מבט אל האופק: שינויים במשרדי הממשלה לטובת החדשנות הלאומית

הממשלה אישרה לבקשת השרה גילה גמליאל הקמת אגף "קו האופק" במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה | ״קו האופק״ – אגף חדש במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה יזהה מגמות טכנולוגיות מתפתחות עבור תכניות ארוכות טווח לממשלה בדומה למנגנונים של מדינות מתקדמות בעולם

חדשנות דיגיטלית | צילום: shutterstock

לבקשת שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ח"כ גילה גמליאל, ממשלת ישראל החליטה על העברת "מנהלת המודיעין הלאומי" ממשרד ראש הממשלה למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה וארגונה כאגף חדש במשרד המדע – אגף "קו האופק". בראש האגף יעמוד ד"ר ויקטור ישראל ששימש כראש מנהלת המודיעין הלאומי.

האגף ישמש כמנגנון "סריקת האופק" (Horizon Scanning) של ישראל – גוף מחקר לזיהוי והערכה של מגמות עולמיות וטכנולוגיות מתפתחות, לצורך השפעה על תכניות ארוכות טווח של הממשלה. זאת, בדומה למנגנוני "סריקת אופק" במדינות מתקדמות אחרות.

משימותיו העיקריות של האגף הן הצבעה על הזדמנויות וסיכונים לעוצמה הטכנולוגית של ישראל, התמודדות עם איומי זליגת ידע וטכנולוגיה, וחיזוק חוסן שרשראות האספקה בתעשיות המפתח. בנוסף, יפתח אסטרטגיה לאומית לאזור האינדו-פסיפיק.

האגף ימשיך ליישם ולפתח יכולות מחקר מבוססות בינה מלאכותית במעבדה טכנולוגית שתעבור למשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה.

כמו כן, ינהל קשרים עם גופי "סריקת אופק" בעולם וישתף פעולה עם גורמי מודיעין ואקדמיה בישראל.

בפועל, האגף החדש יסרוק את האופק להזדמנויות וסיכונים טכנולוגיים עתידיים לישראל, יעריך מגמות עולמיות כגון שינויי אקלים, גלובליזציה, דמוגרפיה ומהפכות טכנולוגיות, ותפקידו יהיה לחזות אתגרים והזדמנויות במטרה לאפשר לישראל להתכונן ולהוביל בתחומים שיהפכו משמעותיים בעתיד.

האגף יחקור ויתמוך תכניות ארוכות טווח וינצל יכולות מתקדמות לבינה מלאכותית ועיבוד נתונים גדולים במעבדה טכנולוגית ייחודית. בנוסף , ינהל האגף קשרים עם גופי סריקת אופק מקבילים בעולם וישתף פעולה עם גורמי מודיעין ואקדמיה בישראל.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל: "החדשנות הישראלית היא נכס לאומי קריטי ומפתח לחוסנה של מדינת ישראל, במיוחד בעתות משבר. שילובו של אגף 'קו האופק' יאפשר מודיעין אזרחי איכותי לתכנון מושכל של התחומים המדעיים והטכנולוגיים החיוניים לעתידה של מדינת ישראל״.

כתיבת תגובה