מהלך והיפוכו בנשימה אחת

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין בטור על החלטת ראש הממשלה ושר האוצר להזרים 6 מיליארד ₪ לציבור: לא ניתן לעודד צריכה פרטית בישראל, אם באותה נשימה ממשיכים לעודד את הציבור לרכוש מוצרים מספקים זרים בייבוא אישי

מרכז מיון חבילות בחו"ל | אילוסטרציה: ArtWell, שאטרסטוק

החלטת ראש הממשלה ושר האוצר להזרים 6 מיליארד ₪ לציבור לצורך הגברת הצריכה הפרטית היא מהלך והיפוכו בנשימה אחת. אי אפשר לעודד צריכה פרטית בישראל, אם ממשיכים לעודד באופן האקטיבי ביותר את הציבור שלא לעשות את קניותיו בישראל אלא מספקים זרים בחו"ל.

מצד אחד, הממשלה מחליטה על הזרמת כספים לצורך הגברת הצריכה הפרטית, ומהצד השני מעודדת את הציבור שלא לצרוך מוצרים בישראל. אם הציבור רוכש מוצרים בישראל הוא משלם מע"מ בשיעור מלא של 17% אך אם הוא בוחר לרכוש את אותם מוצרים בייבוא אישי מספקי חוץ, הוא פטור מתשלום מע"מ עד 75$, וככל הידוע גם אפשר לפצל משלוחים.

אם הממשלה רוצה שהציבור באמת יבצע את רכישותיו בישראל, שתעניק פטור דומה ממע"מ ברכישות מקומיות בסכום של עד 75$ או תפטור ממע"מ צריכת חשמל, מים, מזון ותרופות בישראל. מהלך כזה באמת יסייע לשכבות החלשות.

הממשלה צריכה לשאוף שהמגזר העסקי שלה ימצא בתנאי תחרות שווים מול ספקי חוץ ולא להפלות אותו לרעה ולהציבו בתנאי נחיתות לעומת המגזר העסקי בחו"ל.

האיחוד האירופי קיבל החלטה לבטל כליל את הפטור ממע"מ בייבוא אישי החל משנת 2021 על אף שרמת הפטור שם הייתה נמוכה מאד בהשוואה לרמה בישראל ועמדה על 22 אירו בלבד.

אם הממשלה לא מסוגלת להעניק פטור שווה ממע"מ למכירות מקומית כפי שניתן בייבוא אישי, אין מנוס מלבטל את הפטור ממע"מ בייבוא אישי. זה הדבר הרציונלי שנחוץ לעשותו אם רוצים להזרים כספים לצריכה הפרטית בישראל.

על הממשלה לשאוף ליצור מקומות עבודה בישראל ולא בחו"ל. טעות היא לחשוב שביטול פטורים ממס לחלק מהציבור מהווה העלאת מסים. ההיפך הוא הנכון. ביטול פטורים ממס לחלק מהציבור מאפשר להקל את נטל המס על כלל הציבור, כולל השכבות החלשות.

 

הכותב הוא נשיא איגוד לשכות המסחר

כתיבת תגובה