מאז 2016: התגברות מתונה של התחרות בשוק האשראי

הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי פרסמה דו"ח מסכם הסוקר את ההתפתחויות באשראי למשקי בית ועסקים קטנים | הרוב המוחלט של הצעדים שקבעה הוועדה להסרת חסמים הושלם תוך השקעת מאמצעים רבים לקידום התחרות מצד הממשלה והמאסדרים | בין היתר, ההחלטה על הפרדת כאל מדיסקונט התקבלה ע"י הוועדה

הלוואות, אשראי ומימון | צילום: pexels.com

הוועדה לבחינת התחרות בשוק האשראי פרסמה לקראת סופ"ש האחרון את הדו"ח המסכם של הוועדה, והגישה אותו לממשלה, לוועדת הכספים ולוועדת הכלכלה. הדו"ח המסכם סוקר את התקדמות הצעדים להגברת התחרות בשוק האשראי והבנקאות, ואת ההתפתחויות באשראי למשקי בית ועסקים קטנים בין שנת 2016 עד למחצית 2022.

הממשלה והמאסדרים השונים פעלו בשנים האחרונות כדי להסיר חסמים לתחרות, תוך תפיסה שלפיה התחרות בשוק הפיננסי נשענת על שלוש רגליים: כניסת שחקנים חדשים; מעבר קל בין ספקים; וכן הגברת יכולת ההשוואה של לקוחות.

הרוב המוחלט של הצעדים שקבעה הוועדה להסרת חסמים הושלם תוך השקעת מאמצעים רבים לקידום התחרות מצד הממשלה והמאסדרים. זאת למעט השלמת האסדרה של שירותי התשלום, צעד חשוב לקידום התחרות שמצוי בתהליך מתקדם וצפוי להיות מקודם במסגרת חוק התכנית הכלכלית הקרוב. כמו כן, ישנם צעדים שאמנם הושלמו אך יישומם מתמשך לאורך זמן ולכן נצפה לראות את השפעתם להגברת התחרות גם בשנים הקרובות.

במסגרת הבחינה התחרותית עלה שבין 2016 ליוני 2022 התחרות בשוק האשראי הקמעונאי התגברה בעוצמה מתונה, ובעיקר באשראי הצרכני, בו המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי הגדילו בתקופה זו את האשראי באופן משמעותי. עם זאת, באשראי לעסקים קטנים וזעירים לא נרשם שינוי משמעותי במאזן הכוחות בין האשראי הבנקאי לאשראי החוץ בנקאי והבנקים מהווים את המקור האשראי הכמעט בלעדי לעסקים קטנים וזעירים.

הוועדה לבחינת התחרות באשראי הוקמה בחוק להגברת התחרות בשוק הבנקאות בראשות משותפת של מנכ"ל משרד האוצר ומנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, ובהשתתפות הממונה על התקציבים, הממונה על שוק ההון, הממונה על תחרות, המפקח על הבנקים והממונה על מערכות התשלומים בבנק ישראל. במסגרת תפקידיה, הוטל על הוועדה לעקוב אחר יישום החוק להגברת התחרות, להמליץ על צעדים לשיפור ולהגברת התחרות בשוק האשראי ולערוך בדיקות תקופתיות של מצב התחרות בשוק האשראי ולאתר חסמים בהתפתחות התחרות השוק.

פרופסור מישל סטרבצ'ינסקי | צילום (ארכיון): דוברות בית הנשיא

בנוסף לעדכון על יישום הרפורמות וניתוח רמת התחרות בתחום, הוועדה בחנה את סוגיית הפרדת כ.א.ל מדיסקונט. ביום 20 בדצמבר הפיצה הועדה המלצה מנומקת לשר האוצר לעניין הפעלת סמכותו לפי סעיף 11ב(ד) לחוק. שר האוצר סמוטריץ' אכן חתם על צו ההפרדה וזו בוצעה.

רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר היוצא ויו"ר משותף של הוועדה: "הדוח הנוכחי והאחרון שחותם את עבודת הוועדה מראה פעם נוספת שהדרך להשיג שוק פיננסי יעיל ותחרותי עוברת בהגדלת מספר השחקנים, הסרת חסמים בירוקרטיים ושיפור יכולות העברת המידע בין השחקנים הפיננסיים השונים והגדלת האינפורמציה שבידי הלקוחות. כולי תקווה כי ייעשו צעדים נוספים שימשיכו את התעוררות מגמת התחרות בשוק האשראי הקמעונאי, וכן ייעשו הצעדים המשלימים לצורך הגדלת היצע האשראי אף לעסקים קטנים וזעירים".

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, שסיים בתקופה זו את תפקידו כמנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל ויו"ר משותף של הוועדה: "הדוח מוכיח כי נעשו צעדים רבים על ידי הרגולטורים במטרה לקדם את התחרות הן בתחום הצרכנות והן במתן האשראי לעסקים הקטנים; לאור ההתקדמות ההדרגתית שחלה עד כה ניכר כי ההתמדה במאמצים צפויה להניב בהמשך תוצאות חיוביות בתחום התחרות".

כתיבת תגובה