למרות הקורונה: השוק מתמחר עלייה במחיר הנפט

למרות אי הוודאות סביב נגיף הקורונה, השוק מתמחר עלייה במחיר הנפט • הכלכלן ראשי בבנק ההשקעות ANDBANK גרופ מציין כי בתי זיקוק בסין שבו לרכוש נפט בשילוב צפי לירידה בהיצע מצד קנדה וצמצום היצע יזום מצד OPEC יובילו לעליה במחיר הנפט

הפקת נפט | צילום אילוסטרציה: Chirkov, שאטרסטוק

אלכס פוסטה, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות אנדבנק (ANDBANK), בעל השליטה בסיגמא בית ההשקעות, מעריך כי ההתאוששות במחירי הנפט צפויה להימשך. פוסטה מציין כי בשל הירידה בביקוש, ארגון אופ"ק צפוי לבצע הורדה מתואמת בתפוקה על מנת להימנע מעודף היצע עולמי של נפט.

סיבה נוספת לאופטימיות היא שבתי זיקוק עצמאיים בסין שבו לבצע רכישות נפט גולמי, זאת לאחר שבועות של הפחתה בייצור, דחייה בשילוח מטענים וביטולים של כמויות גדולות של נפט – בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. באנדבנק מסבירים שהרכישות הן גם סימן לכך שבתי הזיקוק מתכוננים לעליית ביקושים.

לגבי היצע הנפט העולמי, פוסטה מעריך כי הוא צפוי להצטמצם ולתמוך במחיר הנפט בשל מחאה בקנדה בה מוחים מבצעים חסימת מסילות לבתי זיקוק בגלל פרויקט שפוגע בסביבה. החברה האחראית על הפרויקט הודיעה כי תפסיק לפעול במזרח קנדה. לפחות שלושה בתי זיקוק במזרח קנדה, המהווים שליש מכושר הזיקוק במדינה, נותקו ממשלוחים באמצעות רכבות עד כה.

בנוסף, סממן נוסף להעלאת תפוקת הנפט העולמית מתברר כמאכזב כשכווית וסעודיה הסכימו לחדש את ייצור הנפט באיזור הניטרלי בין המדינות לאחר סכסוך בן חמש שנים – הכמות שמתוכננת להיווצר לא אמורה להוסיף כמויות משמעותיות של נפט במהלך תקופת ההסכם הנוכחי של OPEC .

פוסטה מסכם ואומר כי השוק מתמחר כעת עלייה צפויה במחירי הנפט למרות אי הוודאות סביב היקף ההשפעה של נגיף הקורונה. ארגון ה-IEA גוף המייצג מדינות שצורכות נפט מציג מצג בו ההשפעה חמורה יותר ואילו OPEC המייצג את היצרנים מנסה להציג מצג בו ההשפעה של נגיף הקורונה על מחירי הנפט חמורה פחות.

כתיבת תגובה