לראשונה בישראל: חוק שמסדיר יחסי שוכרים ומשכירים

בחוק גם מוגדר מהי "דירת מגורים" • המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה ומצד שני השוכר יוכל לקזז עלות תיקונים מדמי השכירות

אילוסטרציה: שאטרסטוק

חוק שכירות הוגנת עבר הכנה לקריאה שנייה ושלישית. החוק מסדיר לראשונה את מערכת היחסים בין שוכר ומשכיר ומגדיר מהי דירה ראויה למגורים. לחוק התווספו מספר תיקונים שיזם חה"כ רועי פולקמן (כולנו) ובהם סעיף שנועד לטפל בתחום התיווך הקובע, מניעת הפלה חד-צדדית של הוצאות התיווך על השוכרים, כך שגביית דמי התיווך תהיה חצי מהשוכר וחצי מהמשכיר במקרה שהמתווך פעל מטעם המשכיר.

עוד נקבע כי המשכיר יהיה רשאי לגבות ערובה מראש בגובה של עד שליש מדמי השכירות עבור כל התקופה, ולא יותר מפי שלוש מדמי השכירות לחודש. כמו כן תהיה מחויבות לתיקונים בדירה שמוסדרת בחוק, אחריות לתיקון פגמים ואפילו סעד עצמי לשוכר המעניק לו אפשרות להוריד את עלות התיקון משכר הדירה.

בנוסף נקבע כי דירה שאינה ראויה למגורים היא דירה שיש בה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות או לבריאות השוכר, דירה שאין בה מערכת חשמל, תאורה וביוב תקינים, ודירה שאין בה פתחי אוורור. פולקמן: "החוק מהווה חלק מתכנית רחבה למהפכת השכירות היציבה בישראל. החוק ישנה את המציאות גם לבעלי דירות וגם לשוכרים.

"דירות שכורות היום לא נתפסות כאלטרנטיבה לרכישת דיור בגלל העדר שוק יציב ומוסדר שיאפשר דיור ראוי גם למי שידו לא משגת לרכוש דירה. יש צורך במענה אמתי לשני מיליון שוכרים ולהבטיח זאת גם בחקיקה ובהחלטות ממשלה. החוק המקודם מביא חידושים גדולים לשוק השכירות".

ח"כ  סתיו שפיר (עבודה) מסרה: "החוק הזה, שעבר כאן היום, נועד לעשות היסטוריה. הוא מתחיל תהליך של הסדרת שוק השכירות כפי שמקובל בכל העולם המערבי, מתוך הבנה שחוקי משחק יהפכו את השוק להוגן יותר, ויביאו לירידה במחירי הדיור. החוק הזה עובר רק בזכות מאבק ארוך שהתחילו מאות אלפי הישראלים שיצאו איתנו לרחובות ב-2011, ובזכות לוחמים חברתיים רבים כמו דפני ליף, ועד שוכרי הדירות, שהחתימו אלפי שוכרים בכל הארץ על חוזה שכירות הוגן, בזכות התאחדות הסטודנטים ומרכזי הצעירים בכל הארץ. כולם, ועוד רבים נוספים, נאבקו יחד על הצעת החוק הזו מראשית הדרך, וימשיכו עד שתיכנס לספר החוקים".

ואנחנו רק שאלה: שכירות הוגנת או התערבות ממשלתית מיותרת? מתי תפסיקו להתערב בשוק החופשי?

כתיבת תגובה