לקנות נכס בעת קורונה?

סוחרי נדל"ן כוססים ציפורניהם בעצבנות ובתהייה מה עליהם לעשות עכשיו עם הכספים שהתכוונו להשקיע בנדל"ן: האם נכון להם להמשיך להשקיע, או שמא כדאי לחכות להתבהרות העניינים • עו"ד בנימין בריקמן פורס עמדתו ב'טיפ' השבועי ל'מקרקעיסט' המתחיל

נכס במשבר | אילוסטרציה: Antonio Nardelli, שאטרסטוק

במאמר הקודם דברנו בקשר לפיצוי על מסירת דירות חדשות באיחור, אך מה קורה בעת איחור במסירת דירות יד שניה, או איחור במועדי התשלום, בגלל המשבר הכלכלי שנגרם בעקבות הקורונה?

ובכלל, האם כדאי לקנות עכשיו, או להמתין עד לסיום המשבר?

אתחיל בשאלת העיתוי לרכישה.

למרות שאני לא כלכלן וגם לא מתיימר להיות – וחשוב לי להדגיש זאת, כדי שהקורא יידע שזו רק דעתי האישית ונכון לו לקיים בירור מעמיק – אולם ההיסטוריה מלמדת אותנו שההשקעות הטובות ביותר בנדל"ן, נעשות דווקא בזמן של משבר כלכלי.

מי שרכש דירה לפני כ-12 שנה, בעת המשבר הכלכלי בשנת 2008, הרוויח הרבה יותר ממי שהחליט לשבת בחוסר מעש ולהמתין.

הסיבה פשוטה, מטבע הדברים, בעת משבר העסקאות פוחתות, כיון שאנשים פוחדים מהלא ידוע. אך דווקא אלו שמתגברים על החשש ופועלים, משיגים תשואות גבהות יותר מהרגיל, כיון שהשוק חלש ואנשים מוכרים בזול.

כך, כיון שבשוך משבר הקורונה הנוכחי, בעוד כמה חודשים (ההערכה המחמירה הנה שיימשך עד לחודשי אב-אלול התש"ף), ההיצע בשוק הדיור לא יהיה שונה מהמצב הנוכחי, אלא שהביקוש יעלה, כדאי למי שחשב לרכוש דירה למגורים או להשקעה בתקופה האחרונה, לעשות זאת על אף (ואולי בגלל) המשבר הנוכחי, וכך גם להרוויח.

אכן, בדרך כלל אני נוהג להכניס לחוזי המכר אותם אני עורך עבור לקוחותיי, סעיף שמחריג את המועדים הקבועים בחוזה, למקרה שביתה או השבתה של בנקים או מוסדות המדינה ובעקבות השביתה נמנע מהקונים או מהמוכרים לשלם תשלום כל שהוא בזמן, או למסור את החזקה בדירה במועד.

כעת, נוסף על הסעיף (שאף מורחב קצת יותר), אני מעדיף לציין מועדים רחוקים יותר מהרגיל, עבור התשלומים ומועד המסירה, כדי שלא להגיע להפרת חוזה.

צריך לזכור שמשרד הבינוי והשיכון, הכריז על ענף הבנייה כענף חיוני, וככזה הוא ממשיך לפעול.

בנוסף לכך, לשכת רישום המקרקעין, פועלת ומבצעת רישומי הערת אזהרה וגם רישום העברות נכסים (יהיו שיגידו שמהר יותר מאשר בתקופה רגילה), כך שניתן לרשום את העסקאות גם עתה.

מבחינת הבנקים, אמנם רוב הסניפים סגורים לקבלת קהל, אך עדיין יש אפשרות לבצע פעולות ואף להיפגש עם בנקאי.

לכן, אם חשבת לקנות דירה למגורים או להשקעה בתקופה האחרונה, לדעתי המשבר הנוכחי הוא הזמן הנכון לרכוש.

 

אין באמור כדי חוות דעת משפטית והכותב איננו בעל השכלה כלכלית. אין במאמר זה כדי לקיים יחסי עורך דין –לקוח. לצורך קבלת חוות דעת משפטית יש לפנות לעו”ד בתחום.

הכותב הוא בנימין בריקמן, עו”ד למקרקעין ומיסוי מקרקעין.

דוא”ל לפניות ולהצעות ל’טיפים’: [email protected]

כתיבת תגובה