למרות המלחמה || לקראת פסח: כ-900 טון דבש ישווקו בישראל

מועצת הדבש: למרות הפגיעה בענף הדבוראות עקב המלחמה ישווקו לחג הפסח כ- 900 טון דבש המהווים כ- 15% מהביקוש השנתי | הדבוראים קוראים לאזרחי ישראל: תמכו בחקלאות ובתוצרת הארץ בקנייה ישירה של דבש מדבוראי ישראל | הצפי עד סוף תשפ"ד: ייצור בכמויות שגרתיות, אם לא יהיה יובש קיצוני או התחממות חריגה

מכוורת גליל דן בהצבת כוורות | צילום: מכוורת גליל דן

למרות הפגיעה בענף הדבוראות בעוטף ובגליל עקב המלחמה, לא צפוי מחסור בדבש או עלייה במחיריו, כך אומר מנכ"ל מועצת הדבש, אופי רייך. לפי נתוני המועצה, כמות צריכת הדבש לחג הפסח והמימונה השנה, צפויה לעמוד על כ- 900 טונות, המהווים כ- 15% מצריכת הדבש השנתית בישראל.

 "לאורך חצי שנה של מלחמה, מתמודדים דבוראי העוטף וקו העימות, עם מציאות מאתגרת במיוחד. כמו כלל החקלאים, מגדלי הפירות והירקות, אשר אינם יכולים להגיע לשטחי החקלאות שהוכרזו כשטח צבאי סגור, כך גם הדבוראים לא מורשים להגיע לכ- 2,000 כוורות, בנוסף מתמודדים עם מחסור בידיים עובדות לחקלאות. אנו במועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים, בקשר יומיומי עם הדבוראים במרחב דרום וצפון ולעיתים אף מצליחים להציל מעט כוורות, בכניסה לשטחי הגבול בהתאם להנחיות צה"ל. מדובר בהפסד כלכלי עצום לדבוראים ואנו מקווים כי המדינה תעמוד לצידנו", אומר רייך ומוסיף: "כדי לתמוך בדבוראים והחקלאים היושבים בגבולות המדינה, מהווים מגן אנושי האוחז בקרקע ומבטיחים את אספקת המזון גם בחירום, אני קורא לציבור הרחב לצרוך לחג הפסח תוצרת חקלאית טרייה ובריאה מתוצרת מקומית ודבש איכותי ממכוורות הארץ, בקנייה ישירה או במשלוחים, ליצירת חוסן לאומי וביטחון מזון. דווקא כעת על המדינה להכיר להוקיר את הערך הייחודי והאסטרטגי של החקלאות".

עוד מדווחים במועצת הדבש כי דבוראי ישראל השלימו את מלאכת ההצבה של כ- 70 אלף כוורות להאבקת (הפריית) הגידולים החקלאיים במטעי פירות הקיץ הנשירים (דובדבן, תפוח, שזיף, משמש, אגס, נקטרינה, אבוקדו וכד') הנמצאים בשיא פריחתם, ובהמשך ישלימו ההצבה בשטחי גידול- אבטיח, מלון, קיווי, חמניות ועוד. במקביל, מתבצעת אגירת דבש בכוורות אלו להמשך השנה.

מזג האוויר הנוח יחסית בעונה זו, פריחות שופעות ואיכותיות וכמות גשמים מספקת שירדה בצפון הארץ בחורף, מעניקים תקווה לעונה חקלאית משביעת רצון. כמו כן, במידה ולא תהיה התחממות או יובש חריגים, כמויות הדבש מהייצור המקומי צפויות לעמוד על הממוצע, עד סוף שנה זו (תשפ"ד).

הצבת כוורות השבוע בעוטף -עזה | צילום: מכוורת מרדכי גולן

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש מזכיר כי בישראל ובעולם ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות הדבורים המהווה אתגר לענף הדבורים והאבקה. הסיבה העיקרית הנחקרת לתופעה זו, הינה התמעטות מקורות הצוף לדבורים כתוצאה מהתרחבות שטחי הערים, וצמצום האזורים החקלאיים. מומחים בארץ ובעולם נערכים וחוקרים את סיבת ההיעלמות ומעודדים נטיעות צופניות כמזון לדבורים.

דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש ובהיותה אחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים, יש לה חשיבות קריטית באפשרות ייצור המזון עבור האנושות כולה.

על פי נתוני מועצת הדבש: בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5-4 מיליארד שקלים בשנה. בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ- 80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

תגובה אחת ל: "למרות המלחמה || לקראת פסח: כ-900 טון דבש ישווקו בישראל"

  1. אני קורא לאזרחי ישראל לא לשלם יותר מעשרים ש"ח על קילו דבש.
    אם אפשר לייבא דבש מעולה במחיר כזה מאירופה, מרחק של אלפי ק"מ באניות רכבות ומשאיות אז בוודאי שאפשר למכור במחיר הזה דבש שהופק במרחק שעציים נסיעה מהסופר שלי.
    אל תתנו יד ליוקר המחייה !

כתיבת תגובה