לעצור את עליית הארנונה 

קריאה לשר הפנים: לעצור את ההעלאה האוטומטית במס הארנונה בהיקף של למעלה מ-760 מיליון ש"ח | מס הארנונה בשנת 2024 צפוי להסתכם בלמעלה מ-29.3 מיליארד ₪

אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר. צילום: שי משה פלאש 90.

בעוד המשק נמצא בעצירה, מאות אלפי ישראלים הוצאו לחל"ת ועשרות אלפי עסקים נאבקים על הישרדותם – כולם צפויים לשלם תוספת ארנונה בעוד פחות מחודשיים. זאת, בשל הנוסחה האוטומטית הקבועה בחוק ועל פיה המס מתעדכן מדי שנה. על פי בדיקת איגוד לשכות המסחר, מס הארנונה צפוי לזנק בתחילת 2024 בשיעור חד של 2.7%. הזינוק החד ביותר מאז שנת 2014, וכמעט כפול משיעור עליית מס הארנונה בתחילת שנת 2023. בעקבות זאת, פניתי אתמול (א') לשר הפנים משה ארבל על מנת שיפעל  לביטול תוספת מס הארנונה האוטומטית כבר בתחילת 2024.

על פי נוסחת הארנונה האוטומטית, הארנונה מתעדכנת בכל שנה בכמחצית מעליית המדד ומחצית מעליית מדד השכר הציבורי. על פי נוסחה זו, הארנונה בתחילת 2024 צפויה לזנק בכ-2.7%, מתחשיב שנעשה באגף הכלכלה של איגוד לשכות המסחר עולה כי בשל אותה נוסחה, בשנה הקרובה ישלם הציבור, וכלל העסקים, תוספת מס של 763 מיליון ש"ח, לעומת שנת 2023. בסה"כ הארנונה בכלל המדינה תסתכם בשנה הקרובה בלמעלה מ-29.3 מיליארד ש"ח. זאת ללא אישורים חריגים אותם רשאים להעניק משרדי הפנים והאוצר, לרשויות השונות.

הארנונה היא אחד ממחוללי העליה של יוקר המחיה. בתקופה זו, התייקרותה האוטומטית, ללא קשר למצב הכלכלי במשק, משולה לזריית מלח על מצוקות הציבור הרחב ועל הרבה מאוד עסקים קטנים, בינוניים וגדולים הנאבקים על הישרדותם.

חשוב לציין עוד, כי אין לראשי הרשויות המקומיות  את הסמכות לבטל את ההעלאה המתוכננת בארנונה. סמכות זאת שמורה למשרדי הפנים והאוצר. בנוסף,  בעיית תשלומי מס הארנונה אינה כלולה במתווה הפיצויים לעסקים אותו מתכוונת הממשלה להעביר בימים הקרובים. על כן כתבתי לשר הפנים, כי נוכח שעת החירום, שאין יודעים מתי תגיע לסיומה, עליו לפעול על מנת להביא לביטול תוספת מס הארנונה לשנת 2024.

בתקופה זו, התייקרות  אוטומטית של הארנונה, ללא קשר למצב הכלכלי במשק, תהווה זריית מלח על מצוקת התושבים והמגזר העסקי.

הכותב הינו נשיא איגוד לשכות המסחר

כתיבת תגובה