לראשונה: כלל הרחפנים מתנהלים ממוקד שליטה ובקרה ארצי

לראשונה בישראל: ניהול תנועת הרחפנים בכל רחבי המדינה באמצעות מרכז שליטה ובקרה ארצי | רגב: מיזם הרחפנים הלאומי תרומה אדירה למאמץ המלחמתי – באמצעות ניהול תמונת השמיים בזמן אמת עבור היישובים להם אישרנו הפעלה לצרכי חירום, ועבור כיתות הכוננות, כוחות החירום, הביטחון והצלה

רחפן של PROPELLER DRONES | צילום: יח"צ

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המוביל את מיזם הרחפנים הלאומי, הקים מרכז שליטה ובקרה לניהול התמונה האווירית הארצית של תנועת הרחפנים. המרכז מסייע למאמץ הביטחוני והאזרחי במלחמת "חרבות ברזל", וכן מפעיל רחפנים לזיהוי ואיתור נפילות של שיגורים, איסוף מידע עבור כוחות הביטחון וההצלה ועוד.

שרת התחבורה מירי רגב, סיירה במרכז השליטה והבקרה של מיזם הרחפנים הלאומי על מנת לצפות מקרוב בתמונת מצב עדכנית של פעילות המיזם בחירום והדרכים שבהן הוא תורם למאמץ המלחמתי.

במסגרת הסיור קיימה השרה רגב הערכת מצב בחמ״ל של נתיבי איילון במנת"ם דן, מרכז ניהול התנועה של מטרופולין דן, בהשתתפות נציב שרות המדינה, דניאל הרשקוביץ, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי איילון, מקסין פסברג, מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, ומנהל רשות התעופה האזרחית,שמוליק זכאי.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב: "פרוייקט שהחל עוד בקדנציה הקודמת שלי, מקבל משנה תוקף עם התמשכות מלחמת ״חרבות ברזל״, משרד התחבורה מקדם שימוש בטכנולוגיות הרחפנים המתקדמות ביותר ובמפעילים המוכשרים ביותר. הרחפנים מסייעים למאמץ המלחמתי והאזרחי, באמצעות ניהול תמונת השמיים בזמן אמת עבור היישובים להם אישרנו הפעלה לצרכי חירום, ועבור כיתות הכוננות, כוחות החירום, הביטחון והצלה. מיזם הרחפנים הלאומי שולט ומנהל את תעבורת הרחפנים בשמי הארץ, תוך שמירה על בטיחות התנועה והטיסה, ומעניק לנו יתרון מבצעי משמעותי."

מיזם הרחפנים הלאומי הוא יוזמה של שרת התחבורה מירי רגב, המבוסס על שיתוף פעולה ייחודי בין משרד התחבורה, רשות החדשנות ורשות התעופה האזרחית, ומופעל באמצעות חברת נתיבי איילון. המיזם נועד להכשיר את המרחב האווירי בישראל לתמיכה בתעבורה אווירית של רחפנים לשימוש ציבורי, ולתמוך בפיתוח ובהטמעת טכנולוגיות פורצות דרך של תעשיית הרחפנים בארץ ובעולם. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" הותאמה פעילות המיזם לתמיכה בכוחות הביטחון וההצלה.

במסגרת הפעילות מנוהלת תמונת המצב האווירית של תנועת הרחפנים באמצעות מערכת שליטה ובקרה מרכזית, במטרה למנוע מצבי של יירוט או חסימה של רחפן בפעילות מבצעית, ולצמצם את הסיכון לתנועת המטוסים בשמיים.

המיזם מפעיל באמצעות 8 חברות אזרחיות צי רחפנים עבור משימות המתקבלות מגופי חירום, ביטחון והצלה. הפעילות מסייעת בניטור מוקדי נזק אזרחיים בשטח, זיהוי ואיתור נפילות שיגורים, איסוף מידע וסיוע לכוחות הביטחון וההצלה. כמו כן, הפעילות מסייעת בזיהוי הפרות סדר, ליווי כוחות ביטחון והכוונתם.

לאחר שעם פרוץ הקרבות הוטל איסור על הטסת רחפנים וטיסנים למטרות ספורט ופנאי, הוציאה רשות התעופה האזרחית הוראה לשעת החירום המאפשרת הטסה לטובת צרכי אבטחה וביטחון, בתנאי שאותו הכלי מחובר למרכז שליטה ובקרה של מיזם הרחפנים הלאומי.

עם הפעלת מרכז השליטה ופרסום ההנחיות החדשות, התחברו למערכת שליטה ובקרה של מרכז הרחפנים הלאומי כוחות חירום, ביטחון והצלה, וכן כ-200 יישובים המפעילים כ-800 רחפנים במסגרת כיתות כוננות ברחבי הארץ. מתחילת מלחמת "חרבות ברזל", ביצעו הרחפנים כ-240 גיחות מבצעיות.

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "קידום החדשנות הוא אחד היעדים החשובים שהציבה שרת התחבורה רגב עבור המשרד, וכעת אנו רואים עד כמה תרמה הקמתו של מרכז הרחפנים הלאומי שאותו יזמה השרה כחצי שנה לפני אירועי ה-7.10. עם הגידול במספר הרחפנים, בגודלם וביכולות הטכנולוגיות שלהם, נדרש ניהול מרכזי של התנועה האווירית,באמצעות גורם מקצועי מוסמך, ואני שמח על כך שקידמנו את הנושא מבעוד מועד. כעת אנו מזהים את התועלת הרבה שמיזם הרחפנים מביא גם בפן הביטחוני והמבצעי."

תגובה אחת ל: "לראשונה: כלל הרחפנים מתנהלים ממוקד שליטה ובקרה ארצי"

  1. האם גם מומחי אבטחת סייבר בתמונה? האם גם גורמים עוינים יכולים לחדור לרשת?

כתיבת תגובה