לוי יצחק: קיפאון מלאכותי, במרכז עוד נראה עליות מחירים

לוי יצחק מגיב לכלכלן הארשי באוצר וטוען כי אין חידוש בדבריו וכי מדובר בקיפאון מלאכותי.

לוי יצחק | צילום: יח"צ

לוי יצחק עורך מחירון הדירות מתייחס לנתוני הכלכלן הראשי באוצר לסיכום שנת 2017 בנדל"ן וטוען כי אין כל חידוש בסקירת האוצר. העובדה ששוק הנדל"ן מצוי בקיפאון מלאכותי ומספר העסקאות נמוך ביותר ברורה. עם זאת, הוא מציין כולנו מודעים לעובדה שלא מדובר בירידה ברמת הביקושים. הזוגות הצעירים הוסטו מהשוק, והם ממתינים לפרויקטים של מחיר למשתכן. המשקיעים ברובם נמנעים מלרכוש דירות להשקעה משום שהוטל עליהם מיסוי כבד, ועדיין לא ברור מה יהיה גורל מס ריבוי דירות.

משפרי הדיור מעוניינים מאוד לשפר את איכות חייהם ולהתגורר בדירה שתתן מענה לצרכיהם, אך אינם מוצאים קונים משום שהזוגות הצעירים והמשקיעים הוצאו מהשוק. עובדה ברורה אחת מזדקרת לעין: מספר העסקאות בירידה אך מחירי הדירות אינם משנים כיוון. המחירים עדיין בעלייה.

עניין נוסף:  אחרי שנים בהן היטשטשו הגבולות , ובין המשקיעים מצאנו את המעמד הבינוני שהשקיעו בדירות על מנת להבטיח את הפנסיה לעת זקנה. היום המשקיעים עדיין בשוק, אך מדובר באלפיון העליון, שאינו מושפע כלל מעליית המיסוי או איום המיסים העתידי. הם משקיעים בדירות פרימיום באזורי יוקרה בתל אביב. דחיקת המשקיעים ה״קטנים״ שהיו רוכשים דירה פה ושם או בפריפריה כדי להבטיח את פרנסתם העתידית, הותירה את השוק חשוף למשקיעים הכבדים.

ברור שעודפי ההיצע בפריפריה עתידים להשפיע על המחירים שם, ואף להותיר אלפי דירות רפאים. לעומת זאת, התפרצות הביקושים במרכז, תפגוש התחלות בנייה נמוכות , היצע נמוך, ולבסוף, עליית מחירים.

כתיבת תגובה