מגילת אסתר בכ-300,000 ₪: האמן שמשחזר את ההיסטוריה

איך תוכלו בזמן קריאת המגילה להיות בבית הכנסת בשיכון ה' ולהרגיש בשושן הבירה? • 'ביזנעסופ"ש' חושף את מגילת האסתר המפוארת והמהודרת של וקסברגר • 24 קראט, שמונה אמנים, שנתיים של עבודת נמלים וסופר סתם אחד • בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה

יואל וקסברגר | צילומים: פייסבוק, אתר המכירות הפומביות 'מורשת'

משנכנס אדר, מרבין בשמחה. ולא רק בשמחה, אלא בחיפוש אחר מגילת אסתר כשרה ומהודרת. אין יהודי שלא מתרגש בכל שנה ושנה מחדש ממגילת אסתר, על כל המסרים שהיא מעבירה לנו, ויהודים רבים מחפשים מגילה כשרה על מנת שיוכלו לקרוא מתוך המגילה בהידור מצווה, כמו גם קריאה בבית למשפחה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

אז מה המחיר הממוצע של מגילת אסתר? לזה לא מצאנו תשובה – כי פשוט אין מחיר אחיד למגילות אסתר, והוא למעשה תלוי במגוון פרמטרים, כגון: סוג הקלף, סוג הכתב, מי הסופר שכתב את המגילה, וכמובן העיטורים שלה.

בשוק ניתן לרכוש מגילת אסתר סנטדרטית על קלף, במחירים שמתחילים מ-2,000 ש"ח עבור מגילה פשוטה וכשרה, ולמעלה בקודש יש מעלות רבות. חשוב לציין שחומר הגלם של המגילה, הקלף והדיו, עולים סכום לא מבוטל של כסף. לכך יש להוסיף את זמן הכתיבה ואת זמן ההגהה שיכולים להגיע לחודש של עבודה ואף יותר מכך.

מגילת אסתר מושלמת, צריכה להיות אחידה מבחינת הכתב. ככל שהסופר ותיק יותר, הדבר ניכר על איכות הכתב ועל האחידות שלו, הן מבחינת גודל האותיות, צורתן המדוייקת והדיוק הרב המתבקש בתגים הרבים ובדיוק על כל קוצו של יוד.

בשונה מכל המגילות וכתבי הקודש, במגילת אסתר יש גם הידור מיוחד במגילת 'המלך', מגילות בהן כל כל עמודה מתחילה במילה 'המלך'. שכן כידוע, שמו של הקב"ה לא מופיע במפורש במגילת אסתר, המגלמת בשמה את הסתר הפנים שחווה עם ישראל בתקופת הגלות שבין בית ראשון לבית שני, וחז"ל כבר אמרו כי בכל מקום שמופיעה במגילת אסתר המילה "המלך", הרי שהכוונה היא למלכו של עולם, הקדוש ברוך הוא.

קריאת המגילה המסורתית בבתי הכנסת בכל שנה ושנה, מספרת לנו על זמן ה'הסתר פנים' שהיה בתקופת אחשוורוש, כאשר עם ישראל נמצא בגלות ועומד עליהם המן הרשע שבא להשמיד, להרוג ולאבד את עם ישראל ביום אחד. אך בסופו של דבר הקב"ה משיב לו את גמולו בראשו.

הילדים הקטנים כמובן מצטיידים במגילות מעוטרות ומצויירות, הממחישות להם (עד כמה שניתן) את סיפור המגילה. החל ממשתה המלך בהתחלה, ועד לניסיון ההתנקשות הכושל של בגתן ותרש באחשוורוש. כל אמן וצייר נותן פירוש משלו לאחשדרפנים, וכמובן הציורים שממחישים את ה"ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר".

אלא שהמגילות המעוטרות, בדרך כלל מודפסות על נייר רגיל (או כרומו) ולא על קלף. מה שאומר שהמגילות אינן כשרות לקריאה מתוכן. בעבר אמנם היה נהוג ברוב קהילות ישראל לעטר את המגילה בציורים ובעיטורים, והיה זה למעשה הדבר האמנותי היחיד כמעט שנכנס לתוך כתבי הקודש היהודיים, מאחר ולא ראינו כמעט מגילות אחרות שמעוטרות בציורים, ועל אחת כמה וכמה שלא ראינו ספרי תורה עם ציורים לצד הכתב.

מגילות האסתר המעוטרות נודעו לשם ולכבוד בקרב כל קהילות ישראל, כאשר בכל קהילה וקהילה בגלות, ניסו לתאר את סיפור המגילה ואת הצלתו המופלאה של עם ישראל, כאשר הם מוסיפים נופך משלהם בציורים ובעיטורים שתאמו את רוח הזמן והתקופה. בחלק מהמגילות, כאשר תיארו את "נקהלו היהודים לעמוד על נפשם" הדבר לווה במגוון ציורים יצירתיים למדי שתיארו את גבורת היהודים על הפרסים של אז.

במהלך השנים האחרונות, התמעטו מגילות האסתר המעוטרות והמקושטות, וכיום רוב רובן של המגילות האלו הן מגילות ישנות, שחלקן בנות כ-400 שנה ואף יותר. הסיבה שבימינו לא רואים מגילות כאלה, היא זמן ההשקעה הארוך מאוד יחסית למגילה רגילה. שכן כתבנו כבר למעלה שזמן הכתיבה של מגילת אסתר סטנדרטית יכול להגיע לחודש, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר במגילה שמלווה בציורים ועיטורים.

סיבה נוספת היא שרוב הסופרים שמתמחים במקצוע הכתיבה, לא כל כך מוכשרים במקצוע הציור, והדבר מצריך עבודת צוות רבה וגדולה על מנת להוציא מוצר מוגמר, כך שבשורה התחתונה אין יותר מדי מגילות כאלה בשוק.

שנתיים תמימות לשחזור ההיסטוריה

בעשור האחרון, הפציע לחיינו השם יואל וקסברגר, שללא ספק הביא לרמה חדשה את כל תחום היודאיקה בארץ ובעולם. וקסברגר הכניס צבעים ורגש יהודי רב לתחום, מה שמושך את הגוף והנפש, ומספק חווייה יהודית ייחודית בתפילות, בחגים ובשאר ימות השנה.

הציורים של וקסברגר ידועים לשם ולתהילה בקרב כל בני המגזר הדתי והחרדי, כאשר למרות הנוכחות היותר גבוהה של דמויות חסידיות ביצירותיו בשל הרקע החסידי ממנו בא, הוא נוהג לשלב דמויות מכל המגזרים והעדות בעם ישראל על מנת לתת ייצוג שווה לכולם.

האותנטיות של יצירותיו של וקסברגר ידועה ברמתה הגבוהה במיוחד, מה שגורם לאנשים להרגיש "כאילו הם שם" וכאמור מספק להם חוויה מיוחדת וללא ספק גורם להם להתחבר יותר לחגי השנה ולמועדי ישראל.

כעת, משיק וקסברגר את אחת מיצירותיו המושקעות ביותר, שזמן היצירה הכולל שלה עומד על שנתיים תמימות. מדובר במגילת אסתר כשרה ומהודרת על קלף מהודר, שנכתבה ע"י סופר מומחה וכשר בכתיבה יפהפייה ומהודרת בכתב 'בית יוסף' האשכנזי.

על המגילה עבדו בסך הכל שמונה ציירים מוכשרים, והיא מעוטרת בעיטורי זהב 24 קראט. הציורים והעיטורים שבמגילה נעשו על פי המדרשים השונים והם מספקים הצצה נדירה ואיכותית, שמעירה את כל הדמויות של מגילת אסתר לחיים, ומספרת את סיפור המגילה מזווית ייחודית שטרם נראתה כמותה במגילות האסתר הרגילות. כל עמוד ועמוד מעוטר בציורים ובשערים שמקיפים את הטקסט ומוסיפים לו נופך מרגש ויהודי.

במגילה תוכלו לראות את הארמון המפורסם של המלך אחשוורוש על כך הפאר וההדר שהיו בו. גם המשתה המפורסם מופיע בין הציורים, ומספק הסבר מעולה ל-"חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ". חלק לא קטן מהציורים יוצאים ונכנסים אל המסגרת, מה שיוצר אפקט תלת מימד מדהים במיוחד שממחיש לרואה את מסעם של שלוחי המלך שבמהלך המגילה יצאו וחזרו מספר פעמים עם אגרות שונות. אז – עוד לא היה טלגרם.

הדיוק בפרטי המגילה מרהיב ויורד עד לפרטים הקטנים ביותר. תוכלו לראות בתוך המרכבה של השליחים את האגרות הידועות לשמצה, גם את בגתן ותרש זוממים לעשות פוטש ולהוריד את המלך אחשוורוש, בעוד מרדכי העטוף בטלית ומתפלל בקרן זווית שומע את מזימתם. גם כאשר המגילה מתארת כי "וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ וַיִּכָּתֵב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ" ניתן לראות בציור את סופר המלך יושב לו בחדרו ורושם עלי קלף את הסיפור המלא בעוד מחלון חדרו נשקפות דמויותיהן של בגתן ותרש התלויות על העץ.

כאשר סיפור המגילה מתחיל להיות סוער יותר, ניתן לראות בציורים המפוארים המעטרים אותה את הבוז שרחש מרדכי להמן, ובעוד "כָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה", הציור מציג בגאון את דמותו של מרדכי הניצב בראש זקוף אל מול המן הרשע, ונוסך בכל הרואים גאווה יהודית אמיתית.

הציורים במגילה מתארים גם את השוחד שהביא המן הרשע לאחשוורוש (תיק עשרת אלפים) ואת הצעתו הזדונית והרעה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים.

וכאשר מרדכי מחליף את בגדיו לשק ואפר וזועק זעקה גדולה ומרה, גם כאן הדבר מלווה בציור אומנותי שממחיש לנו את גודל הכאב והדאגה של מרדכי ותפילתו על עם ישראל ועל שלמותו הגשמית והרוחנית. גם כאשר אסתר המלכה ניגשת לאחשוורוש שמושיט לה את ראש השרביט, הדבר מתואר בציור הממחיש את המעמד המרגש.

וכמובן שאי אפשר בלי הציור המסורתי של "וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ" כאשר המן הרשע הוא זה שמוביל אותו, ובתזמון מדויק להחריד הבת של המן שופכת עליו את דלי הג'ורה המפורסם, מה שגרם לו להגיע אל המשתה אבל וחפוי ראש.

המגילה המעוטרת לא חוסכת בפרטים, והיא ממחישה לנו גם את תלייתו של המן על העץ, וכן את תלייתם של עשרת בניו, מפרשנדתא עד ויזתא. כיאה למי שרצו להשמיד את העם היהודי, וכיאה לאלו שגם כיום רוצים להשמיד את עם ישראל.

גם הסיום השמח של המגילה מתואר בציורים נפלאים ומדויקים כאמור, עד לפרטים הקטנים ביותר. קריאת המגילה, משתה הפורים ועוד יצירות אמנות שהוכנסו כדי לתת את ההמחשה החזקה ביותר למגילת אסתר.

כאמור, העבודה על מגילת האסתר הזו נמשכה במשך שנתיים תמימות, שמונה אמנים וציירים נטלו בה חלק, בניצוחו של ר' יואל וקסברגר האמן הראשי. גובהה של המגילה הוא 52.2 ס"מ. האורך הכולל שלה הוא למעלה מששה מטרים (6.2 מטר), כל עמודה במגילה היא בת 21 שורות (מלבד כאמור העמוד של עשרת בני המן) והיא מורכבת משמונה יריעות שחוברו להן יחדיו.

אין ספק שמי שיזכה לקרוא מתוך המגילה המהממת הזו, יקבל חוויה שכוללת בתוכה "אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשֹׂן וִיקָר" וללא ספק ירגיש הרגשה מיוחדת בברכת "שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ, בַּיָּמִים הָהֵם – בַּזְּמַן הַזֶּה".

קהל היעד: נגידי עם

בטרקליני וקסברגר הידועים, ניתן למצוא פריטים רבים, בשלל מחירים, כולל כאלה התואמים גם ל"אברך הממוצע", אך לא עוד.

את מגילת היוקרה לא תמצאו בטרקלינו של יואל, ואולי אולי תזכו לראות תצלום ממנו. שכן עם תג מחיר שכזה, אין ספק כי הצגתו בטרקלין היוקרתי הינו לא אחר מאשר "פירצה לגנב".

תהיתם מדוע? בדיקת 'ביזנעסופ"ש' גילתה כי המגילה המדוברת מוצעת למכירה באתר המכירות הפומביות 'מורשת', בשיטה מכרזית, תמורת סכום התחלתי של לא פחות מ… 80,000 דולר (!). בשקלים, לפי שער הדולר היציג, נכון לשעת כתיבת השורות, תשלמו לא פחות מ- 290,478 שקלים.

בוקסברגר אגב, בטוחים שהמגילה תימכר, גם בסכום גבוה בהרבה. ימים יגידו…

כתיבת תגובה