ליברמן: הפתרון לעצמאים – רק בעוד שבועיים

ליברמן: בתוך שבועיים נביא מתווה רשת ביטחון לעצמאים | ח"כ מיכאל ביטון קרא להגדיל את הסיוע למוחלשים ולאפשר רשת ביטחון לעסקים הקטנים | הדברים נאמרו בישיבה סוערת במיוחד של ועדת הכלכלה לבחינת הסיוע לעסקים הקטנים שנפגעו בגל האומיקרון | חברי הכנסת מהאופוזיציה הטיחו דברים קשים בשר ליברמן וח"כ אבוטבול אף הוצא מהדיון | שר האוצר הקשיב לטענות בעלי העסקים והשיב: לא נפקיר אף אחד, מי שזקוק לסיוע יקבל

אביגדור ליברמן בדיון בוועדת הכלכלה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בעוד התכנית הכלכלית לסיוע לנפגעי גל האומיקרון והקורונה הנוכחיים של משרד האוצר יצאה לדרך, נראה כי העצמאים יצטרכו להמתין עד לגיבוש תכנית תואמת את אג'נדת הממשלה ומשרד האוצר. הדבר יארך ככל הנראה שבועיים, כך ניתן היה להבין מדברי שר האוצר אביגדור ליברמן במענה לשאלת ח"כים בוועדת הכלכלה של הכנסת.

בפתח הדיון הסוער, שעסק בנושא הסיוע הכלכלי לעסקים הקטנים שנפגעו בגל האומיקרון, אמר ח"כ ביטון, יו"ר הוועדה, כי הממשלה עשתה שורת צעדים מבורכים וטובים, אך יש עדיין מחלוקות. הוא הוסיף כי הטבת המס צריכה להגיע גם למוחלשים ביותר, וביקש משרד האוצר לשמוע את בעלי העסקים ואז להתייחס. לאחר ישיבה שנמשכה כשעתיים וחצי, בה הקשיב שר האוצר לטענות הקשות, הוא הגיב והודיע כי הוא מקווה שתוך שבועיים יסוכם מתווה לרשת ביטחון לעצמאים. היו"ר ביטון קרא בסיכום הישיבה לשר האוצר לשכלל את חבילת הסיוע ולהפוך את ההקשבה למעשים.

מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות, אבירם אלון, אמר כי המדינה עשתה בפועל סגר כשהמליצה לא להתקהל, והוסיף כי בעלי האולמות חנוקים ויש כאלה שאין להם כסף לשלוח את ילדיהם לגנים. יו"ר אגודת מורי הדרך, גנית פלג, אמרה כי מורי הדרך לא יכלו להשתלב בתכנית שנכתבה למשרד התיירות. מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, אמר כי למרות הרצון הטוב הכסף עדיין לא הגיע.

נציג העצמאים, גיא גולן, אמר כי המסעדות ריקות ובעלי העסקים גוססים. מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, טלי לאופר, הוסיפה כי משרדי הנסיעות לא קיבלו שקל וגם לא יקבלו, למרות שראש הממשלה קרא להימנע מנסיעות לחו"ל והחברות הוצפו בהודעות ביטול. נזיא להב, רועי כהן, אמר כי יש עסקים קטנים רבים שבכלל לא מגישים דוחות מע"מ ולהם צריך לסייע.

ח"כ שלמה קרעי מתח ביקורת קשה על תפקוד הממשלה והטיח בשר האוצר: "בשם עשרות אלפי עסקים שהפקרת ומאות ילדים שהרעבת אני קורא לך להתפטר". ח"כ ענבר בזק אמרה מנגד כי הממשלה הצליחה לשמור על המשק פתוח והמדיניות הכלכלית היא אחראית ותדע לפצות את מי שנפגע. קרעי השיב: "רק העשירים קיבלו".

סגן השר אביר קארה אמר כי הדיון לא היה צריך להתקיים, ודבריו עוררו סערה. הוא הוסיף כי זה חמור שהעצמאים, שמשלמים את המשכורות של נבחרי הציבור, צריכים לבוא פעם אחר פעם לכנסת והוסיף כי זה לא צריך לקרות יותר.

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, אמר כי אם היה יודע שיהיה כזה ביקוש לדיון בוועדה הוא היה מוכר כרטיסים בכניסה. הוא הוסיף כי העצמאים מאבדים אמון ואם הם יפלו לתהום המדינה תצטרך להחיות אותם. "משכתם את החבל יותר מדי ועוד מעט הוא נקרע ונאבד אמון לגמרי", אמר.

ח"כ אורי מקלב אמר כי שר האוצר אוהב להכריז שהכל גן עדן, אבל לעצרנו זה נהפך לגהנום לעצמאים ולנשים עובדות שבגלל שבעלן לומד תורה רוצים לחנך אותן מחדש. ח"כ סימון דוידסון עורר סערה כשאמר מנגד כי אי אפשר להתחיל לזרוק כסף ללא נתונים.

נציגת העמותה לתיירות נכנסת, לנה דרובצ'בסקי, אמרה כי במקום לחגוג יום הולדת 4 לבנה היא יושבת פה, היא סיפרה כי הבן הזה היה השראה לשר האוצר ליברמן שאמר שצריך להוציא את העגלה מהבוץ, ואמרה כי מורי הדרך לא עבדו מתחילת 2021 ולא קיבלו אגורה שחוקה.

הח"כ החרדי הוצא החוצה

ח"כ משה אבוטבול הטיח בשר האוצר דברים קשים ואמר כי השנאה והרצחנות כלפי העם לא תעבור בשקט, וכי שר האוצר הוא בושה וחרפה. בעקבות הדברים קרא אותו היו"ר ביטון לסדר והוציא אותו מהאולם וביקש מחברי הכנסת להרגיע את הדיון.

עם זאת, ח"כ גלית דיסטל אטבריאן הוסיפה כי היא הייתה עצמאית בגלים הראשונים וקיבלה סיוע של מעל 100 אלף שקלים, וכעת הממשלה מקריסה את המשק. היא הטיחה בשר ליברמן כי הוא אנטישמי, וסגן השר קארה אמר בתגובה: "יש גבול לאמירות. אנשים צופים בנו, בושה". ח"כ יבגני סובה הוסיף כי הוועדה זה מקום לדיון ולא לצעקות וגידופים.

נציגת מורי התל"ן, צמרת אביבי דביר, טענה כי שר האוצר לא מכיר אותה כיוון שסגן השר קארה חוסם את הגישה אליו, ואמרה בדמעות כי עד יוני 2021 אנשים יכלו לנשום כי היו מענקים. סגן השר קארה הגיב וקרא לאביבי דביר להתעסק בעניינים שלה וגם הוא הוצא מהדיון.

כאמור, לאחר כשעתיים וחצי בהם ישב שר האוצר ורשם את הטענות, הוא השיב כי הכוונה היא לסייע לילדים החרדים להתפרנס בכבוד ולא להיות תלויים בקצבאות, בעוד אחרים רוצים לשמור אותם בעוני. הוא הציג את הנתונים ואמר כי בהשוואה למה שהיה בממשלה הקודמת כלכלת ישראל קיבלה אות הצטיינות. "השגנו את ההישגים האלה בזכות שינוי מקצה לקצה של מדיניות הממשלה הקודמת", אמר.

עוד הוסיף השר ליברמן כי בשבוע הבא יחל דיון לסכם רשת ביטחון לעצמאים, ואמר כי סגן השר קארה היה המנוע של הדיונים וכי הוא מקווה שתוך שבועיים יסוכם מתווה לרשת ביטחון כזו. באשר לעסקים הוסיף השר ליברמן, כי ב-25 בפברואר תהייה תמונה מלאה ומי שיהיה זקוק לסיוע יקבל בהתאם לנתונים. לדבריו, "אנחנו לא מתכוונים להפקיר אף אחד. כל אחד שזקוק לסיוע יקבל סיוע. הגדלנו את העוגה, תסתכלו מה היה ב-2019 תשווה את זה ל-2021. בזכות אותו שינוי מקצה לקצה של מדיניות הממשלה קודמת הגענו למצב הזה".

היו"ר ביטון סיכם את הדיון הסוער ואמר: "ועדת הכלכלה מצפה למהלך שלם וכולל. הצעדים שהודעתם עליהם הם מבורכים. תגדילו את החבילה למענקי עבודה למשתכרי שכר מינימום, כי הם עובדים וקורסים. ובתוך זה תביא רשת ביטחון לעסקים שירגיע את אלה שבאמת הפסידו כסף. מי שעושה עלינו תרגיל שלא יבכה. אני מברך על מה שראיתי, על הגדלת הסיוע לקשישים, אבל בקורונה עושים מעשים מיוחדים. לכן, לסיכום, הציפייה והבקשה היא לשכלל את התכנית שעשיתם ולהגדיל היקף ומידיות למענקי עבודה ורשת ביטחון לעסקים ותשובה לאוכלוסיות המוחלשות ולקשישים שאין להם פנסיה. אני יודע שכששר האוצר מחליט זה קורה, נכון שאין נתונים, אבל חלק מהמעשים מבוססים על אמון עם העסקים. אני קורא לך לשכלל את החבילה הזו ומודה לך על הקשב במשך שעתיים וחצי לשמוע דברים קשים מאוד. לא ראיתי שר שהקשיב שעתיים וחצי, ואם ההקשבה תהפוך למעשים נוכל לפרגן למהלך".

כתיבת תגובה