למה הכסף לא עבר: הפלונטר של 'מענק לכל אזרח'

חיכיתם לכסף שנתניהו הבטיח? אז חיכיתם. נקווה שלא תיאלצו לחכות הרבה יותר • עם התנגדות מבית ומחוץ, דומה שנתניהו החליט על ההעברה אבל גם הוא הבין כי לא כולם יקבלו, כמו שהבטיח בתחילה • כחול לבן מתנגדת בפומבי ונתניהו לא ייתן לגנץ את התענוג לפרק את הקואליציה על שישה מיליארדים לאזרחים • נתניהו הבטיח? אז יקיים חלקית • מה יהיה הסוף, ומה חושב מנכ"ל הביטוח הלאומי?

נתניהו מציג את תכניתו |צילום: קובי גדעון, לע''מ

נתניהו ניצח. אתמול נקבע התאריך לפתיחת משפטו. בית המשפט קבע כי שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יחל בינואר 2021, וכי המשפט יתנהל 3 פעמים בשבוע – בימים שני, שלישי ורביעי. נתניהו ניצח: כי השיח הציבורי אתמול לא עסק במשפט, אלא בתוכנית המענקים הגרנדיוזית: 'מזומן ביד ומיד'. או בשמה המקורי: 'מענק לכל אזרח'.

טוב, נתניהו לא ממש ניצח. את הביקורת שהופנתה אליו מכל חלקי העם, רצה נתניהו להשקיט באמצעות מזומנים. אגב, התוכנית הזו טובה גם לעצור את עונת הנדידה שהחלה בסקרים מהליכוד לטובת מפלגות אחרות. נתניהו וכ"ץ חשבו שהם מנהלים את המדינה ומה זה בסך הכל 6 מיליארד שקל כדי לשרוד. אך לפתע מתברר להם שהפריטטיות עומדת בעורכיהם, אי אפשר לזוז מילימטר בלי לעורר מרבצו את הדוב ה'כחול לבן', רה"מ החליפי. 

איפה התוכנית תקועה?

אתמול התקיימו דיונים על גבי דיונים, עמוסים בהערות, הארות, אמירות ועקיצות. כחול לבן דרשה להיות מעורבת בנושא באופן פעיל יותר ולתעדף מובטלים ועצמאים. בסופו של דבר הוחלט שגנץ ונתניהו יכנסו היום את קבינט העל הכלכלי בו יסוכם מתווה המענקים. לאחר מכן יתקיים 'פורום הארבעה' נתניהו, גנץ, כ"ץ ועמיר פרץ וההחלטות הסופיות יתקבלו בשמונה עיניים.

טרם ישיבת הממשלה אתמול (א'), הודיע בני גנץ כי שרי כחול לבן ידרשו שתוכנית המענקים תהיה מדורגת, עם דגש על סיוע למי שאיבדו פרנסה: עצמאים, אמהות חד הוריות וגם רשויות חלשות (אולי מודיעין עילית למשל. ד"ש). אחת ההצעות דרשה לעשות שימוש בנתונים על מקבלי הבטחת הכנסה, מקבלי קצבאות קיום וקצבאות זקנה מביטוח לאומי, מנגד נבחנה האפשרות להקטין את המענק למשלמי מס הכנסה מעל מדרגה מסוימת. בחדשות 13 דווח כי המענקים לרווקים יופחתו ויעמדו על 400-500 שקל.

אז מה היה לנו כאן?

לפני חמישה ימים ב-15 לחודש התפייט נתניהו במסיבת עיתונאים: "אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומו של הקיץ, אבל ענני הקורונה מכסים את השמיים הבהירים בהרבה מאוד מדינות בעולם. הגל השני, שאנחנו מדברים עליו תמיד, כבר הגיע אלינו". בהמשך אמר ראש הממשלה: "אני שומע את המצוקה שלכם, אתם לא לבד".

בשלב זה ניגש נתניהו אל המסך האהוב עליו והציג את התוכנית: "משפחה של זוג הורים עם ילד אחד תקבל 2,000 שקל מענק, משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל, משפחה עם שלושה ילדים ומעלה תקבל 3,000 שקל מענק, כל השאר – 750 שקל לכל אדם. כלומר כל יתר האזרחים מעל גיל 18 יקבלו 750 שקל לנפש. לדוגמה חייל, סטודנט, פנסיונר – כל אחד יקבל 750 שקל".

עד כאן הכל בסדר לכאורה, אבל שום דבר לא היה בסדר. התקשורת עלתה להתקפה, הרי לא יתכן שתוכנית של נתניהו תעבור בשקט ועוד חלוקת כספים לכולם. לא! נתניהו לא ירכוש בכסף מזומן את לב האזרחים. לא יקום ולא יהיה.

ביקורת קטלנית

פרופ' מנואל טרכטנברג מאוניברסיטת תל אביב (זוכרים? ועדת טרכטנברג לאחר המחאה החברתית 2011), אסף כלכלנים שסבורים שהתוכנית איננה טובה, כך דווח ב'גלובס'. הפרופ' המכובד שאל את הכלכלנים שתי שאלות פשוטות לכאורה: האם אתה סבור שהשימוש הטוב ביותר ב-6 מיליארד שקל מהתקציב כדי להניע את גלגלי המשק הנו חלוקת מענק לכל אזרח במדינה והאם אתה מכיר אישית מספר רב של 'כלכלנים רציניים' שתומכים במהלך זה. 55 כלכלנים השיבו בשלילה לשתי השאלות. ברשימה: ירום אריאב, חיים בן שחר, אייל וינטר, עומר מואב, רפי מלניק, אודי ניסן, קרנית פלוג ויעקב פרנקל. 

מפלגת 'כחול לבן' זו שחרתה על דגלה עזרה לאזרחים הודיעה: "כחול לבן תומכת בהזרמת כסף ישירות לאזרחים, אך יש לעשות זאת בדגש על מי שפרנסתו נפגעה – מובטלים ומשפחות שזקוקות לכך. נדון בכך בהמשך בממשלה".

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן מי שהיה יו"ר ההסתדרות ונלחם למען העובדים כתב בחשבון הטוויטר: "מענק כספי שיגיע ישירות לציבור הוא צעד נכון להנעת גלגלי המשק, אבל לא נחלק מענק עיוור. נתמוך בתוכנית סיוע דיפרנציאלית עם רגישות חברתית. כזו שקודם כל שמה דגש על מי שפרנסתו נפגעה ומתעדפת סיוע למשפחות שנמצאות במצוקה כלכלית".

והנה עוד אחת מהפריטטית. השרה אורית פרקש הכהן תקפה את תוכנית המענקים: " זו תכנית רעה. אין תוכנית סדורה, אין מצפן, כל שבועיים שולפים משהו חדש. חלוקת 6 מיליארד שקל זו תכונית רעה ביותר".

השר עמיר פרץ טען כי "לא צריך להסתפק בדיווחי המל"ל. הגיע הזמן שמול כל הצעת החלטה שעולה, בנוסף להמלצות המל"ל, יקום צוות שייתן המלצות במקביל".

השרה גילה גמליאל קיימה 'הקהה את שיניו' וענתה: "בגל הראשון הדברים עבדו מצוין ללא האחדות וללא הפריטטיות. צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר הזה, ולא לתקוע מקלות בגלגלים".

אגב, נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, זה שמנהל חלק גדול מכספי המדינה, למד על התוכנית מהתקשורת. ואפרופו תקשורת, אתמול סקרנו בהרחבה את המלחמה המתוקשרת של נתניהו ובנו כנגד שאול מרידור ראש אגף התקציבים. תיכף נתייחס לאיש פעם נוספת.

ירי בתוך הנגמ"ש

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, קרא לשרים להצביע בעד התוכנית רק אם המענק יינתן באופן דיפרנציאלי. נזכיר כי גפני כועס סדרתי לאחרונה על נתניהו בעקבות ועדת החקירה הפרלמנטרית לניגוד עניינים של שופטי עליון, ובעניין תוכנית הסיוע לעצמאים.

ח"כ גדעון סער – זה שניסה להיבחר מול נתניהו – טען בגלי צה"ל כי "יש מי שחשוב להם רק לתקוף את ראש הממשלה, הביקורת צריכה להיות עניינית. מותר לשקול לתת לחלשים ולנפגעים פיצוי יתר". את הביקורת העניינית אמר סער "יש טעם בכך שחלשים ונפגעים יותר, יקבלו יותר".

סער לא היה היחיד מהליכוד שפתח חזית נגד נתניהו. ח"כ מיכל שיר מהליכוד, כתבה כי "יש הבדל עצום בין סיוע לנזקקים לבין תוכנית המענקים, שכל כולה נכון להיום חלוקת כסף שרירותית, ללא קשר לצורך ומהווה לכל היותר פלסטר. אין לנו כסף מיותר לבזבז בגלל חוסר ארגון וחוסר ניהול".

השר אריה דרעי הציע לחלק תווי קנייה ברשתות הישראליות. לדעתו, אם המטרה היא עידוד הצריכה מדוע שהכסף יילך לרכישה ברשת ויעבור לסין? תווי קנייה ישאירו את הכסף כאן בארץ.

 

גם נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, טוען לעידוד הצריכה הפרטית והוא גם מספק נתונים: "כבר היום היקף הרכישות בייבוא אישי מספקים זרים בפטור מתשלום מע"מ, הגיע לסכום אדיר של 20 מיליארד שקל בשנה. הממשלה מעודדת את הצרכנים הישראלים לא לרכוש את מוצריהם בישראל. הזרמה של 6 מיליארד שקלים לא תגביר את הצריכה הפרטית, מאחר וחלק גדול מסכום זה יזרום לספקי חוץ ויתרום ליצירת מקומות עבודה בחו"ל". צודק.

חשוב להדגיש כי נתניהו חושב גם הוא שהכסף צריך לעודד צריכה. בדברים שנשא בהצגת התוכנית אמר ראש הממשלה: "הכסף הזה מעודד את הצריכה, והוא מעודד את התעסוקה. הוא יניע יותר מהר את גלגלי הכלכלה. ככה עובדת הכלכלה, צריך להניע גלגל שמניע גלגל, שמניע גלגל.

"אגב, אני אומר לכם, לעודד את הצריכה, קנו תוצרת הארץ. אני חסיד של השוק החופשי והכלכלה הגלובלית, אני אומר קנו תוצרת הארץ, כחול לבן. זה בסדר, בני גנץ מסכים. קנו תוצרת הארץ, תשתמשו בכסף הזה להניע את הגלגלים".

האקדמיה מול המציאות

והנה עוד אחד שמנהל כספי אזרחים במדינת ישראל, אך שמע על התוכנית בתקשורת. מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "לא היינו בסוד העניין ובסיעור המוחות בנושא", הוא מגלה בראיון למיכאל טוכפלד ב'מקור ראשון', "ואיני יודע מה היה בבסיס ההחלטה, אך נעשה את שיוטל עלינו". לביטוח הלאומי, הוא אומר, אין את כל הנתונים העדכניים כדי לבצע מענק דיפרנציאלי. "אובייקטיבית ומקצועית, אם המענק לא היה אוניברסלי התהליך היה נמשך חודשים רבים וצובר לא מעט טרוניות, טענות, תביעות ותסכול. מדובר במערך אדיר של נתונים שהיה צורך להביאם בחשבון ולא תמיד הם מעודכנים לחלוטין". גפני לטיפולך.

בראיון טען שפיגלר כי ראש אגף התקציבים שאול מרידור לא מבין את העם. על דברי מרידור שהתוכנית להארכת הזכאות לדמי אבטלה אחראית לשיעור האבטלה הגבוה, אמר שפיגלר: "אומר את זה אדם שאין לו מושג מה זה להיות מובטל בפן הכלכלי והנפשי. לאבד מקום עבודה זה לאבד את הסיבה לקום בבוקר או להביט בעיני ילדיך. בעבר אנשים שיצאו לחל"ת נדרשו לנצל קודם לכן את ימי החופשה שצברו; כעת כפו על העובד לצאת לחופשה. מדוע שיישא בעונש? הוא לא החליט לצאת למנוחה בעצמו! אסור לפגוע בו והוא זכאי לדמי אבטלה מהיום הראשון בלי להשתמש בימי החופשה.

"מרידור בא לאגף התקציבים מהעולם האקדמי. הוא שכח שהאקדמיה היא תיאוריה והחיים הם מציאות. אנשים אינם גרפים, מודלים ותיאוריות. הם בשר ודם ורוצים להתקיים ולעבוד. עדיף היה שמיתרי הקול שלו לא יוציאו דברים אלה מפיו. אם הוא לא יכול לעשות את הסוויץ', שיישאר באקדמיה, יתעסק בדברים שלו, וייתן לביטוח הלאומי להתעסק בדברים שהמחוקק קבע שהוא הגוף האמון עליהם".

שפיגלר גם רומז ששירות התעסוקה כולו מיותר. "אפשר לתת לאנשים מה שמגיע להם בלי לטרטר אותם שלא לצורך. תן הכול במקום אחד ואל תעיף אותו לכל עבר. מדוע הוא צריך להיטלטל בין המשרדים, לבזבז זמן ולפתח מרירות?"

למען ההגינות נציין את תגובת ממשרד האוצר לדברים: "המשרד מצר על שהמנכ"ל בוחר כרגיל לכלות את זמנו בתקשורת בהפצת פייק ניוז ובהטלת דופי במשרתי הציבור".

הביקורת על הביקורת

אל מול גלי הביקורת טענו אחדים משרי הליכוד כי הביקורת על נתניהו לא מוצדקת. אחד מהם, השר אקוניס אמר בישיבת הממשלה כי "כשבארה"ב חילקו מענקים לכולם, אמרו 'למה לא בישראל?' עכשיו אנחנו עושים זאת אז אומרים 'למה לכולם?' התוכנית זהה רעיונית כמעט לחלוטין לתוכנית האמריקנית". 

ומה יהיה בסוף? בסופו של דבר הכסף יעבור לאזרחים. למה? כי כך החליט הקיסר נתניהו וכך יהיה. כל השאלה כעת היא כמה, מתי ואיך. הבוקר דווח כי ייתכן והמענק יהיה מורכב משני חלקים: חלק שוויוני וחלק לא שוויוני. את השוויוני כולם יקבלו, את הלא שוויוני יקבלו אנשים שסובלים באופן לא שוויוני לעומת אחרים: מובטלים, חל"תים, נכים, מקבלי קצבאות או בהגדרתם הנוספת 'נזקקים לסיוע'.

ובל נשכח את העובדים הסוציאליים המפגינים שגם ידרשו את שלהם, נהגי האוטובוסים, הנכים, העצמאיים ועוד אי אלו אזרחים כאובים שיצאו לרחובה של עיר עם שלט כזה או אחר.

דבר אחד ברור, נתניהו רוצה שהכסף יעבור מהר! הכינו את הרשימות. תיכף בא הכסף. לא לכולם, אבל בינתיים תיהנו מהתקווה לפחות.

7 תגובות ל: "למה הכסף לא עבר: הפלונטר של 'מענק לכל אזרח'"

  1. לא הבנתי בסוף מה מחלקים ומה הקריטריונים!
    תוסיפו בבקשה

  2. אין קריטרטיוניום
    ולא יודעים עוד מי יקבל מה ולמה

    וזה בדיוק הבעיה שהכתב בא להגיד

  3. מה את לא מבינה, עוד לא יודעים כלום
    ביבי פיזר דיבורים
    אנחנו מחכים שהממשלה תחליט בפועל ואולי גם הכנסת תצטרך לאשר
    עד אז, הכל דיבורים

  4. מקבלי קצבאות לא נפגעו כלל מהקורונה. הם המשיכו לקבל את הקצבאות שלהם, אז למה שיקבלו עוד על חשבון אחרים שאיבדו את פרנסתם???!!! קצת להפעיל את התאים האפורים!!

  5. בביבי רוצה להריץ את התוכנית, אבל שמים לו שיניים בגלגלים, כדי שלא יצבור נקודות זכות רק כדי להזיק לשמו הטוב, וכמובן שלא אכפת לנבלות שזה בא ע"ח הנזקקים.

  6. מה עם המענק אנחנו משפחה קשיי יכולת הבטחתן למה לא קיימתם התחייבנו לדברים חיוניים ועכשיו הסתסכנו מה קורה איתכם לכם יש ממה לחיות זה בושה שעכשיו אתם בונים פוחיטיקה ומשפחןת חסרי יכולת נשברים איך אתםםם חושבים לדאוד למשינת ישראל תתנו את המענק קודם לשכבות החלשות ולא תספרו סיפורים יום אחר יום זה ממש גועללל נפש הורסי משפחות .בטוח שמרח צעכב את זה מלאים כסף חסרי התחשבות

  7. פשוט אנשים נבזים מי שנמצא שם למעלה ומחבל בכל התוכנית אני בטוחה שמי שעושה את זה יש לו תזרים מזומנים יופי יופי ולא הפסיק לעבוד כל העיתונאים למינהם וכל השרים שהחשבון שלהם תפוח לא יכולים להבין את. מצוקה שלנו ולא אכפת להם שזה מתעכב לנו ואם בכלל יגיע הרי להם יש אוכל בבית הם לא רואים אותנו שחושבים עשר פעמים אם לקנות לחם היום או מחר ומחשבים כל אגורה הם לא מבינים את זה שבשבילנו הסכום הקטן הזה זה צורך קיום
    אני פונה ומבקשת תפסיקו את זה תנו לנו לחיות בכבוד ולא כנזקקים וכן 3000 שח יעזרו מאוד כשאין כלום

כתיבת תגובה