למרות מצוקת הדיור החרדית: קריית יערים לא תורחב

בהחלטה מרתיחה גנזה ועדת הגבולות של משרד הפנים עוד כ-5,000 יח"ד שהיו יכולות לשמש עוד פתרון דיור לציבור החרדי | "הוועדה התרשמה כי ביישוב מתגוררת אוכלוסייה שלה חלופות דיור מתוכננות מחוץ ליישוב, ואף בתחומי המחוז", נכתב בהחלטת הוועדה כאחת הסיבות לדחייה | אבו גוש, היישוב הגובל בקריית יערים, יורחב בכ-285 דונם

קריית יערים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

רק לפני שנתיים הגישו ראשי העיר קריית יערים (טלזסטון) בקשה להתרחבות בהיקף של כ-,1000 דונם (כ-5,000 יח"ד) אל השטחים שסביבה, על חשבון המועצה האזורית מטה יהודה. שר הפנים דאז אריה דרעי, נענה לבקשה והורה להתחיל בהליך של בחינת הבקשה. כבר באותה שעה היה ברור שוועדת הגבולות של משרד הפנים תשמע צדדים נוספים של ארגוני הירוקים שימחו על הרחבת היישוב המתוכננת. לאחרונה, בהחלטה שנראית צפויה – אמרה הוועדה 'לא' רבתי להרחבת קריית יערים.

נראה כי על אף היות של הוועדה בלתי תלויה כביכול, דומה כי אילו הייתה נציגות שלטונית חרדית בקואליציה, זו לא הייתה מבכרת הרחבת יישוב סמוך שקצב צמיחתו עומד על 2% שנתי, ותולה את החלטתה במילים המקוממות הבאות: "הוועדה התרשמה כי ביישוב מתגוררת אוכלוסייה שלה חלופות דיור מתוכננות מחוץ ליישוב, ואף בתחומי המחוז", נכתב בהחלטת הוועדה. "היישוב הוקם כמוסד, ולא נערכה לו תכנית בראייה מתכללת להפיכתו ליישוב צומח". עוד טענה הוועדה כי הגידול המקומי מגיע ממקורות חיצוניים ולא כגידול טבעי. נו, באמת. בדיוק כמו שלשכנים אין לאן ללכת (תושבי אבו גוש לא רצויים מאוד בקרב אוכלוסיות שנראות זהות להם לכאורה), גם לחרדים, על אף התכנון העתידי, אין הרבה לאן ללכת. באף עיר לא ממש רוצים אותם במסות. עד שיש עיר חרדית בשטח, מן הראוי לתת לה לגדול.

אבל נראה כי את אותה החלטה אומללה שקיבלה ועדת הגבולות בדיונים על הרחבת אלעד – היא ביצעה גם כעת. את ההחלטה יכולה לאשר או להפוך, רק השרה איילת שקד, שאין לה כל מחוייבות לציבור החרדי, וראש מועצת קריית יערים, יצחק רביץ, קרא לה "להפוך את ההחלטה הרעה והנוראית הזו" – דבר שאין סיכוי שיקרה. לא בקדנציה הנוכחית, שבה נגדעו כעשרת אלפים יח"ד בקריית גת מערב מהציבור החרדי בהחלטות שנובעות משיקולי אגו וקואליציה בלבד.

במקביל, כאמור, אישרה הוועדה את בקשת היישוב אבו גוש הסמוך, להתרחב בכ-285 דונם, לאחר שכבר קודמו בו שתי תכניות ותמ"ל לבנייה. הסיבה לאישור? הנה: "הוועדה התרשמה כי מצוקת הדיור אינה יכולה למצוא את עיקר פתרונה בחלופות אחרות מלבד ביישוב. החלטת ממשלה קבעה את הצורך בתכנון מותאם לאוכלוסייה זו, תוך שימוש במוסד הוותמ"ל ואף בחריגה מתחום תכנית כוללנית".

אשר לטענות הארגונים הירוקים כתבו חברי הוועדה כי "הבקשה כוללת שטחים שהדיון התכנוני בהם הסתיים, חלות על שטחים אלה תוכניות מאושרות מהיררכיות שונות, ונקבע כי ייעודם ישונה לשימושים אורבניים מגוונים. מן התכנון המפורט שהושלם בתמ"לים סביב היישוב, עולה תמונה של בחינת פיתוח מאוזן אל מול השטח הפתוח והשלמת הדיון בנושאי פיתוח אלה".

כתיבת תגובה