לפני קריאה שניה ושלישית: אלה השינויים בתמיכה לעסקים

לדרישת ועדת הכספים הוכנסו מגוון שיפורים במנגנון המענקים לעסקים בגין תקופת האומיקרון – מחר צפויה הצבעה על החוק לקריאה שנייה ושלישית | במסגרת השינויים: זכאות החל מירידה של 25% במחזור העסקים לכלל העסקים, הוגדלו סכומי המענקים לעסקים קטנים ב-15%, תתאפשר חלוקת דיבידנד |  יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "הכנסנו שיפורים רבים בחוק לטובת העסקים, בקירוב מדובר בגידול של 45% לעומת המענקים הקודמים, נתכנס מחר כדי להצביע על החוק" | באופוזיציה קראו לשיפורים נוספים בחוק והודיעו כי יעמדו על הסתייגויותיהם לחוק

דיון בוועדת הכספים בחוק לפיצוי עסקים בגין האומיקרון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המענק לעסקים בעקבות גל האומיקרון נידון בוועדת הכספים. המענק נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון ₪, שנפגעו בחודשים ינואר – פברואר לעומת ינואר – פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור עסקיהם, והוא מגיע בצורה של מענק יחיד.

לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף ₪ בשנה הרלוונטית, הוסכם לדרישת הוועדה על הורדת אחוז הפגיעה המזכה במענק, וזה יעמוד על 25% במקום 35% בנוסח החוק המקורי. עוד סוכם לדרישת הוועדה כי לעניין עסקים אלה, יעלה סכום המענקים ב-15% על הסכום שהוצע בנוסח החוק המקורי, כך יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 ש"ח עד 9,350 ₪ לעסק, במקום 3,000 ₪ ל-8,100 ₪ בנוסח החוק המקורי. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזורים של העסק, בקבוצות של 50 אלף ₪.

לגבי עסקים עם מחזור שנתי של 300 אלף ₪ עד 60 מיליון – המענק יחושב לפי גובה הפגיעה במחזור העסק, כאשר הזכאות הינה מפגיעה המתחילה ב-25% ירידה במחזור העסק בתקופה הרלוונטית לעומת תקופת הבסיס, במקום 35% בנוסח החוק המקורי כאשר ככל שאחוז הפגיעה גדל, כך גדל אחוז הפיצוי. המענק המרבי שאפשר יהיה להגיע אליו יהיה של 20 אחוז מהמחזור הדו חודשי בתקופת הבסיס, וסכום המענק המרבי יכול להגיע עד 600 אלף ולא יפחת מ-9,350 ₪, כאשר גם סכום המינימום הוגדל בעקבות עדכון הפיצוי לעסקים הקטנים, כאשר זה עמד בנוסח החוק המקורי על 8,600 ש"ח.

לדרישת הוועדה נקבע כי לגבי איחוד עוסקים יעמוד גובה המחזור המרבי לזכאות למענק על 100 מיליון ₪. כאשר יתכנו עוד עדכונים בסעיף, נוכח בקשות להגדלת הסכום.

בנוסף, לדרישת הוועדה שונה התנאי לעניין עסקים שחילקו דיבידנד, כאשר בנוסח החוק המקורי כל חלוקת דיבידנד בשנים 2020-2021 פסלה זכאות של עסק מקבלת המענק, לאור הערות חברי הכנסת והעסקים כי ייתכן מאוד כי חלוקה כזו נעשתה על רקע רווחים שקדמו לקורונה ונצברו בשנת 2019, שונה נוסח החוק ונקבע כי תתאפשר חלוקת דיבידנד וזכאות תישלל רק ברגע דיבידנד שחולק בתקופה הזו גבוה מהרווחים הנצברים של החברה נכון לסוף 2019.

עוד נקבע כי עסק לא יהיה זכאי למענק במידה שמחזור העסקים שלו, בתוספת המענקים שקיבל בגין מגפת הקורונה בשנת 2021, הביאו אותו לגידול של 15% במחזור העסקאות ב-2021 לעומת מחזור הבסיס שלו, זאת בניגוד לגידול של 10% בלבד בנוסח החוק המקורי, כאשר השינוי הוכנס לדרישת הוועדה.

בנוסף הוכנסו לחוק שיפורים נוספים לטובת עסקים חדשים ועסקים שדיווחו 0 מחזור בגין חלק משנת המס, עסקים שדיווחו דיווח שגוי ועוד.

באופוזיציה בירכו על השיפורים במתווה החוק אך ציינו כי ישנם שיפורים נוספים הדרושים בחוק על מנת שזה ייטב בצורה ראויה עם העצמאים, וציינו כי יעמדו על ההסתייגויות השונות.

נציגי משרד האוצר ציינו כי במסגרת המענק, המקביל למענק הוצאות קבועות, הוגדלו סכומי המענקים בממוצע ב-25% ונוצרו מדרגות במטרה לכלול מענקים אחרים שחולקו בסבבי קורונה קודמים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין כי "הכנסנו שיפורים רבים בחוק לטובת העסקים, לבקשתנו חברי הוועדה ולבקשת העסקים הוחלט להעלות בממוצע ב-15% את סכומי המענקים, ובקירוב מדובר בגידול של 45% לעומת המענקים הקודמים".

מספר נציגי עסקים טענו כי ישנם עסקים שזכו בשיטה הקודמת לפיצוי גבוה יותר, וברשות המיסים השיבו כי מרבית העסקים זוכים למענק גבוה יותר מהסבבים הקודמים, אך הודו כי בקרב עסקים קטנים עם ירידה של למעלה מ-40% במחזור עסקיהם יתכן שיש כאלה שהפיצוי קטן לעומת מסלולי הפיצויים הקודמים.

במהלך הדברים דרשו מספר עצמאים את זכות הדיבור ומשלא קיבלו אותה עזבו את הדיון, יו"ר הוועדה הדגיש כי מדובר בדיון שישי סביב החוק, וכי כל הצדדים נשמעו ארוכות והוקדשו 2 דיונים לשמיעת בעלי העסקים וכל דבריהם נשמעו, וכי לא יתן מקום לפרובוקציות על חשבון עיכוב המענקים לכלל העצמאים.

הוועדה סיימה את הקראת החוק וצפויה להתכנס מחר להצבעה על נוסח החוק וההסתייגויות שהוגשו לעניינו.

במסגרת דיון נוסף שנערך בהמשך היום, אישרה הוועדה שינויים תקציביים בסך כ-963 מיליון ₪ ל-2022.

953 מיליון ₪ להוצאות ביטחוניות שונות – תקצוב תוספת של הרשאה להתחייב בסך של 953 מיליון ₪ לתוכנית הוצאות ביטחון שונות. מטעמי סיווג הסברים בנוגע לאופי ההוצאה יינתנו בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון. אושר בכפוף לרביזיה.

כ-10.5 מיליון ₪ למשרד ראש הממשלה – תקצוב סך של 8.5 מיליון ₪ בהוצאה עבור מטה המשרד, תגבור תקציב השכר במשרד בסך של כ-2 מיליון ₪ בגין העברת המנהלה לפיתוח חברתי כלכלי של היישובים הדרוזים והצ'רקסים מהמשרד לשיתוף פעולה אזורי למשרד ראש הממשלה, לפרויקטים לאומיים, למערך הגיור, למערך הסייבר, ללשכת העיתונות הממשלתית. וכן, למשרד התפוצות עבור פרויקט מוזאיק, פרויקט מומנטום, חיזוק הזהות היהודית, התחדשות יהודית ישראלית, למשרד המודיעין לסריקת אופק, לתפעול שרים וסגני שרים, ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בנוסף, למשרד לשיתוף פעולה אזורי לאור מעבר המשרד לירושלים, לפעולות ופרויקטים, כגון ה"מ העסקת עובדים פלסטינים מרצועת עזה בישראל, ולנתיב לעולים מאוקראינה ורוסיה. אושר בכפוף לרביזיה.

תגובה אחת ל: "לפני קריאה שניה ושלישית: אלה השינויים בתמיכה לעסקים"

  1. מתי בדיוק הם מתכוונים לשחרר את המענקים לאישור בממשלה ?????

כתיבת תגובה