חברות ישראליות לא משתתפות במכרזי בנקים עולמיים

מרבית החברות הישראליות לא משתתפות במכרזי ענק של הבנקים העולמיים לפיתוח למרות שישראל נמצאת בחוד הטכנולוגיה בדיוק בתחומים הנדרשים באוצר רוצים לשנות זאת. וגם: איך רוכבים על ה"פילים הפיננסים"?

אילוסטרציה: Andrey_Popov | שאטרסטוק

בעוד שישראל מעצמה עולמית בדיוק בתחומים הנדרשים לעולם המתפתח כמו מים, סייבר ואנרגיה מתחדשת, הישגיה אינם מתרגמים לזכייה במכרזי הבנקים הרב-מדינתיים לפיתוח. מרבית החברות הישראליות עדיין לא למדו לרכב על גבם של "הפילים הפיננסיים".

ישראל היא המדינה המובילה בעולם בטיהור מי שפכים לצורך שימוש בחקלאות. החדשנות הישראלית ממקמת את ישראל לצד המדינות המובילות בפיתוח טכנולוגיה בבריאות דיגיטלית, התפלת מים וסייבר. הצמיחה הגבוהה והגידול המתמשך של מעמד הביניים במדינות מתפתחות, יוצר דרישה לתשתיות מודרניות ולרמת חיים גבוהה יותר. התוצרת הישראלית הופכת להיות יותר ויותר רלוונטית לעולם המתפתח.  יחד עם זאת שיעור החברות בעלות טכנולוגיות רלוונטיות לשווקים מתפתחים מתקשות לפרוץ לשווקים אלו.

משקיעים פוטנציאליים במדינות מתפתחות מתמודדים עם סיכונים רבים, בהם יציבות פוליטית מעורפלת, דירוג אשראי נמוך, תנודות חדות בשערי החליפין ואי יציבות מובנית של המוסדות הכלכליים והמשפטיים. סיכונים אלו מרחיקים משקיעים פרטיים וגורמים למצוקת אשראי חריפה בקרב המדינות המתפתחות, זאת על אף פוטנציאל הצמיחה הגבוה הקיים בכלכלות אלו.

בנקים רב-לאומיים לפיתוח הוקמו בכדי להתמודד עם כשל השוק הפיננסי שנוצר. עוצמתם הפוליטית מעניקה להם מעמד ייחודי של מלווה מועדף ובמהלך השנים נרשמו מקרים בודדים של אי החזר הלוואות. לרוב הצליחו הבנקים לחלץ כספים גם ממדינות שכשלו בהחזר חובותיהן לקהילה הבינלאומית, או שבשל נסיבות פוליטיות כפרו בחובות אלו. יתרון זה, לצד היכולת להעניק ריבית מסובסדת, מאפשרים לבנקים לפיתוח ליזום בביטחון הדרוש מגה-פרויקטים במדינות מתפתחות. ממוצע ההשקעות של חמשת הבנקים לפיתוח הגדולים בעולם עומד יחד על 100 מיליארד דולר בשנה. הון עצום זה מאפשר לייצר שינויים גיאו-כלכליים במדינות בהם הבנקים משקיעים.

בשנת 2015 הבנק העולמי פרסם מעל ל-8,000 מכרזים בסכום כולל של 14 מיליארד דולר. רק במכרז אחד זכתה חברה ישראלית, רום הנדסת תחבורה שנבחרה לספק ייעוץ בנושא תחבורה ציבורית בווייטנאם. באותה שנה, 45 חברות הולנדיות זכו במכרזים בהיקף של 80 מיליון דולר, 23 חברות קוריאניות זכו במכרזים, בהיקף של 155 מיליון דולר והחברות הצרפתיות זכו ב-152 מכרזים בהיקף של 330 מיליון דולר.

אין ספק כי יש מקום לחברות ישראליות במכרזים רבים נוספים, בעיקר בתחומים בהם לטכנולוגיה הישראלית יש יתרון יחסי. החברות הישראלית בארבעה בנקים לפיתוח מאפשרת לחברות ישראליות לעלות על "גב הפיל", ההולך באיטיות אמנם, אך בביטחון בהשקעותיו בעולם המתפתח.

כתיבת תגובה