"מאשרים היום במרכז העיר 10 קומות, זה מספיק ל-100 שנה?"

צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים: "תמ"א 38 היא אחת הסיבות למשבר הכלכלי אליו הגיעה העיר בת ים" | רחמים מלול, ראש עיריית רחובות: "המדינה צריכה לתת קרקעות משלימות, זה היה פותר את כל הבעיות" | דני מור – מנכ"ל בסט יזום: "מאשרים היום בניינים במרכז העיר של 10 קומות. אבל אנו בונים ל -100 שנה קדימה, אז מה זה 10 קומות? תבנו לגובה"

פאנל ראשי ערים בכנס מגדילים | צילום: דרור סיתהכל

"האתגר הגדול ביותר הוא תמ"א 38 מהסיבה הפשוטה שזה פשוט לא עובד. התכלית של התוכנית ראויה אבל בסופו של דבר העיר שלי הגיעה לפני כמה שנים למשבר כלכלי עמוק שאחת הסיבות העיקריות היא העמסה אדירה של כ- 10,000 יח"ד רק בתמ"א 38 והיא לא הוסיפה צרכי ציבור. דברים אלו אמר היום צביקה ברוט – ראש עיריית בת ים בכנס הנדל"ן השנתי של 'מגדילים' הנערך במלון רמדה בירושלים.

"ראיתי ראשי ערים אחרים שעצרו לגמרי את התמ"א. בבת ים האתגר הוא יותר קשה במובן הזה שיש המון מתחמים צפופים שכרגע לא מתאפשר לעשות שם תכנית מתחמית או פינוי בינוי. לכן לא רוצים לעקב בניינים ישנים שבאמת נמצאים כמבנה מסוכן. אנו מאפשרים תמ"א.

"בסופו של דבר האתגר המרכזי הוא להסביר לציבור שהאינטרס שלהם ושל העיר נפגשים, אבל זה צריך להיות כמה שניתן בפינוי בינוי, במתחמים. אחד הפתרונות שאנחנו מקדמים היום הוא ניוד זכויות. יזם שבונה מגדל של 40 קומות בדרום העיר יקבל עוד 4 קומות ויקדם תמ"א  38 באיזורים שלא ניתן לקדם פינוי בינוי, הדיירים ירוויחו מזה בניין בוטיק של 4–5 קומות והא יקבל עוד זכויות במקומות שניתן לתת".

לדבריו, אחת הסיבות למשבר הדיור הוא מחסור בבודקי תוכניות באגף ההנדסה, "בודקת תכניות עובדת בשכר של 6500 אלף ש"ח והמדינה לא נותנת לנו אפשרות להוסיף לה שקל, לכן היא תעדיף לעבוד במגזר הפרטי. העובדה שאנו מתקשים לגייס כח אדם למנהל ההנדסה שלנו גורם ללוחות הזמנים הארוכים באישור תוכניות. המדינה יכולה  לפתור את זה בקלות בכך שתיתן לרשויות מרחב תמרון לשפר שכר בתפקידים שלא קל לגייס אליהם".

רחמים מלול – ראש עיריית רחובות ציין כי "הקידום של תוכניות התחדשות עירונית אינו פשוט, שאתה הולך לשכונה במקום ותיק, אין מספיק מרחבים, לא הקצו שטחים, אין מספיק מבני ציבור, לבנות לגובה כמעט בלתי אפשרי בגלל התנגדויות של הסביבה. יש קושי בהתארגנות של הדיירים, יש קושי בהתנגדויות של הסביבה התושבים הותיקים מנהלים נגדנו אינתיפאדה כי הם לא רוצים להצטופף ולבנות לגובה. גם הוועדות המחוזיות מהוות חסם, נכנסים לקרביים של גודל מרפסת וסלון וגובה וכו' בפרויקט של 20 יח"ד, אז איך מתייחסים לתכנית של פינוי בינוי בת אלפי יח"ד? רחובות היא למעשה העיר המובילה היום בארץ בהתחדשות עירונית משום שהחלנו לבנות 11 אלף יח"ד בפועל, בזכות העובדה שהמדינה הקצתה לנו 250 דונם. המדינה צריכה לתת קרקעות משלימות, זה היה פותר את כל הבעיות".

רונן פלוט – ראש עיריית נוף הגליל ציין כי "העיר שהחליפה את שמה מ"נצרת עלית" היא בת 66 וכמעט לא הייתה בה בנייה מאז הקמתה. היום יש תנופת בנייה התפרסמו מכרזים ל-  1200 יח"ד, שני פרויקטים גדולים של דירה להשכיר עם 500 יח"ד, אנו העיר הראשונה שעברה את המחוז עם 766 דירות, אני פונה אל כל האנשים שנמצאים פה, קבלנים ויזמים, תבואו ותגלו את העיר הזו. היא קלטה לא מזמן מאות עולים מאוקראינה. אנשים צריכים מקום לגור. אנו מחכים לכם".

 

דני מור – מנכ"ל בסט יזום ציין כי "אין פה בשיח הכללי הפנמה של עוצמת הביקושים שאנו עתידים לחוות בעשורים הקרובים. אנו מדברים על כך שהמדינה תכפיל את עצמה ב 2025. אנו רואים שהשלטון מתחלף באופן תדיר, והמפתחות נמצאים אצל ראשי העיר. אם דיירים שואלים אותי עוד כמה שנים אתה מוסר את המפתח – אני אומר בין 8–10 שנים, כי ייקחו שנים להוציא תב"ע וכו'. התחדשות עירונית זה לא על הדרך, זה עולם תוכן אחר לגמרי. יש עניין של גבהים, מאשרים היום בניינים במרכז העיר של 10 קומות. אבל אנו בונים ל -100 שנה קדימה, אז מה זה 10 קומות? תבנו לגובה. צריך לעשות מאמץ מצד כל הגופים. בצד של המדינה, שתיתן תמריצים, שתמנה פרוייקטור לאומי, הסרת חסמים, יש כ"כ הרבה דברים שצריכים רק מנהיגות. המנהיגות צריכה להגיע מראשי הערים".

צחי אהרוני – משנה למנכ"ל קבוצת דן נדל"ן ציין כי "הקושי שלנו בעיקר מול וועדות התכנון המחוזיות וגם המקומיות. למשל תכנית בגבעתיים שיש לה תכנית מתאר שתסתיים עוד שנה שנתיים, נלך לוועדה מקומית שתימשך עוד שלוש שנים. חייב לקצר תהליכים. אנחנו חוזרים על עצמנו בתהליכים על אותם פרטים קטנים".

כתיבת תגובה