני מפרנסים עניות". שימו לב לנתונים: 62.6% מנתמכי הסיוע בגיל העבודה עובדים (!) ועל אף זאת חיים בעוני. "בקרב 41.7% מהמשפחות ישנו מפרנס אחד וב-20.9% מהמשפחות ישנם שני מפרנסים (!). אנו עדיין עדים לכך שגם עבודה במשרה מלאה אינה מבטיחה היחלצות ממעגל העוני".

לאור נתונים אלה, יתכבדו הפרופסורים במשרד האוצר ויענו מדוע לסגור את הגמרא ולצאת לעבוד אם מצב העוני בבית יהיה דומה? איזו סיבה יש לאברך להחליף תמיכות והנחות במשכורת מעבודה כאשר המשמעות העמוקה היא סגירת הגמרא? למרות שאברכי הכולל לא למדו ליבה, חשבון פשוט הם יודעים והם מבינים כי היציאה לעבודה, לא תיתן לילדיהם יותר ארוחות בשריות במשך השבוע, אלא יתמוסס הכסף וילך לכל אותם מקומות שהאברך קיבל בהם הנחות, בהיותו יושב על משמרתו, גמרתו ותורתו.

החוקרים אולי לא שמעו על הדו"ח של עמותת לתת והם אומרים, בואו נבדוק את הכדאיות של אברך חרדי להצטרף לשוק העבודה, מול אובדן משמעותי של הכנסות שמתקבלות מהקהילה ומהמוסדות הממשלתיים. "במילים אחרות, ההכנסות מהקהילה ומהמוסדות הממשלתיים, הן תמריצים תחליפיים לעבודה ואינם תומכים ביציאה לעבודה".

שני התמריצים השליליים העיקריים, לשילוב גברים חרדים בשוק העבודה, הם קצבת האברך וסבסוד מעונות היום. תמריץ שלילי נוסף הוא ההנחה בארנונה. לדברי החוקרים, "שינוי בתמריצים, כך שיגדילו את ההכנסה למשקי בית, בהם שני בני הזוג עובדים (למשל, על ידי הגדלת מס הכנסה שלילי בהיקף של 1,000 שקל בחודש) ויפחיתו את ההכנסה למשקי שאינם ממצים את פוטנציאל ההשתכרות בסכום דומה, צפוי להעלות את שיעור התעסוקה של גברים חרדים בכ-9 נקודות אחוז, שהם כ-26 אלפי מועסקים בשנת 2030".

לא נלאה אתכם בשורה ארוכה של מספרים וחישובים על הרווח של הגבר החרדי, לעומת הרווח של הגבר הלא חרדי, כאשר ביניהם ניצב מעט מבויש, "הגבר החרדי הלא עובד", הלא הוא אברך הכולל. הצד השווה של כל המספרים, טמון בכותרת לכתבה שפורסמה בנושא באתר וויינט: "ההטבות שמאבד גבר חרדי שיוצא לעבוד: 5,400 שקל". ואנחנו כלל לא נדרשים כאן לדיון, האם המספרים נכונים או לא, זה לא העניין.

הדיבור ההיסטרי, החוזר ונשנה על הוצאת החרדים לעבודה, לא עולה בקנה אחד עם מאמצי הממשלה לשילוב חרדים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. על פי החלטת ממשלה 7% מהעובדים במשרדי הממשלה צריכים להיות חרדים (למה רק שבע אם בבחירות אנחנו 12 אחוז. ד"ש). נשמח לדעת האם במשרד האוצר 'המודאגים' כל כך מנושא תעסוקת חרדים ישנם 7% עובדים חרדים? ומה קורה בשאר משרדי הממשלה?

כתיבת תגובה