מדינה בלי רכבת: האוטובוסים לא עמדו בקצב

שביתה בלתי מתוכננת של 'התחלות' מצד 8 מפקחי תנועה ברכבת גרמה לכאוס מוחלט בלוח הזמנים של הרכבות • ההסתדרות הקימה ועדה שתבחן את האירועים ברכבת ישראל • ידיעה מתעדכנת

רכבת ישראל | צילום: Garrett Mills, פלאש 90

עדכון: יום א', 14/4/19 23:50

גם היום, יום ראשון שובשה פעילות הרכבת, אך הצדדים לא הגיעו להסדר ביניהם. שר התחבורה ישראל כץ אמר היום כי אינו מקבל את גרסתה של יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי כי לא ידעה על השיבוש, וטען כי היא תוחלף כפי שהוחלפה לפני 7 שנים. בית הדין לעבודה לא הצליח לכפות על הצדדים היום דיון – למרות שהשופטת הציעה גישור בן 45 יום אצל מגשר ניטרלי – אך גם לא שללה את זכותם של העובדים לשבש את פעולת הרכבות.

כזכור, ביום ו' בשעות הבוקר הנהלת רכבת ישראל הצליחה להשיב את כל תנועת הרכבות ברחבי הארץ, לסדרה, רק לאחר ששמונה מפקחי תנועה החליטו שלא להגיע לעבודה – בלא כל הודעה מראש – ובהנהלת הרכבת החליטו להשבית את תנועת הרכבות בשל כך.

"בשעות האחרונות, בצעד ארגוני פראי ובלתי חוקי, הודיעו 8 פקדים (מנהלי תנועה בפיקוד הרכבות הארצי) על מחלה. נסיקה של מאות אחוזים במספר הודעות המחלה ביחס לימים כתיקונם". ברכבת טוענים שמדובר על קרוב למחצית ממצבת הפקדים שעומדת על 21. ארבעה פקדים סיימו זה עתה משמרת שהחלה בשעה 22:00 אמש והוארכה בשעתיים נוספות, ואינם יכולים להמשיך בעבודה על פי נוהל הבטיחות. שאר 9 הפקדים מסרבים בשלב זה לענות לטלפונים המבקשים להקפיצם למשמרת".

בהתאם לכך הודיעה ההנהלה כי "מסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מ-4 פקדים במשמרת, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת בשעה 8:00 – עד להודעה חדשה. מדובר בפגיעה קשה של ועד העובדים בראשות גילה אדרעי בציבור הנוסעים בימי שישי, לצד החיילים הרבים אשר עושים שימוש ברכבות".

ועד העובדים מסר בתגובה, כי אין בו כל אשם או קשר לשביתה: "הועד לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית שום פעילות! אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים. הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבוים ופיקטיבי. ועד העובדים וגילה אדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הורה הבוקר לוועד העובדים לאתר באופן מידי עובדים שיגיעו למלא את תפקידם של המפקחים החסרים. במקביל, קראה ההסתדרות להנהלת הרכבת לבטל את שביתת המגן ולפעול יחד לבניית מערכת יחסי עבודה תקינים. ההסתדרות דיווחה כי יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, נמצא בקשר רציף עם ועד העובדים והנהלת הרכבת.

ההשבתה כאמור החלה בפועל ביום שישי בשעה 8:00 בבוקר, ורק כשעה וחצי לאחר מכן הודיעה הנהלת הרכבת כי "בדקות האחרונות נמצאו הפקדים המחליפים לאיוש המשמרת בפיקוד הרכבות. תנועת הרכבות תשוב בדקות הקרובות, אך ייקח כשעתיים עד שתשוב לסדרה. קיים חשש מהמשך השיבושים לקראת שעות הצהריים, גם כן כתוצאה מקושי באיוש משמרת הפקדים. הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים, רואה בחומרה רבה את הצעד הפראי והבלתי חוקי שננקט הבוקר על ידי נציגות העובדים, ותפעל בכל הדרכים על מנת למנוע מקרים כאלה בעתיד".

ועד העובדים אף מסר כי הוא שדאג למציאת עובדים חלופיים, וכי הרכבת שבה לפעילות סדירה. "הנהלת הרכבת החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבויים ופיקטיבי. ועד העובדים וגילה אדרעי קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות מהתקשורת. מדובר במהומה רבה על לא מהומה ובהנהלה שלא בוחלת בכלום כדי לפגוע בעובדיה ולעשות כל מאמץ לרבות הפצת נתוני שקר והכפשות שווא כדי לנסות להשניא את עובדיה שלה, על הציבור".

ההתחלות של העובדים החלה בחודש מרץ 2018, אז נרשמו 173 היעדרויות, בעיקר של נהגים, ובחודשיים הראשונים של 2019 דיווח 'כלכליסט' על עלייה של 200% במקרי היעדרות ומחלה, זאת בשל מצב היחסים המעורער בין הנהלת הרכבת לועד העובדים בראשותה של גילה אדרעי.

שר התחבורה ישראל כץ הגיב ביום ו' למשבר הרכבת בחריפות ותקף את ההסתדרות על הגיבוי שזו מעניקה לפגיעה בעובדים ובחיילים הרבים שאמורים לשוב לשבת מבסיסיהם. "לא נאפשר אנרכיה ברכבת ישראל. נוסעי הרכבת לא יהיו בני ערובה בידי קבוצה המנסה לסחוט הטבות בכח ובריונות. בכוונתי לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להפסקת תופעות חמורות אלה, בדיוק כשם שעשיתי בעבר".

בהמשך לאירועים הבוקר ברכבת ישראל, הורה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו בחברת רכבת ישראל. ובראש הוועדה יעמוד יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.

ביום א' בשעות הבוקר דווח כי לאור הנחייתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להקים ועדה מיוחדת שתבדוק את נושא האירועים האחרונים ברכבת ישראל, פנה בר-דוד לשופט בדימוס אמנון סטרשנוב בבקשה שיעמוד בראש הוועדה.

השופט סטרשנוב קיבל את בקשתו של יו"ר ההסתדרות והסכים לעמוד בראש הוועדה. הוועדה תתכנס עוד השבוע ותגיש את מסקנותיה והמלצותיה ליו"ר ההסתדרות בר-דוד מיד לאחר חג הפסח.

נציין כי מול הרציפים שהפכו שוממים בחלקם, לפחות מרכבות, דווח על כאוס מוחלט בתחבורה הציבורית החילופית, ומלאי האוטובוסים שלא עמד בעומס, יצר חיכוכים רבים בין הנוסעים שביקשו לעלות אליהם.

כתיבת תגובה