מהיום: ה'פקק' בוועדות המקומיות מתקצר – בחתימה על היתרים

המהפכה ברישוי בניינים בהתחדשות עירונית יוצאת לדרך: היום ועדות מקומיות יוכלו לאשר היתרי בנייה בעת אישור התוכנית | כמו כן בוטלו שלבים בתהליך הרישוי ואוחדו שלבים בתהליכי התכנון והרישוי | המשמעות: הרפורמה תשחרר את "הפקק" בהיתרי הבנייה ותקצר בין 1-4 שנים בתהליך

התחדשות עירונית | צילום: KN, שאטרסטוק

הבוקר (ראשון, 21.1.24) נכנסה לתוקף הרפורמה "תוכנית פלוס היתר": לראשונה, בתוכניות התחדשות עירונית שיוקדמו במסגרת החלופה לתמ"א 38 – אישור התוכנית במוסד התכנון יהווה גם את אישור היתר הבנייה, דבר שיקצר בין 1-4 שנים בהליך. 

כזכור, בנובמבר 2023 חתם שר הפנים, משה ארבל, על התקנות המסדירות את ההליך של הכנת תוכנית להתחדשות בניינית במתווה של תוכנית לרישוי מהיר-תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, חלופה לתמ"א 38.

התקנות, שקודמו על ידי מינהל התכנון בשיתוף עם מטה התכנון הלאומי, מאפשרות ניהול תהליכי תכנון ורישוי במקביל, ולא בטור כפי שנהוג בתהליכי התכנון והרישוי הרגילים, ולכן הן מהוות ייעול וקיצור משמעותיים לתהליכי התכנון והרישוי. המהלך מתאפשר לאור העובדה כי תוכנית לרישוי מהיר היא תוכנית מפורטת שפרוסה על מספר מצומצם של מגרשים. 

לפי התקנות התוכנית מקודמת במקביל לקידום הבקשה להיתר, ואישור התוכנית מהווה אישור הבקשה להיתר מכוחה. חידוש נוסף בהליך הוא שהתקנות הגדירו תיק מידע ייחודי עבור תכנית לרישוי מהיר, כדי לייצר וודאות תכנונית בשלבים מוקדמים ככל הניתן. כמו כן בוטלו שלבים בתהליך הרישוי ואוחדו שלבים בתהליכי התכנון והרישוי כך שנוצר הליך יעיל ומהיר.

שר הפנים, משה ארבל: "היום אנו מסירים מכשול נוסף בסבך הבירוקרטיה בתכנון ובניה שיביא לקיצור משמעותי במתן היתרי הבנייה ויגדיל את היצע יחידות הדיור בישראל. משרד הפנים כולו ממוקד מטרה בכדי לקצר את הליכי הרישוי ולצמצם בירוקרטיה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן: "המהפכה ברישוי שיצאה היום לדרך, מהווה אבן דרך חשובה במהלך רחב שמקדם מטה התכנון הלאומי להרחבת סמכויות הוועדות המקומית וקיצור הזמנים לאישור היתרי בניה".

בתהליך העבודה של הכנת התקנות לקחו חלק נציגי הגורמים הרלוונטיים בענף התכנון והבנייה-משרד הפנים, השלטון המקומי, איגוד מהנדסי הוועדות המקומיות, ארגוני האדריכלים, התאחדות הקבלנים, ועוד.

כתיבת תגובה