לראשונה זה עשורים, שבוע העבודה בישראל יקוצר ל-22 שעות

ההסתדרות והמעסיקים סיכמו על הורדת שעת עבודה אחת בשבוע מבלי להפחית את השכר. המשמעות, השכר החודשי יחושב לפי 182 שעות עבודה ולא לפי 186. המהלך צפוי להיכנס לתוקף כבר ביולי הקרוב

ברוש וניסנקורן. צילום: דוברות ההסתדרות

ההסתדרות, נשיאות הארגונים העסקיים והתאחדות התעשיינים חתמו אמש (ד) על הסכם קיבוצי כללי לקיצור שבוע העבודה במשק הישראלי. מספר שעות העבודה השבועיות בישראל עומד כיום על 43 שעות, מספר גבוה מזה הנהוג ברוב המדינות המפותחות. על פי ההסכם שנחתם, היקף שבוע העבודה במשק יקוצר בשעה אחת, כך ששבוע העבודה יעמוד על 42 שעות עבודה, מבלי להפחית את השכר. יום העבודה המקוצר, בו יעבדו שעה אחת פחות, ייקבע על ידי המעסיקים. מעת כניסת השינוי לתוקף, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות לחודש עבודה, במקום 186 כפי שזה כיום.

ההסכם שנחתם כולל שינויים גם בהסדרי עבודת הלילה ובשעות הנוספות. כך למשל, מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע עבודה רגיל תהיה שש-עשרה שעות, ואילו בשבוע בו מבוצעת עבודת לילה, המכסה המרבית תעודכן ביחס למשמרות הבוקר.

בהסתדרות מציינים כי ההסכם בין הצדדים צפוי להיכנס לתוקף כבר החל מחודש יולי השנה, אלא אם כן יסכמו הצדדים על הסדר חלופי להנהגת סופי שבוע ארוכים, כלומר הארכת מנוחת סוף השבוע כך שתכלול גם את יום ראשון במועדים שיסוכמו מראש. הצדדים התחייבו כי ככל שיושגו הסכמות אלו עד יולי, ייחתם תיקון להסכם שיעגן את ההסדר החלופי.

יושב ראש נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, אמר עם חתימת ההסכם כי "המגזר העסקי נכון היום יותר מתמיד להתאים את שוק העבודה בישראל לעידן העבודה החדש, ולאפשר חלוקה נכונה וגמישה יותר בין פנאי ועבודה למועסקים במשק. במסגרת ההסכם הסכמנו על הפחתת שעות העבודה ועל הגמשת היכולת להפעיל את העסק, לטובת העסקים והמועסקים גם יחד.

"במקביל, המגזר העסקי והממשלה מנהלים במשותף מדיניות שמטרתה העלאת הפריון והצמיחה, ובעקבות כך העלאת השכר ורמת החיים לכל תושבי ישראל. כבר בתקציב האחרון, תוקצבו מאות מיליוני שקלים לפעולות לשיפור הפריון במשק הישראלי. אני בטוח שרק מדיניות כזו תבטיח פעילות עסקית חזקה ותייצר עתיד כלכלי וחברתי טוב יותר לאזרחי ישראל".

יושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "זהו צעד ראשון לקיצור שבוע העבודה בישראל. מדובר במהלך חשוב שתורם לציבור העובדים בארץ ומקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי, תוך יצירת השפעה חיובית על פריון העבודה במשק".

שר הכלכלה והתעשייה, חה"כ אלי כהן (כולנו) שהיה שושבין מרכזי בהסכם זה, אמר כי "קיצור שבוע העבודה ישנה את מאפייני העבודה של העובד הישראלי והוא טומן בחובו תועלות רבות, ביניהן: צמצום שחיקת העובד, הגברת האיזון בין חיי המשפחה לחיי העבודה, ושיפור איכות החיים של הפרט. המהלך בא על רקע מספר השעות הגבוה במיוחד שעובד העובד הישראלי ביחס לעמיתיו בעולם, כ-43 שעות שבועיות, לעומת ממוצע של ארבעים שעות ואף פחות, במדינות ה-OECD".

כתיבת תגובה