לראשונה, הרשעה על מתן שוחד לעובד ציבור במדינה זרה

סעיף 291 א' לחוק העונשין קובע כי גם מתן שוחד לעובד זר במדינה זרה, מהווה עבירה בישראל. בית משפט השלום בתל אביב הטיל על חברה שהורשעה במסגרת עסקת טיעון, קנס וחילוט נכסים בשווי של כ-4.5 מיליון שקל

בית המשפט בתל-אביב. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

בית משפט השלום בתל אביב גזר קנס וחילוט בגובה 4.5 מיליון שקל על חברת 'ניפ גלובל' שהורשעה באופן תקדימי – במסגרת הסדר טיעון – בעבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר. החברה הורשעה בכך שקידמה את עסקיה בממלכת לסוטו שבאפריקה באמצעות תשלום שוחד של למעלה מחצי מיליון דולר. זהו המקרה הראשון בישראל בו נאשמת חברה בעבירה לפי סעיף 291 א' לחוק העונשין. סעיף שקובע כי גם מתן שוחד לעובד ציבור זר מחוץ לישראל מהווה עבירה בישראל.

כפי שפורסם כאן ב'ביזנעס' בעבר, החברה שעוסקת, בין היתר, בפיתוח פרויקטים שונים בתחום מרשם האוכלוסין והנפקת תעודות חכמות פעלה מול גופי ממשל שונים בממלכת לסוטו שבאפריקה, לשם קידום זכייתה במכרז וחתימה על הסכמים לביצוע פרויקט פיתוח והטמעת מערכת מרשם אוכלוסין, ביקורת גבולות ופיתוח תעודות אלקטרוניות הקשורות במרשם האוכלוסין במדינה.

במסגרת פעילות זו חתמה הנאשמת על שני הסכמים עם ממשלת לסוטו למכירת מוצריה בשווי כ-30 מיליון דולר. על מנת להבטיח את האינטרסים הכלכליים אותם קידמה בלסוטו, שכרה הנאשמת את שירותיו של מתווך מקומי המקורב למי שכיהן באותה תקופה כמנכ"ל משרד הפנים במקום והגיעה עמו לסיכום כי יקדם את האינטרסים שלה בלסוטו, בתמורה לשוחד אותו תעביר למנכ"ל באמצעותו.

בהתאם לסיכום זה, העבירה החברה למתווך כ-500 אלף דולר, על מנת שיעביר מתוכו למנכ"ל סכום משמעותי וכן על מנת שיניע אותו לבחון את מוצרי החברה שפעלה במדינות אחרות באפריקה, ויאפשר לה הזדמנות לזכות במכרז. בתמורה להסכמה על מתן טובות ההנאה, פעל המנכ"ל לקידום האינטרסים של החברה.

במסגרת הסדר הטיעון התחייבו החברה ובעלי תפקידים בה לשתף פעולה באופן מלא עם גורמי אכיפת החוק בממלכת לסוטו, לרבות מתן ראיות והודעות משלימות לרשויות האכיפה ומתן עדות בביהמ"ש בלסוטו. בנוסף, החברה אימצה נהלים פנימיים מחייבים, מנגנוני פיקוח ובקרה, שיבטיחו מניעת הישנותן של עבירות דומות. האכיפה בתיק הינה תולדה של שיתוף פעולה ראשון בין מדינת ישראל לממלכת לסוטו, במסגרת אכיפת החוק שהתנהל על בסיס אמנת האו"ם נגד שחיתות.

בסיום הדיון אמר התובע בתיק, עורך הדין יהונתן תדמור מפרקליטות מחוז ת"א כי "מדובר בפסיקה תקדימית, מקרה ראשון בו חברה נאשמת בעבירה לפיה מתן שוחד לעובד ציבור זר מחוץ לישראל, מהווה עבירה בתחומי ישראל. אכיפת עבירה זו הינה חלק ממחויבותה של ישראל למאבק הבינלאומי בשחיתות ומבטאת את החשיבות שרואה המדינה במיגורה של התופעה הפסולה. ההרשעה והעונש שלצידה משמשים תמרור אזהרה משמעותי ליחידים ולתאגידים הפועלים בזירה הבין לאומית, כי מדינת ישראל נלחמת גם בעבריינות כלכלית ותופעות שחיתות חובקות עולם".

כתיבת תגובה