לכו על בטוח: דו"ח רשות ההון מדרג את חברות הביטוח

כמה רכבים מבוטחים סובבים בכבישים? ואיזה חברת ביטוח מעניקה את התשלום המהיר ביותר לצד הטיפול הזריז ביותר בתביעות? וכמה זמן תמתינו למענה טלפוני בחברה המהירה ביותר לטפל בתביעתכם? (רמז: ביחס הפוך לתוצאה)

כמה רכבים מבוטחים בישראל? | צילום אילוסטרציה ממסע רכבי הולילנד ברחבת מכללת ספיר: רונן טופלברג

רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון מפרסמת בימים אלה את דו"ח הפעילות השנתית של הענף לשנת 2018. מדובר בדו"ח ארוך מאוד הכולל שבעה פרקים ומקיף את כלל פעילות הרשות בתחומים: חיסכון פנסיוני, ביטוחים מכל הסוגים, מדדי שירות של כלל החברות בענפים אלה, פניות הציבור אל רשות ההון ביטוח וחיסכון ודו"ח פעילות על המסלקה הפנסיונית.

ענפי הביטוח הכללי כוללים את כל ענפי הביטוח שאינם ביטוח חיים או ביטוח בריאות, ומתרכזים בשני תחומים עיקריים: ביטוחי חבויות – רכב חובה, אחריות מקצועית, צד ג׳, אחריות מעבידים ואחריות המוצר.  ביטוחי רכוש – רכב רכוש, אובדן רכוש, מקיף דירות, מקיף בתי עסק, ביטוח הנדסי וכד׳.

בשנת 2018 פעלו בתחום הביטוח הכללי בישראל 18 חברות. סך דמי הביטוח שגבו החברות הסתכמו בכ-23 מיליארד ש"ח, 4.9% יותר מהגבייה בשנת 2017.

חברת הראל מובילה בתחומי הביטוח הכללי עם כ15% משוק הביטוחים בישראל. הפניקס עם 12% נתח שוק ואחריהן החברות: כלל, מנורה, מגדל, ביטוח ישיר ואיילון עם קרוב ל-10% כל אחת. 

בשנת 2018 הסתובבו בכבישי ארצנו הקטנה 3,495,000 רכבים ומהדוח עולה כי רק 2,869,000 מהם מבוטחים כאשר ל-867,000 יש ביטוח צד ג' בלבד וליתרתם יש ביטוח בענף רכוש ורכב למעט צד ג'.

ברשות ההון החיסכון והביטוח בדקו את מדדי השירות בקרב חברות הביטוח והציון נקבע על פי המדדים הבאים: 40% מהציון ניתן בגין תשלום תביעות ומהירות הטיפול בהם. 30% טיפול בפניות הציבור ורמת ההמלצה של הלקוחות על החברה. סקר שביעות הרצון הקיף 28,474 נשאלים. 15% תלונות הציבור שהוגשו לבירור הרשות. 10% זמן המענה הטלפוני שבהן ניתן מענה אנושי בתוך 3 דקות (מרגע היציאה מנתב השיחות), ו-5% מהציון כלל שילוב כלים דיגיטליים במערך השירות של החברה.

חברת ביטוח ישיר מובילה עם הציונים הגבוהים בכל מוצרי הביטוח השונים. בביטוח החובה נמצאים החברות שירביט, איי, אי, ג'י, כלל וביטוח חקלאי. בביטוח רכוש כמעט כולם נמצאים בגבול העליון. ואילו בביטוח דירות מובילים שומרה, איי, אי, ג'י, הפניקס וביטוח חקלאי.

זמני ההמתנה למענה אנושי הקצרים ביותר רשומים בתחום הביטוח הכללי. בחברת ביטוח חקלאי לדוגמה לא תספיקו ללגום מהקפה, 29 שניות בלבד של המתנה ואתם מועברים לנציג. ביטוח הפול עם 50 שניות, מנורה 52 שניות והכשרה עם דקה ו-3 שניות. 

בתחום ביטוח בריאות תמתינו לחברת איילון 38 שניות. הזמן הקצר ביותר במוצר זה. כאשר הפניקס במקום השני עם דקה ו-20 שניות. ואילו תחום ביטוח חיים רושם את זמני ההמתנה הארוכים ביותר. בחברת כלל תמתינו 'רק' דקה ו-19 שניות למענה אנושי כאשר בביטוח ישיר תמתינו דקה וחצי.

 

ואם תרצו לדעת באיזה חברה תמתינו את הזמן הארוך ביותר נספר לכם שבנושא ביטוח חיים בחברת הראל תמתינו למענה 8 דקות ו-15 שניות, בביטוח בריאות תמתינו שוב להראל 6 דקות ו-47 שניות ואילו בביטוח כללי תמתינו בחברת שלמה כ-3 דקות ובחברת הראל 2 דקות ו-11 שניות. גם חברת מגדל רושמת זמני המתנה ארוכים יחסית. זמני ההמתנה בחברת איי, אי, ג'י נעים בין כ-2 דקות ל-2 דקות ו-35 שניות.

מה שלום הפנסיה שלנו?

פרק מיוחד דן בנושא המסלקה הפנסיונית בה כל אחד יכול לקבל מידע על הפנסיות שצבר ועל קופות שנפתחו בשמות בחברות השונות. 

יותר מ-141 אלף חוסכים חדשים נרשמו למסלקה במהלך שנת 2018 וקיבלו את המידע הרלוונטי עבורם. כמו כן נרשמו 3781 מעסיקים חדשים, ו-906 סוכני ביטוח פנסיוניים. בסך הכל רשומים במסלקה כיום 831,572 משתמשים חדשים שביצעו קרוב למיליון וחצי פעולות חיפוש במהלך שנת 2018.

באתר 'ביזפורטל' הניחו זרקור מיוחד על הנתונים הפיננסים המופיעים בדו"ח. על פי הכתבה, זורמים כ-11 מיליארד שקל מדי חודש למכשירי החיסכון הפנסיוני, כ-2-3 מהם 'הולכים' לשוק המניות (בארץ ובחו"ל) והיתר לאג"ח, פיקדונות ועוד, כאשר ההערכות הן ש-5 מיליארד שקל זורמים לאג"ח המקומי. 

הסכום הזה מבטא את מכלול ההפקדות שלנו ושל המעסיקים בגין הפרשות לפנסיה. מנהלי הגופים האלו אמנם מחזיקים במזומנים (תלוי בסוג הקרן/ קופה), אך רוב הסכום מנותב לשוק ההון. מדובר על סכום עתק, שרק הולך ועולה, ויש לו חלק (אפילו משמעותי) בעליות בבורסה בשנים האחרונות.   

מנגד, יש גם משיכות של עמיתים (פנסיונרים ומושכים אחרים), אך הן מסתכמות ב-30%-45% מההפקדות. כלומר, כותבים ב'ביזפורטל', זורמים לבורסה סדר גודל של 6-7 מיליארד שקל נטו – כ-1.5-2 מיליארד שקל למניות וכ-3 מיליארד שקל (ויותר) לאגרות חוב. 

מנתוני רשות שוק ההון עולה כי היקף הנכסים המנוהלים באפיקי החיסכון השונים בסוף השנה שעברה, הסתכם ב-1,615 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 2.17% לעומת 2017. התחום המוביל בהיקף הנכסים הוא קרנות הפנסיה עם 762 מיליארד שקל כאשר על פי ההערכות הסכום הכולל המעודכן עומד על כ-1,700 מיליארד שקל. 

כתיבת תגובה