לפני שאתם מתלוננים, כמה התערבתם בחוקים החדשים?

הציבור מעיר, הממשלה מחוקקת: 539 תזכירי חוק עברו להערות הציבור בכנסת ה-20 (כן, זו שלפני זאת שהייתה לפני הכנסת הנוכחית) • ויש חידוש עתידי: מערכת דיגיטלית תפיץ להערות ציבור את תזכירי החוק הממשלתיים

רה"מ בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: לע"מ

במהלך כהונתה של הכנסת ה-20 הפיצו כלל משרדי הממשלה להערות הציבור 529 תזכירי חוק. כך עולה מדו"ח החקיקה הממשלתי 2018 המדווח על העשייה הממשלתית בתחום החקיקה בכנסת ה-20. מהדו"ח עולה כי משרד האוצר מוביל בנתוני הפצת תזכירי החוק – 163 תזכירי חוק המהווים כ-31% מסך כל תזכירי החוק שהופצו, אחריו משרד המשפטים שהפיץ 115 תזכירי חוק – כ-22% מסך כל תזכירי החוק. שאר משרדי הממשלה פרסמו בין 4% ל-7% מכלל תזכירי החוק.

הדו"ח מתפרסם ביוזמת ובהכנת המחלקה לניהול ותפקידים מיוחדים בייעוץ וחקיקה, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי. הדו"ח כולל סיכום של הפעילות הממשלתית בתחום החקיקה בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20. 

כיצד הדברים מתבצעים? בהתאם לתקנון עבודת הממשלה ולהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, טרם פרסום הצעת חוק ממשלתית, מפיץ המשרד היוזם תזכיר חוק הכולל טיוטה ראשונה של הצעת החוק ודברי הסבר אודות מטרותיה של החקיקה המוצעת. מספר התזכירים השנתי הממוצע בשנים אלו עומד על כ-128 תזכירים. בשנת 2018 הופצו 127 תזכירים, נתון העולה בקנה אחד עם המספר השנתי הממוצע של תזכירים המופצים להערות הציבור.

במהלך כהונתה של הכנסת ה-20 הופצו, כאמור, להערות הציבור על ידי כלל משרדי הממשלה 529 תזכירי חוק. מתוך סך זה הבשילו לכדי הצעות חוק ממשלתיות שהונחו על שולחן הכנסת 297 הצעות חוק, שהן כ-56% מן התזכירים. חלקן קודם במסגרת השלמת חקיקה של הצעות חוק ממשלתיות.

בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20 קודמו על ידי הממשלה כ-430 הצעות חוק (כולל הצעות חוק שמקורן בתזכירים שהופצו קודם כנסת זו והצעות חוק שהוחלה עליהן רציפות). מתוך סך זה הושלמה חקיקתן של 359 הצעות חוק, שהן כ-83% מסך הצעות החוק הממשלתיות שקודמו בכנסת זו על ידי הממשלה. עבודה ממשלתית ראויה לציון.

שימו לב אין מדובר על הצעות חוק הבנויות מכמה עמודים בכתיבה של עוזר פרלמנטרי עם הכשרת תואר במשפטים במקרה הטוב. מן הנתונים עולה כי קיימת עלייה משמעותית במספר עמודי הצעות החוק הממשלתיות בעשור האחרון לעומת העשור שקדם לו: בין השנים 2000-2009 עמד ממוצע עמודי הצעות החוק הממשלתיות על כ-805 עמודים לשנה. לעומת זאת, בין השנים 2010-2018 עלה הממוצע השנתי לכ-1,410 עמודים בשנה. מדובר בעלייה של כ-75% באורכן של הצעות החוק הממשלתיות בין התקופות.

השלב הבא: דיגיטציה

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ניהול ותפקידים מיוחדים) ציין כי: "הנתונים מורים על פער משמעותי בין מספר תזכירי החוק שהופצו על ידי המשרדים במהלך כהונתה של הכנסת האחרונה אל מול מספר הצעות החוק הממשלתיות שהבשילו מתוכם.

מקור: משרד המשפטים

"תופעה זו מחדדת ומדגישה את הצורך בקידומה של תכנית חקיקה ממשלתית לשם השגת שני יעדים עיקריים: ראשית, מיקוד ותיעדוף העבודה הפנים-משרדית במשרדי הממשלה במה שנוגע להליכי החקיקה. ושנית, הגברת התיאום הבין-משרדי בתחום החקיקה כבר בשלבים המוקדמים של התהליך. בימים אלו אנו עמלים יחד עם אגף ממשל וחברה במשרד רה"מ על השלמת תכנית החקיקה הממשלתית מתוך תקווה להציגה בפני הממשלה הבאה".

עו"ד נזרי חשף את תוכניות המחלקה שבראשותו. "בעת הקרובה עתידה לעלות לאוויר מערכת חדשה להפצתם להערות הציבור של תזכירי חוק, טיוטות חקיקת משנה ומסמכים ממשלתיים נוספים. מערכת זו היא החלק הראשון בפרויקט הדיגיטציה של הליך החקיקה הממשלתי שבמסגרתו תפותח פלטפורמה מקוונת לניהול הליכי החקיקה הממשלתיים, החל מהפצת תזכיר החוק או טיוטת חקיקת המשנה להערות הציבור, ועד להנחתם על שולחן הכנסת או פרסומם ברשומות. דיגיטציה של התהליך עתידה לסייע הן בייעול, קידום וניהול התהליכים והן ביצירת מידע אמין ואיכותי על העשייה הממשלתית בתחום החקיקה".

דו"ח החקיקה הממשלתי 2018, המציג מדדים כמותיים אודות מעורבות הממשלה בהליכי החקיקה לסוגיהם, הוכן ע"י יאיר גרדין ורן מס מהמחלקה לניהול ותפקידים מיוחדים בייעוץ וחקיקה.

כתיבת תגובה