מדוע מפטרת מנורה 80 עובדים?

תקשיבו לאבסורד: חברות הביטוח מפטרים עובדים ובמקביל מייצרים קרן רווחה לסיוע לעובדים נזקקים • תוכניות העבודה של חברות הביטוח מתייעלות והעובדים משלמים את המחיר • עולם הביטוח שלא הכרתם אחרי משבר הקורונה

בית מנורה בת"א. צילום: מרים אלסתר | פלאש 90

חברת הביטוח 'מנורה מבטחים' שולחת הביתה 80 שכירים מעובדי החברה. מדובר בפיטורין של כ-4.5% מכלל מצבת כוח האדם בחברה שעמדה – על פי דוחות החברה – בסוף 2019 על כ-1,800 עובדים. הפיטורים באים, לכאורה, בחסות משבר הקורונה ובכך מצטרפת מנורה לחברות הביטוח האחרות שכבר פיטרו עובדים, אולם בבחינה מעמיקה כלל לא ברור מדוע חרב הפיטורין מונפת כעת.

לפני כחודש פורסם דיווח ב'ביטוח ופיננסים' – מגזין החדשות של לשכת סוכני ביטוח בישראל, ולפיו, מנורה חסכה בימי הקורונה כ-100 מיליון שקל. מסתבר כי בניגוד לפרסומים על הפסדים של כ-2.5 מיליארד שקל לחברות הביטוח, לא כל חברות הביטוח הפסידו בימי הקורונה. מנורה מבטחים דיווחה כי בעקבות משבר הקורונה פעלה הקבוצה להתאמת תכניות העבודה שלה לשנת 2020 – ובכך חסכה עשרות מיליוני שקלים.

צמצומים וקיצוצים עמוקים

במסגרת ה'התאמה', צמצמה החברה את היקף ההעסקה והוציאה כ-20% מעובדי הקבוצה לחל"ת החל מפרוץ המשבר ועד ה-17 במאי. ל-80% מהעובדים שהושארו בחברה קוצצה היקף העבודה ל-80% משרה. בנוסף קיצצה החברה בשכר יו"ר הדירקטוריון, המנכ"ל והמנהלים הבכירים בשיעור של 5-10%, בשלב ראשון, עד לתום שנת 2020.

מנורה מבטחים לא הסתפקה בכך. בתאום עם ועד העובדים הקפיאה החברה את עדכוני השכר לשנת 2020 וביטלה את פעילויות הרווחה, בנוסף צמצמה החברה את עלויות ספקים והודיעה כי היא פועלת לצמצם את סעיף 'הוצאות הנהלה וכלליות'. ב'דה מרקר' דווח לעומת זאת, כי מנורה מבטחים הגדילה את סעיף הוצאות ההנהלה וכלליות בכ-5%, ברבעון הראשון של 2020 – לעומת הרבעון המקביל ב-2019. על פי הדיווח עיקר הגידול מגיע מהוצאות שיווק. נציין כי מנורה מבטחים הודיעה, שבמקביל לצמצומים תיצור החברה קרן רווחה לסיוע לעובדים נזקקים.

למה לפטר עובדים?

במנורה מבטחים העריכו כי תהליך התאמת תוכנית העבודה תחסוך כ-100 מיליון שקל ב-2020 ו-75 מיליוני שקלים נוספים בשנה הבאה. אז מדוע לפטר לפתע 80 עובדים?

אם לא די בכך, נוסיף כי ברבעון הראשון של השנה דיווחה החברה על הפסדים בסך של 340 מיליון שקל לעומת רווח של 182 מיליון שקל ברבעון המקביל, זאת עקב משבר הקורונה. בפורטל 'פאנדר' נטען כי הפסדי החברה היו קטנים יותר יחסית לחברות אחרות, משום שהחברה עוסקת בעיקר בתחום הפנסיה ופחות בביטוחי חיים החשופים לבורסה.

ב'כלכליסט' דווח כי החברה ספגה הפסד גדול עוד יותר של 470 מיליון שקל אחרי מס, אולם השווקים תיקנו חלק משמעותי מהירידות בחודשיים האחרונים, ומנורה מבטחים מדווחת כי 390 מיליון שקל מתוך ההפסד התקזזו, כלומר רוב הסכום. אם כך שוב חוזרת השאלה מדוע לקום ברגע שכזה ולפטר 4.5% מכוח העבודה. מדוע לשלוח 80 עובדים הביתה התקופה בה הסיכוי שלהם למצוא עבודה שואף לאפס?

חברות הביטוח בקשיים

יתכן מאוד שהחברה מנצלת את המצב הקשה העובר על תחום הפיננסים כולו. מתברר כי חברות גדולות מבצעות פיטורים של מאות עובדים בעקבות המשבר: חברת הביטוח הראל פיטרה כ-200 עובדים, כלל ביטוח כ-100 עובדים, הכשרה כ-35 עובדים ובאיילון כמו גם בחברות פיננסים אחרות נשלחו עובדים הביתה, אך החברות לא הודיעו על כך.

מחברת מנורה נמסר לפורטל 'פאנדר', כי הם אינם מתייחסים לנושא. בידיעה שהתפרסמה לפני כחודש בנושא במגזין 'ביטוח ופיננסים' טענה החברה כי "שורת הצעדים הרוחבית, הכוללת השתתפות העובדים כמו גם המנהלים במאמץ ההתייעלות, הינה מאוזנת, מידתית וסבירה, ובפרט על רקע תחילת מעבר המשק לפעילות מלאה, ולו באופן מדורג, ונועדה לאפשר לקבוצה לצלוח ביתר בטחון את המשבר שנכפה על המשק בעת הזאת, במגמה להמשיך ביישום האסטרטגיה הכלל ארגונית שלה להשגת רווחיות נאותה לאורך זמן תוך שמירה על טובת לקוחות הקבוצה והשירות הניתן להם". תגובה זו מחזקת את השאלה על פיטורי העובדים.

כתיבת תגובה