מדד IMD לשנת 2020: ישראל הידרדרה שני מושבים לאחור

אמנם הנתונים נאספו לפי פרוץ משבר הקורונה העולמי, אך נראה כי חופש הפעולה של העולם העסקי החופשי בירידה • באיזון שצריך להיות קיים בין זכויות העובדים והגנות הצרכנים, יש כיום להטות את הכף לטובת חופש הפעולה במגזר העסקי

שבוע הזעם של מחאת עובדי האירועים אמש | צילום: יהונתן סינדל, פלאש 90

מדד התחרותיות העולמי שמפרסם מכון המחקר IMD ממצב את ישראל במקום ה-26, המהווה ירידה של 2 מקומות לעומת 2019.

מכון המחקר IMD הוא אחד ממוסדות המחקר הנחשבים בעולם שבוחן אחת לשנה את מידת כושר התחרות בין הכלכלות הלאומיות על בסיס קריטריונים שונים. מדד התחרותיות העולמי שמתפרסם מדי שנה ע"י מכון IMD מדרג 63 מדינות ע"פ פרמטרים כלכליים שונים ומתבסס על נתונים שנאספו מגופים עסקיים בעולם, ביניהם איגוד לשכות המסחר בישראל. המדד בוחן את ביצועי המדינות ע"פ ארבעה פרמטרים: חוסן כלכלי, יעילות העסקים, מערכות התשתיות ויעילות ממשלתית.

כלכלת ישראל ירדה 2 שלבים אל המקום ה- 26 בשנת 2020 (לעומת 24 בשנת 2019) מבין 63 מדינות מפותחות, במדד התחרותיות של מכון המחקר השוויצרי [1]IMD. כך מסר היום (16.6.20) איגוד לשכות המסחר, המייצג את מכון IMD בישראל.

בראש הדירוג העולמי מופיעות: סינגפור, המדורגת ראשונה, ואחריה דנמרק, שוויץ, הולנד, הונג-קונג ושבדיה. בתחתית הדירוג ממוקמות: ירדן, דרום-אפריקה, קרואטיה,  מונגוליה, ארגנטינה ו-ונצואלה, המדורגת אחרונה.

מניתוח איגוד לשכות המסחר את נתוני מדד IMD עולה כי החוזקות של כלכלת ישראל מתבטאות בדירוגה במקום הראשון בסעיף יצוא שירותי הייטק, בדומה לאשתקד; במקום הראשון לעומת השני בשנה שעברה בסעיף השקעה במו"פ כאחוז מהתוצר; דירוג במקום השלישי בסעיף הוצאה ציבורית על חינוך (כאחוז מהתוצר) לעומת המקום ה- 4 אשתקד; בסעיף המודד את ההשקעות הישירות מחו"ל (כאחוז מהתוצר), ישראל מדורגת במקום ה-6 בשנת 2020 בדומה לשנה שעברה.

מנגד, הדירוגים הנמוכים של ישראל מתבטאים בדירוג במקום 48 בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, ירידה של 2 שלבים לעומת שנה שעברה; דירוג במקום 54 בגירעון הממשלתי, לעומת 49 בשנת 2019; בדירוג יוקר המחיה ישראל נמצאת במקום 52, ללא שינוי לעומת 2019; בסעיף יצוא סחורות כאחוז מהתוצר ישראל מדורגת במקום ה-56 בשנת 2020 לעומת 57 בשנת 2019; בסעיף מחירי הדלק ישראל נמצאת במקום ה-59 לעומת מקום 56 בשנת 2019.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין מסר כי: "המגזר העסקי מתייצב כיום בפני אתגרים היסטוריים ויוצאי דופן בחומרתם. על קברניטי המשק לשנות את תנאי היסוד על בסיסם פועל כיום המגזר העסקי כולו"

כתיבת תגובה