מאבק המנופאים הסתיים בהצלחה. נחתם הסכם קיבוצי בענף

ההסתדרות והקבלנים חתמו על הסכם קיבוצי להסדרת תנאי העסקתם של המנופאים. בין ההסכמות: עלייה דרמטית בשכר ההתחלתי בענף, תוספות שכר מיוחדות ושיפור סביבת העבודה הפיזית והבטיחותית

עגורן צריח. צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ חתמו היום (ה) על הסכם קיבוצי תקדימי להסדרת זכויותיהם של המנופאים ומפעילי עגורני צריח בישראל. ההסכם יצורף כנספח להסכם הענפי בענף הבנייה והתשתיות שנחתם לפני יותר משנה וחצי והורחב על ידי צו הרחבה בנובמבר 2015. הוא מעלה את שכרם ההתחלתי של המנופאים בעשרות אחוזים וכולל תוספות ייחודיות לשכר.

הצדדים הסכימו כי מרגע כניסת ההסכם לתוקף עם פרסום צו הרחבה, יעמוד שכר המינימום למנופאי על 49 שקל לשעה, וכשנה וחצי ממועד כניסת ההסכם לתוקף, יעלה השכר ל-52 שקל לשעה. לכך תתווסף תוספת מאמץ בגין גובה ובידוד בסך 3.5 שקלים לשעה.

עוד הוסכם כי המנופאים יהיו זכאים לקרן השתלמות כבר מיומם הראשון בעבודה, כאשר הפקדות המעביד יעמדו על 5% (2.5% מהעובד). ההסכם אף מסדיר תוספת סיכון מיוחדת בסך ארבעה שקלים לשעה בעת מצב מיוחד בעורף, והשתתפות בהוצאות נסיעה בסכום כפול מהקבוע בצו ההרחבה הכללי בעניין זה.

נושא נוסף וחשוב הרבה יותר שהוסדר בהסכם הוא שיפור סביבת העבודה הפיזית של המנופאים, בדגש על שיפור הבטיחות והגהות. ההסכם קובע כי ההסתדרות והקבלנים יפעלו במשותף כדי להכשיר עובדים מקומיים למקצועות האיתות והעניבנות, באמצעות קיום הכשרות מיוחדות. יחד עם זאת התחייבו הצדדים לפנות במשותף לרשויות הרלוונטיות במטרה למנוע זיוף רישיונות מנופאי, והסדרת תחום חברות המנוף.

ההסכם קובע תקן מינימלי לתנאים וציוד נדרש בתא המנוף בו שוהה המנופאי שעות ארוכות כשהוא מבודד מחברת בני אדם. כל זאת לצד תכניות עבודה בעניינים שונים, כגון: מתקני העלאת ציוד למנוף, ציוד מתאים לעבודה על מנופים בגובה רב ועוד.

יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר עם חתימת ההסכם כי "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה להסדרת הבטיחות בכל ענף הבנייה. ההסכם להסדרת זכויות המנופאים עליו חתמנו היום עושה צדק היסטורי עם קבוצה של עובדות ועובדים הממלאים תפקיד מאתגר, המהווה תפקיד מפתח גם בתחום הבטיחות באתרי בנייה".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק אמר: "אנו שמחים מאוד על השלמת ההסכם שמבטיח תנאי עבודה ושכר ראויים למנופאיות והמנופאים. סברנו מתחילת המגעים שיש לשפר מהותית את תנאי השכר והעבודה שלהם, והסכם זה יבטיח זאת ויאפשר את המשך העבודה התקינה של הענף לשם עמידתו במשימה הלאומית של הבטחת קורת גג לאלה שאין להם".

יושב ראש הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל שהיה שותף להסכם, הפך לרגע אחד לאריה דרעי ואמר: "הצדק נעשה, העובדים השקופים מקבלים הכרה, והניצול שחוו עד היום ייפסק. זהו עוד צעד חשוב בהסדרת הענף".

יושב ראש ועדת העבודה של התאחדות בוני הארץ, אורי רובין, הדגיש את העובדה שההסכם הזה הוא חלק מרצף של הסכמים קיבוציים עליהם חתמו ההתאחדות וההסתדרות בשבע השנים האחרונות. רובין אמר כי "אלו הסכמים מהם נהנים כלל עובדי ענף הבנייה, ישראלים וזרים, הכוללים תוספות שכר משמעותיות, בסיס פנסיה רחב, קרנות השתלמות, הכשרות מקצועיות ושכר מינימום ענפי ייחודי, הגבוה משכר המינימום הכללי במשק".

מוועד הפעולה של עובדי עגורן-צריח נמסר: "הגדרת מקצוע המנופאות וההכרה בו היא צעד היסטורי המבשר את סופה של תקופה עצובה בענף".

כתיבת תגובה