לוי יצחק מזהיר: "אנו עומדים בפתחו של כאוס נדלני חמור"

יזמים, הנלחצים על-ידי הבנקים, יורידו מחירים בכדי להשיב לבנקים את המימון שלקחו. ההפסדים שייגרמו להם עלולים להביא חלק מהם לפשיטת רגל • הקיפאון מלאכותי ונוצר על-ידי הוצאת המשקיעים והזוגות הצעירים מהשוק

לוי יצחק | צילום: יח"צ

בעקבות דוח הכלכלן הראשי שהתפרסם אתמול (ד), על הקיפאון בשוק הנדל"ן, מזהיר לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, מפני הבאות. "כפי שזה נראה היום, לא מן הנמנע כי אנו עומדים בפתחו של כאוס נדלני חמור שעלול להביא, אם לא תהיה התערבות מהירה של הגורמים הרגולטורים, עד לקריסה כלכלית של יזמים, ולא בפני ירידת מחירים הנובעת מהיצע המדביק את הביקוש. החשש הוא שיזמים, הממומנים על-ידי הבנקים שלוחצים אותם, יהיו חייבים להתפשר ולהוריד מחירים בכדי למכור ולהשיב לבנקים את המימון שלקחו.

"חשוב לזכור כי חברות יזמיות רבות, בעיקר בינוניות וקטנות, רכשו את הקרקע במחיר מלא, ולכן יש סכנה שההפסדים שייגרמו להם עלולים להביא חלק מהחברות עד כדי פשיטת רגל. במצב כזה, גם הקונים, כולל אלה שרכשו בזול, עלולים להינזק ולמצוא עצמם ללא דירה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

יצחק טוען כי ההמתנה של הזוגות הצעירים לפתרון, גוררת עלייה בשכר הדירה. לדבריו, "עשרות ואולי מאות אלפי צעירים שממתינים להגרלות למחיר למשתכן וגם אלו שזוכים, עתידים לראות, אם בכלל (הרוב הרי לא יזכו), את הדירות בעוד חמש שנים ואולי יותר. בינתיים עליהם להתגורר בשכירות וכבר היום אנו רואים שמחירי שכר הדירה החודשים נוסקים כתוצאה מעודפי ביקוש. הקיפאון בשוק הוא קיפאון מלאכותי, שנוצר על-ידי הוצאת המשקיעים והזוגות הצעירים מהשוק. הזוגות הצעירים שיהיו חייבים לשלם משכנתה ושכירות ולא יידעו עד מתי, עלולים גם הם לא לעמוד בהתחייבות הכפולה שלקחו על עצמם והדבר בעייתי ביותר בלשון המעטה".

עוד אומר השמאי הבכיר כי "מקבלי ההחלטות חייבים להבין שקיימת סכנה מוחשית לקריסת יזמים וזוגות צעירים בשוק החופשי ועליהם להתערב מיד טרם יהיה מאוחר. הן דירות יד שנייה והן דירות חדשות יימכרו בירידת מחירים רק על-ידי מי שחייב למכור. לפי המצב בשוק היום, חברות שיש להן נשימה ארוכה וגב כלכלי איתן ימתינו וימכרו במחירים ראליים. עם זאת אם האוצר, הממשלה והרגולטורים יהיו ערים לעניין ימצאו פתרון אמיתי לקיצור הביורוקרטיה במחלקות התכנון ברמה ארצית, יש סיכוי לפתרון כלשהו וגם להנעת השוק בצורה הנכונה".

9 תגובות ל: "לוי יצחק מזהיר: "אנו עומדים בפתחו של כאוס נדלני חמור""

  1. שטויות!!!

    למרות כל ההזהרות שמחיר השכירות יעלה בשל מס דירה שלישית זה לא עלה
    וגם ב7 שנים האחרונות השכירות עלה ביחס למשכורות ולא ביחס לדירות, כנראה שאין באמת מחסור (אף אחד לא גר ברחוב)
    בכל מקרה בבעיית המימון זה לא ישפיע על הזוגות הצעירים שרוכשים במחיר למשתכן ואין שם סיכון גבוה לקבלן כי שם יש 90% משכנתא

    והכתבה מתייחסת לדירות שנמכרות בפי 4 מהמחיר שעולה לבנותת וזה סימן של בועה שכבר כרגע בהתפוצצות

  2. אז הוא אמר

  3. חייבים להציל את שוק הנדל"ן – בואו כולנו נרכוש דירות במחיר של 2-3 מליון ואפילו 6 – נקח משכנתאות הזויות שלא נוכל לעמוד בהם – רק כדי שקבלנים ויזמים לא יפשטו רגל!!!

  4. דווקא יש ירידות בשכר הדירה! על מה הוא מדבר? יש המון היצע של דירות! עוד אחד שמנסה לפמפם את בועת הנדל"ן!

  5. "מי שמתאכזר לרחמנים סופו שירחם על אכזרים" זה מה שקורה ללוח יצחק.
    מתאכזר לחברי הדיור ומרחם על הקבלנים שנחפחו את בועת הנדלן שהורסת את המשק

  6. עוד אינטרסנט לא אמין, לא מאמינים יותר לבלוף שלכם!!

  7. מגוחך להאשים רק את כחלון. גם ליזמים, קבלנים, משקיעים יש חלק בבועה. ויותר מכל, לנו הצעירים, בני מעמד הביניים ומטה, נגמר הכסף. פשוט אין מספיק כסף כי המשכורות נמוכות, הכל יקר ובשביל דירה צריך להשתעבד בצורה קיצונית.
    אז גם ללא כחלון, המצב הנוכחי היה מגיע בכל מקרה. אז אולי עוד חצי שנה או שנה אבל היה מגיע כי הלקוחות פשוט לא מסוגלים לקנות.

  8. עבר זמנך. יש בתי אבות מעולים שיכולים להתאים לך

  9. שקרן עלוב, שיודע שמחירי השכירות ירדן ביחד עם מחירי הדירות.
    אף אחד לא מדבר על הקבלנים וחברות הבניה החמדניות שששדדו את העם הזה כל כך הרבה שנים בלי חשבון?
    מחכה לראות אתכם מתבוססים בפשיטות רגל…. הפופקורן שלי מוכן.

כתיבת תגובה