לפני ארה"ב, סין, יפן וצרפת: הדירוג המפתיע של ישראל

יש במה להתגאות: זינוק מרשים של ישראל שמגיעה למקום החמישי בעולם במדד החדשנות העולמי • מה הפרמטרים במדד, ואיך זה שישראל עוקפת כלכלות עצומות ומבוססות ממנה? • ראש הממשלה: "בזכותכם הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה"

חדשנות בתעשייה | צילום: shutterstock

גאווה ישראלית: סוכנות הידיעות בלומברג פרסמה את מדד החדשנות שלה לשנת 2019, המדרג את ישראל במקום החמישי, הרבה לפני כלכלות חזקות דוגמת ארה"ב, סין, יפן וצרפת.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

למקום הראשון בדירוג מגיעה דרום קוריאה, שזו לה השנה השישית ברציפות במקום הראשון בדירוג, מיד אחריה מגיעה גרמניה, שבפרמטרים מסוימים עולה על קוריאה הדרומית. במקום השלישי נמצאת פינלנד והמדינה שדורגה רביעית היא שווייץ.

את החמישייה הפותחת בדירוג העולמי חותמת ישראל, ומזנקת חמשה מקומות קדימה בהשוואה לדירוג הקודם, בו דורגה במקום העשירי. במקום השישי ממוקמת סינגפור, שירדה 3 מקומות מהדירוג הקודם. גם שוודיה, המדורגת שביעית, רושמת ירידה של 5 מקומות לעומת הדירוג הקודם. אחריה ברשימה: ארה"ב, יפן וצרפת – שחותמת את העשירייה הפותחת בדירוג.

כפי שדיווחנו ב'ביזנעס', השנה נשבר שיא של כל הזמנים בענף ההיי-טק הישראלי, כולל מספר חסר תקדים של קרנות הון סיכון שהשקיעו בפיתוחים ישראלים. זאת, בנוסף למכירות הענק של 'סודה-סטרים', 'פרוטרום' וחברות נוספות שתרמו גם הן לכלכת ישראל ולמעמדה הבינלאומי.

המדד עצמו, בוחן 200 מדינות לפי מגוון פרמטרים, כאשר הבולטים והמשפיעים שבהם קשורים לתחום החדשנות, ההיי-טק, מחקר ופיתוח וטכנולוגיות חדשות. כאמור, השנה כמעט איבדה דרום קוריאה את הבכורה לגרמניה. מאחר ודרום קוריאה נחשבת לענקית ייצור תעשייתית, אך היא די חלשה בפיתוחים הטכנולוגיים. מה שגרם לכלכלות אחרות, דוגמת ישראל, לעלות גבוה בדירוג, למרות דברים אחרים בהם ישראל מזנבת אחרי כל מדינות המערב – ממחירי הדירות, עבור דרך מוצרי המזון ועד לשכר המינימום ומדיניות הרווחה.

בשורה התחתונה, ישראל יוצאת כמנצחת הגדולה של המדד, לאחר שבשנה שעברה היא גרפה מחמאות רבות בעקבות כך שנכנסה לעשרת הגדולות. עליה של 5 מקומות בשנה אחת, יחד עם ירידה של הכלכלות החזקות בעולם שמשקיעות בתעשייה אך לא במוח ובפיתוחים, יכולים להוביל את ישראל לעבר המקום הראשון במדד החדשנות בשנים הקרובות.

אך ברשימה יש גם מפסידות: נתחיל באוקראינה שממוקמת מחוץ ל-50 המקומות הראשונים. איחוד האמירויות ממוקמת במקום ה-46, ברזיל במקום ה-45, וגם מקסיקו, הודו וסעודיה, נמצאות אי שם בדירוג אך לא בעשיריות הראשונות.

בתגובה לפרסום המדד כתב ראש הממשלה בחשבון הפייסבוק שלו לאזרחי ישראל: "בזכותכם הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה".

כתיבת תגובה